/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Corolla turbo
Fra : Orsted_banden
Vist : 399 gange
170 point
Dato : 01-10-03 22:13

hvordan er det nemmest at bygge turbo på en toyata corolla 1,6 dx, og skal turbo´en suge igennem kaburatoren, eller må den gerne puste ind gennem???

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 01-10-03 23:34

Spørg inde i forummet på www.toyotaextreme.dk
Der er folk, med de rigtige løsninger, på næsten alt der omhandler Toyota'er

Gert

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-10-03 12:13

At trykke gennem karburatoren er dødfødt.

Men det der lille projekt vil jeg varmt anbefale at tale med en fagmand om. Hvis du begynder at tvangsfodre "rolla'en" uden samtidig at sænke kompressionen, har du ingen topstykke. Om du kan få det til at spille med en karburator vides ikke.

Jeg vil anbefale dig at finde en bunke V-Max blade og bladre lidt i dem.

Men hvis det er en gl karburatormotor, hvorfor så turbo? Du kommer meget længere med: Knast, portning, udstødning, et par fede dobbelt karburatorer. Samtidig får du en meget fed lyd. Turbo er ingen genvej, og sværere at håndtere.

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 02-10-03 22:25

Det er en mark ræsere jeg har fået, og nu er der et år til jeg skal køre og så tænkte jeg på at lave noget ved, og hvis jeg kunne få en turbo hos en ophuggere ville det jo være billigt.

Og alt det andet der koster jo penge og det skulle det jo helst ikke....

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 02-10-03 22:29

Det er en mark ræsere jeg har fået, og nu er der et år til jeg skal køre og så tænkte jeg på at lave noget ved, og hvis jeg kunne få en turbo hos en ophuggere ville det jo være billigt.

Og alt det andet der koster jo penge og det skulle det jo helst ikke....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-10-03 08:23

Jeg tror ikke du kan få en turbo ved huggeren, men hvis du kan, bør du søge gennem karburatoren.

Men jeg tror da jeg ville lege med bedre åndedræt - altså forsøge mig med 2 karburatorer. Du kan godt narre en registerkarburator til at blive dobbelt karburator. Lidt afhængig af model kan det være en slange eller en fjeder der skal af. Du kan også ganske simpelt fjerne spjældet i hul to (altså kun det øverste), det giver voldsommere speederespons.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-10-03 08:24

suge gennem karburatoren.

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 03-10-03 19:20

Det lød spændende, kan du skaffe en teging over det, det lyder lidt indviklet....
Det er en corolla dx 1,6 fra 1985, hvis det hjælper.....

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 05-10-03 22:48

Det er en register kaburator.... Og den bruger kunne det lille hul til at suge, det andet bliver styret med en vakum pumpe..... Det øveste spjæld????? mener du chookeren...

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 06-10-03 06:14

Har du prøvet mit link, længere oppe?
Jeg ved, at snakken derinde, engang faldt på netop dit problem!
Udfaldet, kan jeg ikke huske, men du får et kvalificeret svar på alt, vedrørende din Toyota..!
www.toyotaextreme.dk har over 3000 medlemmer og der bliver diskuteret motortuning dagligt...!

Gert

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-03 08:42

I en registerkarburator har du normalt fire spjæld. De to nederste hænger sammen (lig en dobbelt karburator). Ovenover den toeren, altså ikke den med choker, sidder et spjæld, der normalt vakuum-styres, således den kun kan åbne ved høje omdrejninger. Piller du den af, kan den få fuld føde ved kick-down, selv ved lave omdrejninger. Tricket har jeg prøvet på både Renault og Opel, og der giver det noget drøn på.

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 06-10-03 12:58

Der er to huller men der er også kun to spjæld, den ene er rigtig nok styret med vakum, og åbner kun når den skal trække, men hvis jeg piller den af så åbner den da slet ikke, eller hvad???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-03 13:26

Nåh, det er så muligt at der ikke sidder et andet spjæld under den der kører med vakum'et. Er det her projekt noget der må koste penge, eller skal det helst være gratis?

Gratis - så ville jeg kigge rundt hos skrothandlerne. F. eks. gamle Towmotor fra trucks kan du være heldig at finde en kompressor på. Det er nok nemmere at få til at arte sig end turbo. Men du har samme problem som turbo, med at topstykket ryger hvis du fodrer for kraftigt. Hvis du er fiks på fingrene kan du forsøge at finde en dobbelt karburator med mere hul end den du har og få den tilpasset på manifolden. Manifolden kan du polere indvendigt - det giver også lidt.

Hvis det må koste lidt, ville jeg da hellere prøve at finde en anden maskine. Afhængig af hvordan du har det med din skrotmand, må du kunne finde noget. Men så er vi vel henne på at du ligeså godt kunne købe en anden bil.

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 06-10-03 17:45

Det skal helst ikke koste penge, Sådan en kompressoer er da svær og side på, hvad med remtræk og sådan noget

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-03 08:30

Du skal klart regne med at det er noget bøvl - men det vil en turbo jo også være.

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 07-10-03 18:38

Hvor kan man finde en kompressorer, det køre lastbiler sku da ikke med??

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 170 point
Dato : 08-10-03 08:46

Towmotor truck som i gaffeltruck. Lastbiler har turboer, men de er alt for store - og beregnet for diesel.

Hvis jeg var dig ville jeg stadig spekulere i bedre åndedræt - karburator, poleringer af manifold, eventuel portning af topstykke, hvis man kan skaffe sig en tegning på det.

Godkendelse af svar
Fra : Orsted_banden

Dato : 10-10-03 07:41

Tak for svaret 3773.