/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
turbo
Fra : zeck
Vist : 1511 gange
360 point
Dato : 20-09-03 15:25

er der nogen der ved om man kan købe eller få lavet en turbo-mølle til en knallert..??
eller en turbo-snegl... jeg ved at man kan få dem til nogen mcér men de er for store til en kanllert...
og hvad sådan noget skulle koste???

--zeck--

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 20-09-03 23:04

Hej
Øhmm, jeg har aldrig hørt om turbo til en 2taktsmotor....
1: Mig bekendt findes der ikke så små turboer, som der nødvendigvis skal bruges til en knallertmotor - og jeg kan ikke forestille mig at det er til at betale sig fra at få een lavet specielt...
2: Ville det overhovedet kunne virke på 2-taktssystemet?
Ok - jeg kan nok ikke lige komme med et bedre svar, for jeg kan ikke lige finde en arbejdsplan for en 2-takter, og jeg kan ikke lige helt huske det i hovedet, så...
Mvh Dyne - som vil tro at det bliver åndsvagt dyrt....

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 22-09-03 06:33

Der er jo stor forskel på 4takter motore og 2takts motore, du vil ikke kunne få turbo til at fungere på en 2takter, det passer simpelthen ikke ind i systemet...

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 22-09-03 22:24

hvorfor skulle den ikke virke på en 2takt moter det har da ikke noget med takterne at gøre...!!!

kan i ikke lige forklare mig hvorfor det ikke skulle kunne virke.. og hvad forskællen ville være på en turbo på 2takt og en 4takt..??

nu har i lige forvirrede mig (meget)

--zeck--

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 23-09-03 06:18

Så vidt jeg ved er det ikke noget med takterne at gøre, det har noget med at du ikke kan montere det på en totakts motor. Jeg ved ikke om dette passer, da jeg ikke har sat mig ind i hvordan en turbo snegl fungere, det er kun noget jeg har læst mig til på de forskellige forummer....

Kommentar
Fra : tommy20

Dato : 24-09-03 19:30

Jo turbo kan godt virke på en to-takter men en knallert motor er alt for lille til at kunne trekke en turbo. Skal du have tryk ladning på en knallert skal du nok se dig om efter en kompresser i steddet.

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 29-06-04 18:44

hmm det er lidt længe siden at jeg stillede det her spørgsmål.. så jeg er blevet lidt klogere... men også mere interraseret i at lave en knallert med en turbo..!! jeg har forestillet mig moget med en rs50 da den kan tunes meget volsomt og tager rimligt mange omdrejninger og derfor må kunne levere den rette mængde udstødningsgas til at drive en turbo.. men jeg står bare og mangler addresen til nogen der laver/forhandler turboer til mindre mc'er..

på forhånd tak

zeck

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-06-04 21:50

En turbo bruges mest til diselmotorer, da de alligevel skal op på et tryk over 20kg/cm
Dog laves de også til 4-takt benzinmotorer for at få et størrer moment, som jo er godt til at trække campingvogne mm., men de bruger insprøjtningsmotorer. (For ikke at få selvantændelse før tid, se senere:) Men de har også elektronik der måler hvor meget der sprøjtes ind af benzin i forhold til speederstilling og ladelufttryk (Lambdasonde).
En turbo som også kaldes en ladeluftblæser drives af udstødningen som skal være specielt udformet på den første del, hvor udstødningsrøgen jo skal drive den ene side af centrifugalblæseren. På samme aksel sidder centrifugalblæseren der trykker luften ind gennem indsugningen.
En sådan turbo kører typisk med 50.000 omdr/min når den er helt oppe i fart, og er derfor smurt med olietryk der jo kræver en oliebeholder og pumpe, der også skal drives af motoren.
Nu kommer luft/benzinblandingen jo ind gennem krumtappen på en 2-taktsknallert, og den skal være stærk nok til at klare overtrykket fra turboen. Og det er den ikke normalt, selvfølgelig skal krumtap og lejer også kunne klare den forøgede kompression.
Hvis trykket over stempelet overstiger 13 kg vil der ske selvantændelse (Det kan også ske før hvis sodrester eller tændrør gløder). Hvis der sker selvantændelse feks. 5-7 mm før stempelet når toppen vil det holde stempelet tilbage, og motoren vil prøve at "slå tilbage". Det sker der måske ikke noget ved i tomgang, men ved 12000 omdr./min vil jeg nødig sidde på den, for baghjulet står stille, samtidig med motoren splittes ad.
Selvfølgelig kan alt laves, men der er ingen ide i det på en knallert da den ikke må komme for højt op i kompressionstryk. Men skal det laves bør det være på indsprøjtningsmodeller, og så skal du helst være millionær og eje en knallertfabrik.
Sorry
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Stumpo

Dato : 29-06-04 23:21

NØRDER!

-En turbo er kun til maskiner med indsprøjtning, altså uden karburator.

Det er dog muligt at fremstille en turbo til karburator-maskiner. Det kræver bare, at man sætter hele karburatoren ind i et lufttæt system, og får dannet tryk inden i boksen med karburatoren. Sagt på en anden måde, så kræver det, at trykket i karburatoren er det samme tryk, som det uden for karburatoren. -Ellers kommer den kun til at køre ringere. prøv evt. hvis i puster med en kompressor ind i luftfilteret... så er trykket ikke det samme i karburatoren, som uden for, og den kører dårligere.

-Så alt i alt er det næsten umuligt at fikse enb turbo til en knallert, men er da åben for muligheder, hvis nogen har luret en finte :)

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 30-06-04 03:00

Stumpo hvem er nu nørden her?

Nå Zeck nu siger at han havde tænkt på en aprilia rs50, havde han måske forudset sig at en turbolader/kompresser kræver et benzinindsprøjtnings-system, istedet for en karburator.
Men nu ligge landet sådan at knallertens fulde navn er Aprilia rs50 DiTech,
hvor DiTech i navnet står for noget i stil med "Direct Injection Technology"
hvilket betyder noget i stil med direkte indsprøjtnings teknologi, altså benzinindsprøjtnin

Det findes skam også til knallert

Tænk før du taler

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 04-07-04 20:20

Hey jeg mangler et stel til en Aprilia rs50 DiTech! og dba er for dyrt

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 06-07-04 18:46

oki nu er i så kommet med flere bud på alt det som jeg ikke spurgte om... jeg ved hvordan turboer virker og hvordan de skaber tryk o.s.v..... det eneste jeg mangler er en forhandler af turboer til motorcykler.. alt det andet har jeg rimligt styr på..!!

jeg har os nogen rimlige gode bud på hvordan det skal sammen sættes..!!!

udover det er der faktisk mange biler med turbo og kabu..!! det er sku ikke noget problem.. men jeg satser på indsprøjt..!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-07-04 21:23
Kommentar
Fra : zeck

Dato : 07-07-04 19:42

mange tak for hjælpen.... jeg har ikke fået meget ud af det men tak for at i gad at bruge jeres tid på at prøve at hjælpe mig..!!! jeg har søgt en del på kraks og ringet til flere firmaer men uden held..!!

Kommentar
Fra : jngn135

Dato : 10-07-04 17:29

hejsa jeg har før prøvet på og sætte en turbo på en knallert og det vil helt sikkert virke ved at suge i en omdysset karburator MEN... en turbo kræver smørring og det langt mere end en knallert oliepumpe kan levere... det bliver dit helt store problem..

Kommentar
Fra : smut

Dato : 10-07-04 19:57

jeg er enig med pallebhansen det bliver for dyrt en alm. turbo til en bil koster nemt 10000 kr og når der så står mc på koster den sikkert det dobbelte hvis det kunne lade sig gøre ville du ikke få særlig meget ud af det men hvad med et lattergas anlæg det ved jeg laves til en knallert

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 10-07-04 20:13

oki jeg laver den ikke for at jeg skal ha noget særligt ud af det.. men fordi jeg syntes at det er sjovt at gå og rode med..!!! og ja jeg ved at det bliver dyrt af helvedes til..!! men jeg tror at en til en mc er billigere en til en bil..!!!

jngn135: hvor fik du turboen fra..?? og hvad for en knallert brugte du..?? og jeg ved at der skal noget smøring til men har tænkt på at lave en seberat kreds til olie smøring på turboen..!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-07-04 21:04

Suge i en omdysset karburator? Der må under ingen omstændigheder komme benzindampe igennem turboen. Enhver ved jo at en turbo bliver brændende varm, da det er det samme hus som udstødningsgassen ledes gennem. Hvis det er til en bombe eller flammekaster, så ja så er den god nok. Som smut siger, så er det nok bedre med et lattergasanlæg!

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 10-07-04 23:49

oki.. jeg vil ikke lave gas anlæg... det er ikke sjovt da det er gjort så mange gange.. og der er ingen udfordring i det for man får jo bare en pakke med hele lortet..!!

men ja hvad mener du med: "det vil helt sikkert virke ved at suge i en omdysset karburator"
og hvor fik du turboen fra..???

Kommentar
Fra : smut

Dato : 11-07-04 09:39

>pallebhansen<
der er ingen problemer i og montere en turbo mellen karburator og motor jeg har set det lavet sådan på en gammel saab 96 v4 den skulle ikke gerne blive så varm på tryk siden at benzin dampene selvantænder hvis den blev så varm ville man slet ikke kunne montere en turbo på en bil uden intercooler eller vandinsprøjtning

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-04 18:02

Ja jeg skal ikke have min hånd på en turbo, og slet ikke en med benzin i.
Hvad tror du der sker, når man lukker gasspjældet?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 20-07-04 09:35

kom lige til at tænke på noget...
Hvad med en kuglelejeturbo, kræver den også smørrelse? Så vidt jeg ved er det kun glidelejer der kræver olietryk...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-07-04 13:30

Nej alle størrer bruger kuglelejer, og de skal have masser af olie.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jngn135

Dato : 20-07-04 13:59

pallebhansen du må da gerne se den gamle turbo fra min vw boble der sidder en orginal karburator mont direkte på turboen og det gav en stigning af heste fra 44 til over 90... målt på baghjulne så det virker alså !!! og det springer ikke i luften.. jeg fandt en meget lille turbo fra en lille industrimotor og prøvede og sætte den på en puch.men kunne ikke finde noget der kunne give olietryk/mængde nok ! så måtte opgive det men det 10 år siden måske du i dag kan finde en god nok pumpe!

Kommentar
Fra : Svendo_man

Dato : 28-07-04 23:17

HVad er det for en pøllehat der påstår man ikk kan lave turbo på en bil med kaburator...
Montage til kaburator biler hedder Mekanisk trykladning, og biler med insprøjtning hedder elektronisk trykladning.
Så en gang en Amrikaner(V8) med Biturbo der havde over 1200 HK, og lavede hjulspin på rullefelt.
Så kom ikk og sig at kørertøjer med kaburator ikke kan have trykladning.
Jeg ville udmiddelbart gå ud fra at man ikk kan lave trykladning på en to takter...
Hverken Kompresser eller turbolader... Men indsugningstid og resonans frekvens vil simplelthen ikke passe sammen.