/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Brugsvejledning?
Fra : jlasse3
Vist : 572 gange
150 point
Dato : 15-09-03 19:43

Jeg har ladet mig fortælle at når man købe et produkt her i Danmark, har man krav på at få dansk brugsvejledning med, er dette rigtigt?
Hvis JA, er der så nogen der kan hendvise til et link, der indeholder den lov det høre under og § nummert!

På forhånd tak.

Hilsen Jlasse3

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-09-03 20:57

Det hører under markedsføringsloven.
Du kan læse lidt her http://www.virksomhedsguiden.dk/dk_brugsanvisning_vg

mvh ans

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 15-09-03 21:03

Jamen såfremt en brugsanvisning er nødvendig, skal der iflg. markedsføringsloven udleveres en sådan på dansk

se endvidere:
http://www.startguiden.dk/danskbrugsanv

Hilsner

Michael

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 15-09-03 21:28

okay tak!

Lieg et lille ekstre spørgsmål så:
Jeg har købt en mp3afspiller hos www.shg.dk men en dansk brugsvejledning medfulgte ikke! Kan jeg således kontakte shg og kræve en dansk brugsvejledning? Hvis de ikke er istand til at fremskaffe én, kan jeg så kræve nogen form for erstatning eller andet?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 150 point
Dato : 15-09-03 22:19

I det øjeblik at du har købt varen i Danmark har du krav på en dansk brugsanvisning. Der er de firmaer, der skriver den på "skandinavisk", men den skal være til at kunne forstå. Du kan ikke kræve erstatning. Hvis de ikke kan fremskaffe en? De skal da bare,på egen regning, oversætte den, der medfølger til dansk.

mvh ans

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 15-09-03 22:21

En mp3 afspiller skal sælges med en brugsanvisning - såfremt den ikke medfølger kan du forlange den - ja.

henvis du blot til §3 i markedsføreingsloven, ellers må butikken jo stå til rådighed ved alle dine sprøgsmål om betjeningen!

Du kunne jo komme til at slette en vigtig fil - hvis du ikke betjener afspilleren korrekt!

Godkendelse af svar
Fra : jlasse3

Dato : 15-09-03 22:57

Tak for svaret ans. Også til dig Michael, men var nød til at vælge én!
Så TAK for nogle gode og præcise svar......

Med venlig hilse

Jlasse3

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 15-09-03 23:20

Helt i orden - bare du har fået dit svar - dette er jo kun "for sjov" og ingen af os skal leve af det!

Michael

Kommentar
Fra : cing

Dato : 17-05-04 23:20

Vil lige oplyse at der ikke er nogen lov der foreskriver at der skal være en dansk brugsvejledning med til produkter.
Der skal bare være en brugsvejledning på et sprog som det forventes at forbrugeren kan (herunder Engelsk)

Hilsen Pia
Stud.jur

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 18-05-04 07:53

Okay, tak for oplysningen....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-05-04 11:23

Man kan ikke forvente at alle kan forstå engelsk, derfor dansk eller "skandinavisk"

jlasse3 det er jo lang tid siden at du lukkede spørgsmålet, men mit svar har ikke ændret sig. Du har krav på en brugsvejledning på dansk eller "skandinavisk"

Fik du selv en brugsvejledning på dansk?

mvh ans

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 18-05-04 13:08

Nej jeg fik ingen brugsvejledning på dansk, men jeg kunne retunere mp3-afspileren - altså få pengene retur. Det gjorde jeg dog ikke, men firmaet sagde at det ikke var muligt at skaffe nogen, da den ikke fandets på dansk...