/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Omfugning og filsning!!!
Fra : viffer8811
Vist : 4806 gange
50 point
Dato : 17-09-03 21:28

Jeg er ved at fuge mit hus om for derefter at filse det., kort og godt, kan jeg springe fugningen over og nøjes med at kradse fuger ud og så derefter trække mørtel på eller får man ikke fyldt fugerne ordentligt op?
Det ville jo være rart ikke at skulle fuge først. Det skal lige siges at jeg kradser ca. 1 cm. ud.

Nicolai

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-09-03 21:52

Det er ikke nogen god ide, du får ikke fyldt ordentligt op.
Vil du springe så lavt over gærdet kan du jo nøjes med at filse og bhåbe det holder.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 17-09-03 22:03

du kan nøjes med at kradse det ud som er løst.. de fuger der er gode nok er der ingen grund til at kradse ud..

1cm er fint nok men normalt siger man 12mm

go' arbejdslyst

mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : viffer8811

Dato : 17-09-03 22:15

Jeg kan ikke springe over med at kradse ud, de er så dårlige at man mange steder uden problemer kan trykke sin bilnøgle 1/2 til over 1 cm ind. Jeg har på det første jeg har fuget brugt cempexo universalmørtel, det bliver godt nok pebret i pris, hvad er blandingsforhold bakkemørtel/cement, det er betydeligt billigere, farveforskellen er lige meget da det jo skal filses bagefter?

Nicolai

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 17-09-03 22:25

ja det bliver nok lidt dyrt i længden

8-10 bakkemørtel til en cement..

hvis det er løst det hele så ud med dem.. men du behøver jo ikke at fylde dem ud igen det gør du jo når du filser det..

Kommentar
Fra : viffer8811

Dato : 17-09-03 22:42

ja det håbede jeg også man kunne, men frygter lidt man ikke får komprimeret fugen nok, og jeg er ikke int. i at lave det hele om igen om nogle år.............
Nicolai

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-09-03 15:11

det skal nok holde..! bare husk og vand godt ud.!

hvis du er nervøs kan du jo altid smøre det hele ind i fliselim inden eller give det noget betonbinder.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 18-09-03 16:38

Hej Nicolai!!
Tag og køb strandmørtel istedet for bakkemørtel, strandmørtel er lidt finere i sandkornene og det giver et pænere resultat. Det er dog en anelse dyrere en bakkemørtel, men pengene er givet godt ud. Og ja, som Solgaard skriver: vand godt ud, bare giv den med haveslangen.
Betonbinder eller fliselim er dog en bekostelig affære efter min mening.
Mvh. og god arbejdslyst Poolmasn

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 18-09-03 16:47

Hej igen!! Jeg glemte lige at sige at du kan med fordel købe en kasse eller en "sæk" med 500 liter mørtel i dit lokale byggemarked. Det bliver lidt dyrt, hvis man køber 25 kg sække hver gang. 500 liter mørtel plejer cirka og være nok til en alm. villa.

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 02-11-03 21:06

Bla bla... Nej du kan ikke springe fugningen over. Begrundelse: da dine fuger ligger længere tilbage end murværket, skal de ud og ligge plant med murværket igen. Det vil sige skrabefuge. Ellers vil din filsning blive alt for ujævn, og tørre uens i huller og klatter. Alle løse fuger, SKAL helst ud, ellers vil der med tiden komme frost-sprængninger, da der kan samles vand.
Der er ingen grund til at tage chancer med løstsiddende mørtel, da det kan falde ud med tiden.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-11-03 18:59

rekvirer katalog om facaderenovering hos en proffesionel, nemlig:
facade@jmsgruppen.dk
Facader ses ofte lavet af selvbyggere med dårlig resultat, med afskalninger allerede efter et år. Typisk fordi man griber det forkert an. Når de fleste laver såkaldt "filtsning", anvender de vand ved selve filtsningen. Dette bevirker, at man trækker alt bindemidlet ud af mørtel/materiale man filtser (vandskurer) med. Efter malingbehandling skaller facaden, fordi resterne af vandskuringsmaterialet er uden bindemiddel (næsten kun vådt sand).
Er din facade i øvrigt stærk og bæredygtig, uden større revner, vil jeg anbefale følgende:
ALLE løse fuger SKAL udfræses / genetableres.
Vandskur i en Skalcem S2000 eller en CF2000. Der er 30 forskellige farver. Så sparer du også malingen, og arbejdet med dette. Filtsning og farve i en arbejdsgang.
Se endvidere: www.skalflex.dk eller www.jmsgruppen.dk

Kommentar
Fra : ym

Dato : 19-11-03 16:02

Som tideligere murermester vil jeg anbefale dig følgende, Krads fuger ordentlig ud, vand godt med haveslange og fug som skrabefuge(glat med facaden) brug evt strandmørtel 7del mørrtel-1del cement.
Derefter køber du skalcem eller optiroc berapningsmørtel, gå evt i på optiroc hjemmeside (optiroc.dk).
Du skal være klar over at dette jeg skriver skal være på blødstrøgne mursten ikke maskinsten, dvs. ru i overfladen. når du har filtset kan du bruge kalkvand ovenpå, dette får en vandafvisende overflade. god fornøjelse. ps. som jmsgruppen skriver skal du være meget omhyggelig.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 04:47

Ønsker ikke mere at abonnere på dette sprøgsmål, bliver nok aldrig lukket.
MVH
JMS