/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Mus og tastatur.
Fra : simon123456789
Vist : 343 gange
140 point
Dato : 01-10-03 18:35

hej.

jeg går og kikker efter en god mus og et godt tastatur.
men jeg ved ikke helt hvad jeg skal købe, fordi at jeg ikke ved så meget om hvad der er godt.
er der nogle der ved hvor man kan få en god mus, og et godt tastatur. det behøver ikke være fra samme sted.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 01-10-03 18:45
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-03 19:44

For tiden bruger jeg et Compaq tastatur, lækkert lydløst og stabilt.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 01-10-03 21:43

Jeg må også sige, jeg sværger også til Logitech. Har både trådløst tastatur, trådløs mus og Logitech Web Cam.
Det var bare der jeg ville sige.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : nozrok

Dato : 01-10-03 21:58

den er ikke godt med trådløst mus fordi den giv elektroshokker i fingrener.
Jeg har en "Mr.Platinum mus med 5 knapper og er meget godt.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 01-10-03 22:05

nozrok>
Du har vist hørt for meget nozrockkkkk ind i mellem... men man skal da høre meget.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-10-03 01:48

køb et tastatur til ca 100kr og en mus til 30-50kr det holder 1 år eller 2, og så er det jo billigt at købe et nyt ;))
optisk mus er bedre men noget dyrer. det behøver ikke at være en special butik, prøv føtex. :)
mvh.
Natmaden

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 02-10-03 15:06

De helt billige tastaturer og mus, kan være næsten lige så gode som de dyre mærkevarer. De billige holder i et par år og skal derefter udskiftes, men det overlever man jo nok, da de netop var rigtigt billige.

Kvalitet i et tastatur og mus! ?
Her kommer vi ind på et meget subjektivt emne, da det har meget med den enkeltes præferancer at gøre.
Generelt kan siges, at et godt tastatur skal kunne bruges i mange timer, uden at du bliver øm i dine led. Det betyder almindeligvis at du ikke må opleve at tasten "går hårdt i bund" når du taster almindeligt på det.

Tilsvarende med en mus. Det må ikke være for "svært" at trykke på knapperne, og det må ikke være for svært dreje det hjul som de fleste mus er udstyret med i dag.

Hvis du ikke benytter dit tastatur ret meget hver dag, typisk under ½ time, og aldrig over 3 timer på den samme dag, så behøver du ikke engang at overveje de generelle spørgsmål som jeg allerede har nævnt.

Hvis du bruger dit tastatur og mus meget, så skal du sikre dig at du ikke spænder i muskler eller led når du sidder ved det. Og det betyder at bordhøjde og skærmhøjde, samt sæde vinkler spiller en lige så stor rolle for hvordan du sidder ved dit tastatur, som selve tastaturet gør.
Da jeg er en af dem der har fået kronisk rygskade af at sidde forket ved min computer, så kan jeg kun anbefale at tage disse ting med i dine overvejelser.

Pga. min rygskade, så er jeg meget interesseret i korrekt ergonomi ved skærm arbejde. Da jeg var en af de første på mit job som fik den type skade, så blev jeg naturligt den som de andre kom til for at få gode råd, når noget begyndte at gøre ondt i ryg eller i fingre eller håndled.
Så gennem et par år blev jeg tilknyttet kontorets sikkerheds repræsentant, hvor mit speciale blev tastaturer og mus. Da vi havde en professionel ergonom til at se på siddestilinger, belysning, træning, indstillige bord osv.

Den væsentligste erfaring omkring arbejde med mus og tastatur, det var: SKIFT udstyr en gang i mellem. Gerne hver tredie måned, hvis man har tendens til at overbelaste bestemet led.
Hvis man skifter til en anden model tastatur og mus, med jævne mellemrum, så vil ens håndstillig, vinkel af fingeren, og belastning af skulderen også skifte.

Så i dag, der har jeg tre mus fra Logitech som jeg selv skifter mellem. For at sikre at slidtage af kroppen ved muse brug bliver varieret.
Mit udstyr er trådløst, fordi jeg kan lide at fjerne tastatur og mus fra skrivebordet når jeg skal lave andre ting. Det er også lettere at skifte mellem musene, da jeg blot skal trykke på connect knappen på Logitech udstyret, og så er den nye mus aktiveret. (Det er endnu ikke lykkedes mig at få alle tre trådløse mus til at virke *samtidigt* på den samme trådløse modtager, så denne metode virker rigtigt godt for mig)

Da jeg absolut kun kan benytte leddelte tastaturer, du ved, dem som de kalder ergonomiske, og som er skilt på midten, så er mine valgmuligheder ret begrænsede. Ind til for nyligt, så var det stort set kun Microsoft og Logitech som solgte denne type tastaturer. Så jeg skifter ikke tastatur så tit som jeg gerne ville, men prøver i stedet at skifte håndledsstøtte ved af og til at lægge en stribe aflastnings gel under hænderne når jeg taster.

En anden erfaring fra den gang, det er at for personer under 170cm, så er dagens tastaturer faktisk for brede. Der er alt for langt ud til musen!
Så vi anskaffede forskellige tastaturer som var uden nummerisk tastatur, fordi musen så kom så tæt på kroppen, at den kunne betjenes uden at man skulle strække armen for meget.

Med alt dette sagt, hvilket udstyr kan du så anbefales at købe?

Hvad som helst som du ønsker, så længe at du har noget at skifte mellem. Og hvis du ikke gider at have noget på lager som du skifter mellem, men hellere vil have noget nyt, så vælg mellem de billige tilbud i supermarkeder og andre steder. Din lokale computer shop kan også have gode tilbud ind i mellem. Men test hvordan det føles at betjene, så det ikke bliver for hårdt eller for blødt, eller rettere; føles forkert for dig.

mvh. Per

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-11-03 11:13

Hmm ! Du burde vel ha fundet et svar nu !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-12-03 10:00

Du stiller et spørgsmål, men er ikke mere med,
Hvis du er ude og tisse, må det være en ordentlig tår.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-07-04 20:39

Det altid den der spørger, der ikke er der.

Sørgeligt.

Hvis at jeg havde et spørgsmål, ja så ville jeg da kikke om der var et svar.
ellers ville jeg da følge op på mit spørgsmål,
Personligt syntes jeg, at når man ikke gør det,
så er det som at pisse på folk, der prøver at hjælpe!