/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Regler for skærmarbejde!!!
Fra : bassenborg
Vist : 485 gange
50 point
Dato : 29-09-03 15:06

Er der regler for hvor længe af gangen man må lave tastearbejde ved en computerskærm?

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 29-09-03 15:15

Hejsa

Jeg har læst mange forskellige tekster angående arbejde med computere. Jeg tror nu ikke der ligefrem er lavet en lov på området.....
En tommelfingerregel der synes at gå igen i mange af de tekster jeg har læst siger 15 min arbejde og 2 minutters hvile....... Så er der en del strækøvelser man kan lave i de 2 minutter.... Blandt andet for at undgå museskader m.m.

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-09-03 16:26

Har engang set en aftale med max 50 min pr time...
Finder den ikke nu..
Nærmeste på nettet er denne - slap formulering..
HK / DSB
http://www.hk.dk/hkwww/afdeling/jbflawww.nsf/GraphicLookup/JLAD-5FFFVS/$FILE/DSBORG2002.pdf?OpenElement

Accepteret svar
Fra : wipo

Modtaget 50 point
Dato : 29-09-03 19:24

hej
her er hvad AT skriver
http://www.at.dk/sw4544.asp

m.v.h. wipo

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-09-03 20:15

Den er sgu for sjov... -
---
Principper for dialogen

For at sikre, at dialogen mellem den ansatte og programmet foregår på en hensigtsmæssig måde, vil det være en fordel at opbygge dialogen efter følgende syv principper. Dialogen skal være:
- Velegnet til opgaven
- Selvforklarende
- Mulig at kontrollere for den ansatte
- I overensstemmelse med den ansattes forventninger
- Tolerant over for fejl
- Velegnet for individuel tilpasning
- Let at lære.
----

Herunder undertegnedes udbygning med henblik på udviklernes bedre forståelse af ovenstående:

Installationsprogrammet bør således omfatte en tilbundsgående analyse af den enkelte medarbejders forventninger. Denne bør omfatte hvorvidt medarbejderen ønsker at blive tiltalt i De eller Du form, samt hvorvidt man ønsker en "Pæn refusering" ved fejl, eller "Rene ord for pengene" f.eks "Torsk! Du tastede forkert - Jeg går ned hvis du gør det igen" - Sidstnævnte må anses for at være en kvalitetsfremmende faktor, idet det at gøre det rigtige rigtigt første gang til enhver tid bør fremmes.
Det anbefales endvidere at installere CPU hæmmende procedurer hos de medarbejdere der ønsker en "Pæn refusering", således at arbejdsdagens længde automatisk afpasses til den faldende jobmængde affødt af selvdrevet venlig hensyntagen til jeg'et og deraf kommende lange pæne dialoger med maskinen i tilfælde af fejl, samtidigt med eventuelle CPU forbrugsstatistikker ikke kommer til at påvirke effektivitetsniveauets samlede målinger, idet disse jo, især i modsat fald, vil have en udpræget negativ effekt på netop den hermed udpegede udsatte gruppe.

----
Der er kun et princip for dialog: Dialogen skal være rigtig til opgaven.
Det er opgavens art og omfang der sætter grænser for hvem der betjener opgaven, og hvilket niveau af viden der er nødvendigt for samme.
Bare min mening.

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 29-09-03 20:36

ok (udpenslet)
hvis du går over i billedets højre side finder du dette
http://www.at.dk/sw4544.asp#afs1
men det regnede jeg ikke med det var nødvendigt at skrive ,da der tydeligt står "skærmbekendtgørelsens særlige bestemmelser"

m.v.h. wipo

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-09-03 22:00

Ja, det er samme dokument ...
Det var bare udformningen af et enkelt punkt der, jeg personligt syntes det var sjovt at laborere på..

Det er helt sikkert lagt et stort arbejde i dokumentet - måske endda for stort og for omfattende (læs dyrt) i.f.t. AT's domæne.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 29-09-03 22:24

hej bassenborg
kontakt din sikk.rep.eller AT
de kan sikkert give dig de rigtige oplysninger
m.v.h. wipo

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 30-09-03 07:33

Tak for svaret wipo.