/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Plump + karburator på Puch Maxi K
Fra : Kenny_Nickelmann
Vist : 4741 gange
100 point
Dato : 18-09-03 21:36

Nu er der sikkert rigtig mange der sidder og griner af en begynder, men vi har alle været begyndere engang

Jeg har for et stykke tid siden anskaffet en HELT lovlig (28km/t) Puch Maxi K, og vil gerne have den til at rende lidt hurtigere, men vil værken købe tunsæt eller modificere meget på delene (den skulle gerne gøres lovlig igen):)
Jeg stiller spørgsmålet fordi jeg gerne vil være helt sikker på hvad jeg gør.

1: Cylinder: Jeg har fået plumpen ud, (hos en ven (mekaniker), og under den er der et firkantet hul. Skal jeg gøre noget ved den?

2: Karburator: Skal jeg skifte dyse efter at have pillet plumpen? Hvis ja, til hvad?

3: Luftfilter: I/Bag luftfilteret sidder der en begrænseraktig tingest, Skal den af?

PLEASE HJÆLP MOI

Kenny

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 110 point
Dato : 18-09-03 21:46

1. Behøver du ikke
2. Behøver du ikke hvis motoren går godt
3. Yep, der sidder en hvid split som bare skal af

og ja vi har alle været begyndere, det skal du skam ikke være flov over !

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 18-09-03 21:51

Du kan vel ikke få den lovlige igen efter du har taget plumpen ud... Dengang jeg kørte på Maxi lavede vi et kæmpe hul der hvor plumpen sad, jeg tog en gammel pinbold eller hvad det nu den hedder den savede vi lidt ned i ca. 3 cm og så i med noget sandpapir og i en bordemaskine, sandpapiret skal så ned i den rille du laver i bolden. det andet kan jeg ikke lige helt huske men du kan da også bare tage 9mm af stemplet det koster jo ikke så meget for et nyt.

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 18-09-03 22:01

Jon

Hvor sidder den hvide split?
Ved mit filter er der, i den del er sidder inde i stellet, en tingest der bedst kan beskrives som en prop, med en rille i.
Men den er sort. Er det den du mener

Hvor meget kan jeg komme op på ved det? (Der skal lige medregnes at koblingen er lidt slidt)

Kenny

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 19-09-03 06:26

Det lyder som om det er den split jeg snakker om, men anyway, jo mere du kan fjerne af væggen til filteret, jo mere luft for motoren, det er jo ikke for sjov man smider powerluftfilter på maskinerne...

Men hvis du kun fjerner den lille split, så giver det så lidt at du ikke vil kunne mærke det... Men kører den kun 28 kmt uden plumb ?

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 19-09-03 07:59

Det var med plump. Har ikke hastighedafprøvet den endnu, men kan ikke mærke nogen forskel i optrækket.
Men jeg vil prøve at fjerne den "prop". Jeg prøvede det også før plumben blev pillet, men den kunne ikke startes.

Kenny

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 19-09-03 11:53

Prøv nu, det kan være det har hjulpet af plumben er væk og der kan komme rigligt gas i cylinderen...

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 19-09-03 13:55

hey

det ville give dig bedre hastighed hvis du bore det firkantede hul op... til samme diameter som der hvor plumben sad..

hvis du bore hulet op skal du lig huske at putte et eller andet ind cyllen så du ikke får smadre boret ned i cylinder væggen og ødelægger den...

hvis du vil have lidt optræk kan du file Karburatoren op men så kan du selvfølig ikke lave den lovlig igen uden at købe en ny Karburator (de er dyre)... men fil ikke mere en 3 mm op..
og hvis du gør det så kan du lige så godt os bore din studs et par mm op

puch er en dejlig maskine...!!
jeg elsker min puch...!!!!

--zeck--

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 19-09-03 14:01

Zeck > Hmmm mærkeligt, min "firkant" var meget større end indsugningshullet på min gamle puch Men hvis den er mindre er det selvfølgeligt rigtigt at den skal bores op!

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 20-09-03 11:15

Jon--> oki min "firkant" var ca. lige så stor som plumpen så den fik med boremaskinen

--zeck--

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 21-09-03 16:24

Halløjsa

Desværre har det ikke hjulpet at fjerne begrænsningen på luftfilteret, men den kør da 30 i timen nu mod de 28 før(målt på lige strækning.
Kan det passe at min kobling er så slidt at den tager det hele? Den tager ikke bundgas, og tager en 10 meter om at komme op i halv hastighed...

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 22-09-03 06:29

Det kan da godt lyde som om din kobling ikke har det godt, du bør nok skifte fjedre/kobling snart!

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 22-09-03 09:24

Det vil jeg da gøre så snart jeg har penge til det, men for en fattig studerende som mig, skal alle mønter vendes 2 gange. Men 14 dage, så skulle de være skiftet.

Hvilken olie skal jeg egentlig bruge til en Maxi?

Thansen har en billig olie,:(http://www.thansen.dk/products.asp?c=170514585&n=298064548#xy)
men findes der et billigere alternativ? Og hvor meget skal der bruges?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 22-09-03 13:32

Jeg bruger ganske normal olie fra tanken jeg har stående i en 10 liter dunk til alle mine maskiner, det virker fint

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 22-09-03 14:13

To-taksolie, eller hvad?

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 28-09-03 23:25

Jeg har lige fået alletiders tilbud:

800 kr + halvdårlig Maxi = Suzuki Samurai DM50 med småfejl

Jeg har prøvet den, og prøveturen overbeviste mig. :)

INTET, jeg gentager INTET slår en puch maxi i simpelhed, grimhed, tåbelighed, holdbarhed, trofasthed,stædighed, og kærlighed.

Puch er en dejlig maskine, Jon, du kom med det bedste svar, (og har den ubestridt FLOTTESTE hjemmeside), så du vinder.
Må din(e) knallert(er) for evigt køre fremad :)

Godkendelse af svar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 28-09-03 23:29

Woops, Det står sidst i spørgsmålet : )

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-09-03 14:06

Kenny > Vores hjemmeside stinker jo lige nu! Altså indholdet (meget lidt) er jo ganske iorden, men der mangler meget! Vi har et helt nyt design der er færdigt, og der sidder 2 personer og koder et avanceret asp system til os med massere af nye fede funktioner (glæd dig!)!!

I øvrigt, sig nej til det tilbud ! En DM50 stinker langt væk, for det første er det generelt en lorte knallert, den går alt for nemt i stykker, og så er den med 2gear !?! Hvad skal man bruge 2 gear til, enten har man ingen gear eller mindst 3 !

Og som du siger Puch Maxi holder max, jeg savner sgu også min maxi! Køber snart en ige, og laver den immergeil, for nu tjener jeg jo lidt flere penge end jeg gjorde sidst jeg havde maxi!