/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havebassin
Fra : atek
Vist : 823 gange
70 point
Dato : 14-09-03 16:14

Hvordan får man Ph-værdien til at falde i et havebassin med fisk?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-09-03 22:09

Den billigste og nemmeste måde er at fylde halm i en gammel nylonstrømpe fra et par strømpebukser. Luk med en snor og bind en sten ved så den er tøjret, når strømpen synker er det tid til at skifte halmen. 1 strømpe pr. 5 m3. Det fjerner også evt. alger.
Byggemarkeder forhandler også vandplejemidler der kan klare problemet, men jeg foretrækker naturmetoden.
Held og lykke
dabj

Kommentar
Fra : Felix

Dato : 17-09-03 16:22

Du kan også prøve med tørveklumper, det virker, men langsomt.
Hvis fiskene ligefrem er ved at krepere, så ville jeg købe noget PH-sænker i det nærmste havecenter.
Felix

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-09-03 21:59

Hvad ligger din pH på, og hvor stort er dit basin. Du kan bruge fosforsyre til at sænke pH'en med. Den er en god buffer, så har du først fået sænket surhedsgraden, vil den være forholdsvis stabil. Fosforen er et af de 3 vigtige gødningselementer, og det er ikke specielt dyrt.

Kommentar
Fra : atek

Dato : 19-09-03 18:59

Min PH-værdi ligger på 9,5 og mit bassin er på 500 liter

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-09-03 14:13

Prøv med 2 spiseskefulde fosforsyre. kom i i hver sin ende af bassinnet, og rør godt rundt. Mål pH, og mål igen en times tid senere, og lad os se hvor meget den har flyttet sig. Den optimale pH er omkring 6,5.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-09-03 14:42

Den naturlige måde må være at lægge et par klodser tørv (sphagnum) i. Det skal nok holde pH lavt. Mine egne damme er gravet i næsten ren tørvejord, og de skal have 100 kg kalk om året for at komme op på en passende værdi. Dit problem er måske, at du har et betonbassin? Det vil prøve at trække pH op, mens tørven vil trække pH ned. Hvis du kun har granuleret sphagnum til rådighed, kan du jo bruge nylonstrømpe-metoden, bare med tørv i stedet for halm.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-09-03 15:05

Ler er godt for vandplanterne, da det holder på næringsstofferne, men samtidigt hæver det vandets pH.Tørv er godt, men bedst i ubehandlede klyner. Det meste af det spagnum man køber i dag,er behandlet med kalk, og så kan det ikke bruges til dette her projekt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-09-03 16:33

Problemet med tørv er at vandet bliver så brunt at man ikke kan se hvad der er i vandet.
mvh
dabj

Kommentar
Fra : atek

Dato : 25-09-03 13:48

Hvor køber man fosforsyre henne? Har prøvet matas, byggemarkeder & bilka.

Kommentar
Fra : plask

Dato : 27-09-03 20:20

Du har nøjagtig samme problem som jeg selv har haft. Først vil jeg råde dig fra at bruge ph sænker, til at få ph værdien ned. Grunden til dette er at du får problemer med fosfor i vandet, det vil nemlig bevirke at du får store problemer med alger, det lærte jeg på den hårde måde. Den allerbedste måde er at du skifter vandet ud med regnvand. Siden jeg begyndte at bruge regnvand har jeg slet ikke haft problemer med ph-værdien. Det vil kunne løse dit problem, med mindre dit bassin er lavet af beton, for beton kan bilve ved med at afgive baser i meget lang tid, som vil hæve din ph.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-09-03 16:47

Fosforsyre fås på apoteker.