/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan fjerner jeg gammel maling fra ru~
Fra : marialouise
Vist : 13844 gange
50 point
Dato : 17-09-03 13:07

Jeg har i min kælder nogle gamle vinduer, hvor ruderne er blevet malet over. Er der nogen der har et godt råd til hvordan man nemmest får det af? Er der noget med brun sæbe og film? Jeg har prøvet at skrabe det af, men det sidder pokkers godt fast, og jeg er bange for at ridse glasset. Har også prøvet med bums, men det er noget stads at stå med, og synes heller ikke det hjalp vildt godt.

Venlig hilsen Maria

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-09-03 13:31

Hej marialouise

Brun sæbe og film bruges til afsyring af træværk....

Hvis jeg var dig, ville jeg tage et vindue med ned til den lokale farvehandel, for at få af vide hvad det er for noget "stads" der sidder på ruderne og hvad du evt. skal bruge til, at fjerne det med

Held og lykke med projektet

// Toupie

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-09-03 13:32

Brun sæbe blandet med salmiakspiritus til en lind grød smøres på og dækkes med husholdningsfilm. Står et døgn og malingen kan skylles og skrubbes væk.
Sidder der stadig noget fast kan det skrabes væk med en skraber som er monteret med et stort barberblad. Fås i byggemarkeder.
Denne blanding er krasse sager for næsen så bland det udendørs

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 17-09-03 13:33

Med en skarp spartel kan du godt skrabe det af...det tager lidt tid. men hvis det hjælper, så smør brun sæbe på, lad det sidde et døgns tid (med film over ja!) og så skrab det af. Du kan være heldig at det er nok at smøre vand på og lade det sidde lidt...og så prøve at skrabe igen. Der hvor jeg har skrabet er glasset ikke blevet ridset.
God arbejdslyst...

http://www.akantus-maler.dk/linoliemaling.htm
http://www.raadvad.dk/index.asp?id=376

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-09-03 13:33

Brun sæbe ( ikke flydende) blandet med salmiakspiritus til en lind grød smøres på og dækkes med husholdningsfilm. Står et døgn og malingen kan skylles og skrubbes væk.
Sidder der stadig noget fast kan det skrabes væk med en skraber som er monteret med et stort barberblad. Fås i byggemarkeder.
Denne blanding er krasse sager for næsen så bland det udendørs

Accepteret svar
Fra : bauchmann

Modtaget 60 point
Dato : 17-09-03 13:34

Hej
Du er inde på noget af det rigtige. Prøv brun sæbe og film. Det er jeg overbevist om hjælper.
Torben

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 17-09-03 13:36

jeg vil anbefale at du renser vinduet med et barerblad, derefter er der kun sprit og knofedt tilbage at gøre godt med
så god fornøjelse, den nemeste løsning og dyreste er at skifte glasset ud

mvh nsl

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-09-03 13:37

du kan få/købe en skraber med et baberblad der sidder i enden, den er billig og virker fint, den kan også fåes som et blad som på en stanley hobbykniv
men husk at er det mange ruder så køb ekstra blade , da det er et must at de er helt skarpe. Prisen gætter jeg vil være 10-50kr.
Mvh. Natmaden (gammel vinduespudser) )

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 17-09-03 13:40

Hejsa alle!
Jeg vil forsøge mig frem -har købt en skraber og en dåse brun sæbe - skal nok vende tilbage med resultatet!
Tak for de hurtige reaktioner, bliver altid forbavset over hvor hurtigt ens mailbox er fyldt med gode råd :)
-vi har skiftet nogle af glassene ud, men det bliver altså en halvdyr affærre, tror de kostede et par hundrede stykket (det er de gamle, med en masse små ruder i)

Venlig hilsen Maria

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 17-09-03 14:16

Har tidligere renset et antal ruder for gammel maling og silikone ved hjælp af barbladsskraberen, det er effektivt.

Alternativt kunne du jo prøve at skifte glasset i ruderne selv - 2-3 mm glas koster ikke ret meget pr. meter, og har du en god glarmester skærer han ruderne til i størrelse, og det du så skal gøre er at sætte dem i ved hjælp af nogle små stifter (fås i metermål) og så kitte efter - det tager lidt tid. men det er sjovt at prøve!

Michael

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 17-09-03 14:35

Hej Hedefelt!
Ja.. nu er jeg så ikke SÅ stor en gør-det-selv "mand" at jeg lige tør give mig igang med sådan et projekt og det er noget vi skal have gjort inden på onsdag, så jeg tror jeg prøver med skraberen først om ikke andet. Skal jo i tv til et nyt boligprogram (boligblender fra DK2-sendes bla. i aften kl 21,30 :) ) og de skal bruge noget lys dernede. Spændende!

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 17-09-03 14:47

OK - ja det tager jo nok længere tid end lige det - jeg prøvede det selv da jeg "kom til at smadre" en rude - så var der jo ikke andet end bare at prøve sig frem!!

Lyder spændende - sådan en kommende tv-stjerne!

Michael

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-11-03 11:07

Hmm ! Du burde vel ha fundet et svar nu !

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 02-11-03 18:42

Jo tak, jeg brugte min brune sæbe og kunne tage det af med det samme ingen problemer.

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 02-11-03 18:42

Jo tak, jeg brugte min brune sæbe og kunne tage det af med det samme ingen problemer.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 03-11-03 21:39

Og så syntes du at os der prøver at hjælpe dig , skal bruge vores tid for sjov, til dit favør.
du har måske ikkke helt forstået , et spørgsmål stillet, kræver respons,
var det for 14 dage siden at du fandt en løsning
du burde da vide at dette spørgsmål er åbent(bruger stadig tid) for alle der har prøvet at hjælpe dig,
og det virker som 'jeg er tilfreds og jeg er ligeglad med jer !'
Alle vil hjælpes men et 'jo tak' er ikke nok, så luk det nu ved at give de point som du har sat.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 03-11-03 21:42

det sgu for latterligt,,, hvor mange har sagt brun sæbe til dig ?
og så på opfordring kan du lige hakke en linie af. føj

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 03-11-03 21:58

Hold da op ven, du er da en lystig fætter!
Hvis du læser det oprindelige spørgsmål vidste jeg selv at man skulle bruge brun sæbe, det jeg søgte var om der var noget andet og smartere. Og så har jeg haft ret travlt i kælderen og ikke haft internet, men det synes jeg nu ikke jeg burde forsvare. Get a life!

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 03-11-03 22:02

Og desuden tak for hjælpen til alle andre, og for søde sjove kommentarer.

Maria

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-11-03 01:52

Det jo meget godt at vide
Det er i dag 336 dage siden, at det var jul!
Hvilket jo betyder at der er 29 dage til jul!
I'm gone.
God jul

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-12-03 07:00

så det vist på tide at få pudse de vinduer

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 19-12-03 07:44

Hvis du vil lukke spørgsmålet, skal du trykke på "accepter som svar" over den kommentar, der tiltaler dig mest.

mvh Christina

Godkendelse af svar
Fra : marialouise

Dato : 20-12-03 08:36

Ja, lad os så for pok*** for lukket det her.
Tak for svaret.

Knus Maria