/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Canon G2 i ½ mørke
Fra : Ji9
Vist : 647 gange
100 point
Dato : 21-09-03 13:34

Canon Powershot G2
1)   Kan jeg tage billeder i næsten mørke – uden blitz – der bevæger sig (F.eks. en bil der kører forbi ned normal hastighed, eller mennesker der går på gaden)
2)   Indstillinger HVORDAN
3)   Kan jeg tage billeder i en ½mørk skov/strand/gade - UDEN der er noget på G2 der blinker eller lyser (lysmåler f.eks.) sådan at evt. dyr mennesker VED at NU bliver der taget billeder
4)   Ja – har brugsanvisning – men kan ikke læse den – nej er ikke analfabet forstår den bare ikke!
5) Kender nogen til kurser i Århus desangående ?
venlig hilsen
Ji9

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-09-03 13:51

Har du slået blitz fra er der ikke noget der blinker.
Der er program til overskyet vejr også til nat! Men:
Det er nok nødvendig med manuelle indstillinger og en trefod, idet den slags kræver meeeeget langsom lukketid og helst også høj ISO værdi (lysfølsomhed), med den langsomme lukketid kan du ikke holde kameraet så stille at du undgår "rystelser" og slørede billeder, uden en støttefod. Der er ikke det nemmeste du fordrer

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-09-03 13:59

Prøv i førtse omgang prg. "overskyet", det er jo indstillet til mørkt vej og altså stor blænde og langsom lukke, find evt. nogen at støtte kameraet til når du bruger dette.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-09-03 14:05

Her er et link som fortæller alt om dit Canon G2, det kan det hele og har de nødvendige prg og evt. manuel indstilling, med ISO helt op til 400, så du har mulighederne!
http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/g2.html

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 21-09-03 15:03

Jo, selv om den "lysende" skærm er slået fra, lyser Lysmåleren stadig og fortæller derved omgivelserne, at NU blir der snart taget et billede ;-(

ang. steves-digicams.com - jeg kan ikke læse engelsk, hvilket er et KANON handikap især her på nettet - fantastisk side ellers.

Problemet er, at dyr & mennesker bevæger sig (selv om G2 står på stativ)
og at dette giver meget underlige billeder - der ligner landskaber fra en anden planet.

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 21-09-03 15:31

Faktisk VED jeg slet ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, med et Canon G2, at tage sådanne billeder som jeg efterspørger her?

Eller om jeg skal opgive fordi det kun er de (super dyre) Professionelle digi cam´s der kan dette?

Altså dyr/ mennesker/ biler i bevægelse i ½ mørke uden blitz ?

Nogen der ved det?

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-09-03 15:41

Ja - der er nok et problem der!? Normalt er billeder med bevægelser jo lige "modsat" i indstillinger, med hurtig lukketid osv. i forhold til nat billeder, så det er ikke det ideelle som "skjult kamera", men G2 er ellers fortrinligt.
Jeg har selv Canon S30, som ca. kan det samme og i indstillinger ligner G2, men lige det der "problem" har jeg ikke arbejdet med! Kameraet må jo nødvendigvis måle fokusering/lys m.v. såååee ?? Jeg har ikke tid til at gennemgå min manual nu, men tvivler på den funktion kan slåes fra, måske kommer jeg igen.
Mvh. lillemig

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-09-03 15:53

Som sagt har jeg egentlig ikke tid nu, men det foresvæver mig at det lysblink egentlig et tilknyttet "red eyes" funktionen... for at få pupillerne til at trække sig sammen, så muligvis skal du deaktiver "red eyes", men prøv nu at bruge "night" eller "overskyet" prg. i første omgang, de har de mest optimale indstillinger, bortset fra evt. manuelle der kræver en del viden.

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 21-09-03 16:17

Prøver og kommer igen. Takker fordi du gad reagere.
Tror ikke det lille lysblink foran på G2 KUN har noget med "red eyes" funktionen at gøre - men ved det ikke (er ikke nørd) -
Er nærmest afhængig af mit G2 - også selv om det ikke kan lade sig gøre at tage bevægelige billeder i ½ mørke
MEN - jeg har ikke opgivet helt endnu.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-09-03 17:03

Lige nu har jeg det problem, at min manual ligger i Campingvognen (100km. herfra), når man ikke har brugt kameraet i bare 3 uger så har man glemt de (spec.) indstillinger, som man jo generelt ikke bruger så ofte.
Men: Prøv evt. manuelt at sætte ISO til 200 det mener jeg man kan i "night" indstilling.
På S30 er der et pr. P hvor man kan se hvilken lukketid og blænde kameraet vælger i en given situation. Så kan man på TV ændre lukketid og altså sætte den op/ned eller på AV ændre blænde op/ned.
Helt generelt:
Vælges større blænde (bemærk at det er mindre tal idet 2 er max og 11 er minimum!) påvirker i retning af lysere billede. Det samme sker med kortere lukketid... der slipper jo mere lys ind og højere ISO som svarer til en mere lysfølsom film. Det er i hvert fald dette du skal eksperimentere med! Held og lykke til.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-09-03 18:17

G2 kan sættes til iso 400 som giver et lidt grovere billede men til gængæld større lysfølsomhed. (foto i halvmørke)
Her kan du læse lidt om dit Cannon G2 http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_g2.asp
Emesen.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-09-03 19:34

Angående "bevægelser", så er lige den ting jo ikke særlig forenelig med halvmørke, idet den slags normalt tages med sportsprogrammet og... ja det kræver hurtig lukke alm. vis minimum 1/500 men prøv endelig det prg. og se hvad det resultat bliver og - om du på det prg. kan justere ISO/blænde/lukketid, det er jo forskelligt på div. kameraer, hvad man kan stille manuelt, i de enkelte programmer, men sportsprg. burde finde de bedste indstillinger til situationen.

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 22-09-03 02:12

*Ups* ? Jeg kan stadig IKKE læse engelsk desværre. Er ked af det, men sådan er det altså.
Skal lige fordøje de ting I har skrevet om og prøve dem af jeg kan finde ud af.
Mit tempo er handikapvenligt
Håber også jeres tålmodighed er det.
venlig hilsen Ji9

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-09-03 13:59

Det er da OK - jeg kan trøste dig lidt med at en dansk manual egentlig ikke giver så meget mere som man forestiller sig!!!
Naturligvis vil man lige umiddelbart kunne "omsætte" nogle udtryk, meen... det er jo stadig "fototekniske" ord og forvendt ikke der står en ski' i din manual om den fotografiske brug. Du får f. eks. at "shutter" altså er lukketid og "apature" er blænde osv. men den fototekniske brug gennemgås ikke.
På det første link jeg sendt er der en masse sider mead ALT om G2, du kan se alle funktioner vist (med menuerne) hvor alle ikonerne er vist og beskrevet, det må siges at være en SUPER gennemgang af G2. Jeg kan evt. uploade et par menuer med nærmere forklaring, nogle af dem på denne side?
http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/g2_pg4.html

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 22-09-03 14:32

*heh* Ja du har ret mht. de fototekniske fremmedgloser.
Jeg har firkantede øjne lige nu - 6 er på stadiet lige før blindestok.
Men fortsætter med undersøgelserne af, min åbenbart lidt sjældne ide, mht. at kunne tage billeder af bevægelige ting i halvmørke uden blits og andet forstyrrende lys.

Når du har tid og overskud, vil jeg være taknemmelig for noget "Dansk G2".
steves-digicams.com må være et "livsværk"
Jeg har været på siden hundredvis af gange, men alligevel ikke set den sidste side du sendte, da jeg jo stadig ikke kan LÆSE teksten, pga. steve snakker engelsk...
Så jeg klikker på må & få samt kigger billeder, taget med de forskellige cams´ - søger på specielle digi cams for at se dem osv. (især da jeg skulle ud og købe mit 2. digi cams = G2).

Da det er 1. gang jeg stiller et spørgsmål her på kandu.dk - ved jeg ikke om det er "lovligt" at udlevere min e-mail ? (har en hotmail) - og har ikke erfaring mht. hvor lang denne debat må være ?

venlig hilsen
Ji9

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-09-03 15:57

Jeg kan sige at:
1) Jeg er total lige glad med points, dem kan du give f. eks. emesen, som jo også er kommet med noget om ISO... så kan ingen blive sure!
2) Debatten kan vare flere uger.
3) det er OK med en hot mail her (det har jeg ikke) men så kan du jo få min mail.
Ang. sider så: ca. halvejs nede på siden står med gult PAGE TWO en på denne side PAGE 3 osv. der er vist 8 sder!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-09-03 18:53

Glem de point og lad os se om det kan lykkes at fotografere i halvmørke.
Du skal over i manuel focus(skarphedsindstilling) så hjælpe focus lampen er slukket.
Du skal bruge iso 400 (det svarer til den gamle hurtige og grovkornede Kodak film)
Du kan bruge det gamle trick til billeder med fart - langsom lukketid og følg objektet - det giver "rystet" baggrund og rimelig skarpt motiv.
Du kan bruge hurtigere lukketid og stor blænde som giver begrænset dybdeskarphed.
Men du er på en lidt svær opgave - som mange gennem tiden har kæmpet med.
Det er lovligt at udlevere sin E-mail adresse her på kandu.........men måske ikke altid klogt. Men du kan jo altid oprette en ekstra hotmail til formålet.
En debat er lige så lang som du syntes den skal være.
Her er et sted for foto-interesserede http://www.fotokritik.dk/?x
Emesen.

Accepteret svar
Fra : lillemig

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-03 19:25

emesen har helt ret MF tænder ikke lampen! Et stort skridt frem for dig. Du eftersøgte lidt på dansk, er det her noget du kan bruge?
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/G2.jpg

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-09-03 19:39

lillemig - super - den forklaring passer også til min S50.
Emesen.

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 26-09-03 02:57

er ked af jeg har været væk, men vigtigere ting har taget min koncentration. Så har ikke fået eksperimenteret så meget, men kommer igen.
Venlig hilsen Ji9

Godkendelse af svar
Fra : Ji9

Dato : 26-09-03 02:58

Tak for svaret lillemig.

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 05-10-03 13:54

”Efterårs Influenza” har overmandet mig. Så jeg render ikke så meget rundt om natten med mit G2, for tiden, hvor der er noget der bevæger sig i ½ mørke. Men det kommer.
Har dog lyst til at stille endnu et spørgsmål (nr. 2 ) – så jeg kan få lidt tid, til at fordøje de evt. svar jeg måske får – hvis jeg ellers overlever
Måske ligner emnet dette, men jeg ved det ikke helt?
Derfor stiller jeg mit spørgsmål som et nyt indslag.
kig på:
”Fotografering af røg med G2.”