/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
undrende kanin-spørgsmål
Fra : jihaa
Vist : 6924 gange
200 point
Dato : 16-09-03 11:08

Har et par spørgsmål som jeg har tænkt lidt på...jeg håber i kan hjælpe mig med at besvare dem.

Hvor mange timers søvn har en kanin behov for om dagen?
Hvor god en hukommelse har kaniner?
Hvordan er kaniners tidsfornemmelse?

Et par andre spørgsmål der måske er lidt lettere.....

Må kaniner få cornflakes...nogen specielle mærker?
Vi har problemer med at vores kanin smider væggen...den er jo lidt svær at gemme væk, men er der noget man kan smøre på så hun ikke vil spise den?...Det er et stort problem for os....

Jeg håber der er nogen kloge kanin-mennesker derude der kan hjælpe.

M.v.h. Lene

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 16-09-03 11:26

Hej.

Med hensyn til søvn og hukommelse hos en kanin er jeg lidt blank.

Min egen kanin får af og til lidt cornflakes. Den vi selvfølgelig helst have frosties, men det er ikke så godt for den for der er for meget sukker i. Du kan evt give den et lille stykke brød (enden fra en flutes). Men ikke for tit for de har ikke helt vildt godt af det. Og den kan faktisk bedst lide det, hvis brødet er lidt hård - så det er hårdt at bide i. Jeg giver også min en kammerjunke i ny og næ, men igen skal det gøres med måde.

I de forskellige dyrehandler kan man købe en spray flaske med noget der hedder "bitter bid" Det sprøjter man på de ting, man ikke vil have at kaninen skal bide i. Når den så sætter tænderne i, skulle kaninen på en bitter smag i munden.

Det virkede godt nok ikke særligt godt på min kanin, men den kan også spise næsten alt. Jeg smagte selv på det er "bitter bid" og det var forfærdeligt, så jeg forstår ikke hvordan det lille kræ kunne holde smagen ud.

Du kunne jo evt prøve at lægge en frisk frugtgren til kaninen når den er ude - det virker på min kanin - så vil den hellere bide i grenen.

Held og lykke.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 16-09-03 11:36

Min kanin får knækbrød...den elsker det...ca et halvt om ugen...hun elsker også kammerjunker....
Købte en flaske "bitter bid" i fredags ,men hun er fuldstændig lige glad...hun æder bare videre....så et hjælper ikke....suk
Hun får tit grene og hun har 4 papkasser hun bider og kradser lystigt i, så det er ikke noget at bide i hun mangler....og tapet...hvor godt kan det lige smage???

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 16-09-03 11:44

Nej det er ikke til at forstå at de kan spise det, men så er der nærmest ikke andet at gøre end at holde skarpt øje med hende hele tiden. Men det er jo også træls.

Jeg kan trøste dig med, at min kanin ikke bider i ret meget mere, efterhånden som den er blevet ældre.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 16-09-03 12:36

Ok dejligt at høre....håber også bambi holder op med det...hun er 7 mdr...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-09-03 13:36

Hej jihaa
Der er faktisk en side med Kaniners adfærd og problemer på
http://www.kaniner.info/adfaerd.htm
hygge med den lille "hopper"
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-09-03 13:40

NB: Mere godt på...
* http://hop.to/huskaniner

og så er der et spørgehjørne i Kaninklubben på http://home1.inet.tele.dk/joy-pr/husdyr/kaniner/sporg.htm

Søren

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 17-09-03 07:54

Ja, min kanin er 8 år. Så man kan jo håbe, at den vænner sig af med det.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : Superloui

Dato : 20-09-03 15:36

Hej...

Du kan se meget om kaniner og fodring i kaninleksikonet:

http://www.netdyredoktor.dk/Kanin_gnaver/Kaninleksikon/kanin_fodring_af_kanin.html

Kommentar
Fra : Lianna

Dato : 18-11-03 15:45

Hej. Omkring kaninens hukommelse tidsfornemmelse ect. kan jeg sige at det er forskelligt fra kanin til kanin. De er næsten ligesom hunde, eller katte. Blot man er sammen med den, og kumikere med den så for i et slags bånd. Min kanin går rundt på gulvet (uden bur). Han har lært at bruge katte bakke som også vores kat bruger. Omkring huskommelsen, så er de ikke så gode til at huske, men med mange gange gentagelse, kan det godt være at de husker lidt efter lidt af hvad du havde sagt.
En kanins tidsfornemmelse er vist ikke særlig god. Normalt i naturen er de fremme tidlig morgen og sen eftermiddag, men hvordan de ved hvornår det er det ved jeg ikke, måske ved lyset. Men en kanin sover ikke sæligt meget, igen må man se på kaninen i naturen for at forstå vores tamme kaniner. Kaninerne er meget opmærksomme, de kan fx godt sove med halvt åbne øjne. Men læg mærke til, når din kanin ligger halvt på siden, med halvt lukket øjne. det betyder at de sover (halvt).

Hilsen Lianna