/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
"Error locating operating system"
Fra : neandertossen
Vist : 430 gange
100 point
Dato : 13-09-03 14:06

Hej..
Når jeg starter min computer kommer denne besked. I starten var der installeret Lindows OS på computeren, men jeg villle hellere have Windows XP. Derfor prøvede jeg at installere XP og formatere harddisken. Men Windows kan tilsyneladende kun formatere, det er ikke lykkedes for mig at installere Windows så computeren starter op i dette operativ system.
PÅ et tidspunkt i installationen får jeg en valgmulighed mellem 3 forskellige partitions. Kun en af disse er store nok til XP, men som sagt installerer XP ikke når jeg vælger denne partition.
Nogle der kan hjælpe mig?

Hilsen neandertossen

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 13-09-03 14:47

Hejsa....

Der er flere muligheder her.......
Hvor mange harddisk har du i din maskine...?????
Hvis du kun har en, skal du når du får valgmuligheden slette så mange partitioner det er muligt.......Indtil du kun har en.......derefter kan du jo så oprette nye partitioner hvis det er det du ønsker........Men start med at slette dem alle..........Når denne proces er færdig, så vælger du at installere på den eneste partition der er tilbage.

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-09-03 14:48

Har du gjort det på denne måde????

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart.

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Manse9933
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

Manse9933

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-09-03 14:51

Hejsa

når du får valgmuligheden mellem 3 forskellige partitions skal du vælge at slette ALLE 3
partitioner, og derefter indstallere XP på den ikke angivet partition.
vælg NTFS filesystem som er mere sikkerrt end FAT32

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 13-09-03 14:54

HAHA

Forklaringerne er mange, men meningen den samme.

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-09-03 14:56

yep,

Kommentar
Fra : neandertossen

Dato : 13-09-03 19:30

Tak for svarene..

Jeg har nu slettet alle partitions selvom de to andre var så små at XP ikke kunne være på dem. Men der er stadig et problem! Jeg booter på XP cdén og via den sletter jeg som sagt de respektive partitions, og prøver at installerere XP på den plads der nu er. Men når den er færdig med at formatering og setup, restarter computeren med beskeden 'Error locating operating system', hvilket jeg ikke helt forstår.
Når jeg prøver at installere XP,er det som om Lindows operativsystemet stadig er på harddisken på trods af at jeg lige har slettet og formateret alle partitions.

Når computeren restarter er der desuden en text på skærmen der lyder følgende: Pri. Master Disk S.M.A.R.T. capability... disabled, ved ikke om det har betydning for problemet så jeg skrev det for en sikkerheds skyld.
Men det er lidt frustrerende, da man stort set kan gentage processen med at formatere harddisken og installere XP, hvorefter den som sagt ikke kan lokalisere operativsystemet.
Enten er der vel to operativsystemer eller er der ingen.. er lidt i vildrede i øjeblikket.

Håber I kan komme med nogle input
hilsen neandertossen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-09-03 19:46

hmm
det tyder på den ikke får slettet hele boot sectoren
så derfor

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på:

"Windows XP Custom Install Disk"

sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen som du har hentet, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den, og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

genstart så computeren med din win xp bootdisc/cd
Du kan nu indstallere styresystem.

der kommer sikkert nogle fejl under indlæsning af diskette, men dem skal du ikke
tage dig noget af.

>>
Pri. Master Disk S.M.A.R.T. capability... disabled
dette er en funktion som er i bios, du kan sætte den til enabled og din harddisk vil så komme med en meddelse
hvis den er ved at stå af.

Kommentar
Fra : neandertossen

Dato : 13-09-03 20:27

"sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen som du har hentet, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den, og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie"

tak for svaret dk, jeg har gjort som du skriver, men der kommet hele tiden meddelelsen non-system disk or disk error, tast en vilkårlig tast etc.. når jeg sætter disketten i og prøver at boote på den.
det er ikke til at skrive kommandoer når dette forekommer.. ved godt jeg ikke har forstand på noget om computere, men hvad gør jeg galt?
jeg har prøve både floppy og CDrom som primary boot inde i BIOS.

hilsen neandertossen

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-03 00:04

hmm
du har måske lavet bootdisken forkert....

når du har "xpboot.exe" liggende på din computer skal du dobbeltklikke på den (xpboot.exe)
og sætte en floppydisc i. der dannes så en bootdisc
Hvis det ikke lykkedes, så skal du formatere disketten først.

ps. har først fået mail kl 23:50 om nyt indlæg her ;-(

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-09-03 00:06

hov glemte lige
du skal sætte i bios first boot device til floppy

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-09-03 06:31

Du kan prøve at clear CMOS ,det er der din hardware/bios opsætnig er gemt i,der er en jumper på dit bundkort som du kan gøre dette med (se din manual)eller find COMS batteriet og tag dette ud mellem 7 og 10 timer dette vil gøre det samme,du vil så få en ny og frisk Boot konfikeration,det er et forsøg værd,batteriet er et lille rundt/blank ting på størrelse med en to krone.
Og prøv så igen at indstallere fra Xp cd'en.

Manse9933

Godkendelse af svar
Fra : neandertossen

Dato : 14-09-03 13:03

Tak for svaret dk. Nu virker det hele som det skal!