/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Partitioner!
Fra : jlasse3
Vist : 436 gange
154 point
Dato : 30-09-03 21:04

Hej

Jeg har delt min harddisk op i et C-drev(5 GB), hvor windows ligger på. Og et d-drev(55 GB), hvor spil m.m. mere ligger.
Da jeg vil genindstallerwindows på c-drevet, kom jeg til inde i xp-indstalationen, at lave en partition på D-drevet som er ligeså stort som den var før.
Så jeg har med anre ord lagt en partition oveni, men uden at formatere.
Efter indtsalationen af windows på c-drevet, skriver den når jeg dobbelklikker på drevet d: i Denne Computer, at "d-drevet ikke er formateret, skal det formateres nu?" Og jeg vil altså ikke formatere, da jeg har vigtige dokumenter liggen på den.
Når jeg går ind i egenskaber hedder filsystemet "RAW".

Kan jeg lave det om til FAT32 som det var før? Jeg har prøvet i fdisk ved hjælp af en startdiskette, og et program som hedder Partition Magic, men intet hjalp.

Håber nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Jlasse3

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 30-09-03 21:12

Hejsa

Så vidt jeg ved skal du ikke satse på at kunne få dine data tilbage, ikke når du har fjernet den oprindelige partition. Men måske der er nogen der ved bedre.....Jeg vil da lige følge denne tråd og se hvad andre svarer. Men som sagt er min mening at alt er tabt. Medmindre du selvfølgelig betaler en masse penge til et firma der så kan genskabe dine ellers tabte data.

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 30-09-03 21:13

Jeg er bange for du er fucked i denne situation, men jeg håber at nogen melder sig hvis du kan redde dine data.

Så: VENT TIL ET GENI MELDER SIG -- men frygt det værste....

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 30-09-03 21:16

okay det lyder ikke godt...........

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 30-09-03 21:22

Men findes der ikke nogle almindelige programmer som kan genskabe formaterede eller slettede filer?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 164 point
Dato : 30-09-03 21:23

Med de to rescue disketter du fohåbentlig har oprettet i Partition magic kan du se på din HD og hvad den er sat til.
Hvad viser den?
Raw formatet hvor kan du se det? (bruges også til billedformat i camera)
Emesen.

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 30-09-03 21:29

Jeg har kun disk 2 af de 2 disketter, men jeg har også indtsalleret Partition Magic efter det er sket det med partitionen, det var et forsøg på at rede det!

At det er et RAW filsytem kommer, når jeg højerklikker på d-drevet i denne computer, o trykker på egenskaber, der står så filsystem: RAW, og 0 af 0 byte er anvendt, og jeg kan ikke ændre navnet på disken!

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 30-09-03 21:39

Hejsa

Som sagt har du jo slettet partitionen, og den er squ ikke lige til at genskabe. Det eneste jeg med sikkerhed ved er at der findes firmaer (vist 2 i DK) der er eksperter på det område. Men det koster en bondegård og lidt til. Så er spørgsmålet jo bare om dine data er de penge værd. Jeg har aldrig hørt eller støt på et program der kan klare den opgave...

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-03 21:41

start Partition Magic
lad høre hvad den viser.
lav lige to disketter som nu kan åbne de fleste comp. og se på HD.
>tools>create rescue disks (lav begge to på friske disketter)
Start comp. med disk1 og følg anvisning.
Emesen.

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 30-09-03 21:44

Okay, jeg har lige fundet dette program http://www.runtime.org/gdb.htm mon det kan bruges til at få de formaterede filer tilbage?
For så kan jeg jo bare formatere partitionen også genskabe filerne bagefter!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-03 21:53

DU MÅ IKKE FORMATERE
Emesen
Men lad mig lige høre hvad PM viser

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 30-09-03 22:05

Okay, men det program skulle da kunne genoprette de formaterede filer, men jeg skal nok lade være med at formatere.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre når jeg har startet op fra disketterne, der kommer bare en menu hvor jeg kan lave nogen ting. Hvad skal jeg gøre der???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-03 22:13

Du kan se din harddisk.
Der bør være to partitioner med en farvet kant omkring et gult område.
Lige under står der ud for partitionerne hvilken status de har.
Hvor mange partitioner er der.
Hvilken farvekant har de.
Hvilken status.
Emesen.

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 30-09-03 22:24

Øhhhh, jeg har fået lavet drevet om til fat32 nu, og kan komme ind på den fra denne computer. Men der er intet på drevet som om det er helt tomt, men jeg har på INTET tidspunkt formateret.

Men nu er der 2 partiotioner.
der er en primær partition (c:) og et logisk drev (d:) og d: er også en udvidet partition
Og de er begge; Iorden.

Men det er jo efter jeg har fået lavet det til fat32, før stod der at begge var primære drev og c-drevet var iorden men d-drevet hed en uformaterede formateret partition med ukendt filsystem.

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 30-09-03 23:20

ga
Du kan neppe få adgang til disken uden formatering. Etter formatteringen skal du benytte følgende program
http://www.pcinspector.de/
Gå ind på denne hjemmeside, download programmet som er freeware, læs brugsanvisning og hjælpetekst.
Du redder dine data forutsatt at du ikke skriver til partitionen før du kjører dette program.
mvh

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-10-03 13:05

Du kan købe eller downloade programmet "PartitionMagic8", 8 er blot versionnummeret, ved dette program kan du genskabe en tabt partitionering kreere dine egne partioner, oprette nye, specielt til at lægge flere styresystemer på den samme HD, o.s.v.

Godkendelse af svar
Fra : jlasse3

Dato : 04-10-03 19:43

Tak for svaret emesen.