/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stråleplet
Fra : bsorensenas
Vist : 1418 gange
200 point
Dato : 01-10-03 16:02

Er der nogen der har et godt råd om stråleplet på roser? Hele sommeren har vi haft syge roser. Først her i sensommeren er de blevet friske og blomstrer flot.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 210 point
Dato : 01-10-03 16:49

Stråleplet er en svampesygdom. Det vigtigste er af fjerne ~~~~ angrebne blade hurtigst muligt da de smitter de raske. Det gælder også selv om bladet er faldet ned--væk med det, og så skal der sprøjtes med et svampemiddel (spørg hos forhandleren)
Du kan læse mere her:
http://www.geografiskhave.dk/arkiv/roserne/default.asp?sid=4&uid=56

Mvh dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-10-03 16:50

der skulle stå a l l e

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 01-10-03 16:52

Afskrift fra havebog: stråleplet viser sig som små runde, lysebrune pletter, der senere udvikler sig til større sorte pletter. Denne svampesygdom bevirker, at bladene gulnes og falder af. Angrebet viser sig, når duggen falder kraftigst - normalt sidst i juli. Årsagen kan være dårlige afvandingsforhold, tørke m.m. Forebyg ved at samle nedfaldne blade op, da svampesporerne sidder heri, og giv roserne gode vækstbetingelser.

PS. jeg plukker de gule blade af før de falder af, hvis jeg ser dem. Sommeren i år har været meget tør, så det kan være, det går bedre til næste år.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 01-10-03 16:54

Hej bsorensenas!

Man kan forebygge stråleplet med godkendte svampemidler - der er ingen
såkaldte "økologiske" midler, der virker mod denne svamp.

Man forebygger ved at vælge sorter, der er avlet modstandsdygtige mod denne
svamp - eller ved at anvende et godkendt svampemiddel ( fungicid) - det skal ske
i foråret, nu er det for sent.
Man kan formindke risikoen ved at fjerne de angrebne blade helt fra haven.

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : bsorensenas

Dato : 02-10-03 14:41

Tak for svaret dabj.
Og for de andre svar.