/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
advarsel om " har vi en aftale"....
Fra : solgaard
Vist : 465 gange
8 point
Dato : 14-09-03 17:22

http://www.kandu.dk/dk/tip/5136

ej nu holder i.! har godt nok selv modtaget beskeden men det var nu mere for sjov den måde jeg opfattede den på..

Altså --> du får denne besked fra en ven--> en lækker dame/mand skriver til dig "har vi en aftale i aften" så lader du være med at svare fordi du har modtaget den med virusen og hvem er så blevet snydt og skal sidde alene om aftenen

det er den måde den skal opfattes på (tror jeg)

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 14-09-03 17:24

Så hvad er spørgsmålet?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 14-09-03 17:25

nåh.. der er ikk noget spørgsmål.. gider bare ikke fylde tips med svar på tips..

Solgaard

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-09-03 17:33

Jeg ved ikke om det er korrekt eller ej, men jeg vil da hellere sidde alene én aften, end risikerer at andre bruger mine penge

At jeg lagde tipset ud, var kun for at hjælpe og så er det op til brugerne om de vil tage risikoen eller ej.

// Toupie

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 14-09-03 17:57

jaja selvfølgelig.. det var heller ikke for at nedgøre dit tip.. jeg ville bare lige sige hvordan jeg opfattede sms'en..

for helt ærlig tror jeg ikke det er muligt.! du vil jo kunne se på din mobil at linien bliver brugt..

men man ved jo aldrig..

jeg tror bare ikke på det..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-09-03 19:11

Hejsa
Har været "ude" og søge lidt... jeg er bange for det er en "and". Det ville nok stå som overskrift på samtlige nyhedsgrupper (mobiltelefon), men jeg kan ikke finde noget!
* http://mobilnu.dk/allenews.php
*http://www.virus112.dk/index.php?page=artikel&artid=324
og mange flere... Vi kan da godt blive enige om, at der er meget "skidt" derude.
Søren

Kommentar
Fra : Faur_the_one

Dato : 14-09-03 22:28

Vil lige sige at vira på mobilen, kan "næsten" ikke forekomme,, Disse Vira, er som regle nogle som har solg et abonnement, hvori de tjener penge, altså,, Jeg sælger et abb, til mrX jeg tjener lidt håndøre,, godt,, jeg vil dog tjene mere hvis han nu brugte sin mobil mere,,øv øv,, jeg sender ham lige en sms og siger send videre til alle,, jubiii nu tjener jeg lidt mere,,...
Dette er noget jeg tror og ikke ved, skal der siges..

c",) Faur....

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 8 point
Dato : 15-09-03 08:28

Det er det der i computersproget hedder en HOAX virus
Citat
De fleste, der modtager e-mails har oplevet det, - mailen med overskriften, farlig virus, pas på. Send straks denne advarsel videre til alle du kender, dette er ikke en falsk advarsel, ("navnet på et kendt firma, som Microsoft eller IBM" har udsendt følgende meddelelse:…. Hvorefter de frygtelige (og ofte også usandsynlige) følger af virussen opremses.

Straks sender man mailen videre til alle dem, man har registreret i sin adressebog, for man vil selvfølgelig ikke have at de skal udsættes for en farlig virus på deres PC, disse pokkers internetkriminelle. Men, desværre har man netop udført netop den handling, som var den egentlige kriminelle handling i mailen - det var nemlig en falsk virusadvarsel - en såkaldt HOAX (HOAX iflg. Gyldendals Røde Ordbog, engelsk/dansk: spøg, mystifikation, svindelnummer, skrøne, avisand), hvis egentlige formål var at blive spredt så meget som muligt - enten med det relativt harmløse formål at tage folks tid og diskplads, men i de mere alvorlige tilfælde indeholder HOAXen netop en virus, og det er så rent faktisk den, der bliver spredt - som en advarsel.

Men det er jo svært - mailen bliver jo videresendt i den bedste mening, for hvordan skal man kende forskel på en egentlig virusadvarsel og en HOAX, men kan vel endda have holdningen, …hellere sende en falsk advarsel, end at undlade at sende en rigtig.

Her er nogle retningslinier, der kan hjælpe dig med at identificere en HOAX fra en egentlig virusadvarsel ?

Fik du mailen fra en "pålidelig" kilde: din IT-administrator, eller en anden, der burde have forstand på IT - eller fik du den af din onkel, som havde fået den af sin tandlæge, som havde fået den af sin frisør……
Blev du i mailen opfordret til straks at sende budskabet videre til alle i din adressebog (kædemail). Netop opfordringen om at videresende til så mange som muligt er en HOAX væsentligste kendetegn.
Er der i mailen oplysninger om, hvor du kan få nærmere teknisk information om virusen,- og er det en kendt Internetadresse. Undersøg om det er korrekt, at du kan finde information på adressen. En ledetråd her er også om henvisningen går til hovedsiden, eller til en dybereliggende side.
At følge disse regler er selvfølgelig ikke nogen garanti for, at man altid kan kende en HOAX fra en egentlig virusadvarsel. HOAXerne er jo netop udformet for at narre en. Men som det gælder for mange andre ting relateret til Internettet, så gælder det også her om at holde hovedet koldt og bevare fornuften. Forsøg at afklare om der er hold i mailens indhold, - før du går med på vognen og spreder budskabet.

Søren

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 15-09-03 16:04

lige præcis.. det er også det jeg tror det er..