/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Indsprøjtningsfejl fiat tempra 1,8 ie
Fra : morty35
Vist : 1019 gange
20 point
Dato : 27-09-03 01:04

Hej.
Jeg er ejer af en fiat tempra 1,8ie fra 1994.
Jeg oplever gang på gang, at jeg får en indsprøjtningsfejl (rød lampe for indsprøjtning lyser).
Jeg har haft den på værksted flere gange. Der er bla. skiftet lambda-sonde, termoføler, vacuumslanger, tændrør m.m.
Efter hver reparation har jeg kørt ca. 1 mnd. så er fejlen kommet igen. Nu har jeg opgivet at køre den på værksted(det er for dyrt, når de alligevel ikke kan fixe det). Værkstederne har med deres måleudstyr, kunne konstatere at der har været indsp. fejl, men ikke hvad der har frembragt fejlen- da den kun er periodisk. Jeg har bemærket at det er specielt galt om sommeren- hvilken kunne henlede opmærksomheden på en defekt termoføler- men den er også blevet skiftet.

Er der nogle der har et godt tip, eller lignende erfaring fra andre biler med indsprøjtningsmotor??

mvh,
Morty

Accepteret svar
Fra : _20_

Modtaget 20 point
Dato : 28-09-03 22:28

det er nok mest sansynligt at det er en inddata til styrtboxen der er gal. det kunne godt være temp føleren.. den er nem at tjekke... stikket på boxen afmont, mål på de to ben med et ohm meter på temp føleren.. før at se om der er forbindelse igennem føleren.. NÅR bilen er kold.. der skal være et par kg ohm.. lad bilen stå og køre til drift varm og mål samtidigt mens bilen bliver varm... og se om modstanden falder jo varmer bilen bliver... hvis det er mugligt så se hvad farve ledninger har og se om du kan finde dem på styrboxen.. ohm dem igennem.. for at finde ud af om de bliver lagt til stel for aå kan boxen ikke få et signal fra temp føleren. når man måler i ohm skal stikket væer afmont på styrboxen... og temp føleren.. hvis måleudstyret skriver -OL- så er der en ledning der er gået til...

jeg ville så måske alige vel prøve et andet værksted... og få dem til at gå alle inddata efter for at se om de stemmer med data...

de vigtigste inddata for at bilen kan starte/køre
1 omd føler sidder for det meste må krumtapen
2 vandtemp
3 luftmåling- luftmassemåler/luftmængdemåler eller et gasspjældspotionsumeter/mapp sensor

håber du kunne bruge noget af det... hel og lykke med bilen

Godkendelse af svar
Fra : morty35

Dato : 28-09-03 23:26

Tak for svaret _20_. Jeg går videre med dit svar til værkstedet, for at chekke at de har gjort det du foreslår.

Tak for hjælpen.

Morty