/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Radio i Peugeot mister 'hukommelsen'
Fra : _olsen
Vist : 809 gange
100 point
Dato : 11-09-03 12:16

Hej,
Er der nogen her der kan hjælpe mig. Jeg har installeret en ny radio i min bil. Radioen er med ISO stik, så der var ikke
umiddelbart nogen problemer med at sætte den til. Problemet kommer først når jeg har stoppet bilen og så starter den
igen, så ser det ud til at strømmen har været helt afbrudt og radioen har mistet sin hukommelse for stationer mm.M

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 11-09-03 12:22

Du skal sørge for at radioen har en konstant spænding og en spænding der er koplet på tændingen!

Så vil radioen hele tiden have strøm til at huske klokken og stationer osv. men den "tænder" først når du sætter strøm på bilen!

Lige nu har den sikkert koblet begge indgange på tændingsstrømmen....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-09-03 12:24

Så har du en fejl i stikket, eller noget er ikke lavet korrekt. Radioen har behov for konstant spænding for at kunne "huske". Dvs i dit iso stik skal der være konstant strøm på en af stikkene. Du blivernødt til at gennemgå tilkoblingen for at se om alt er korrekt.

Problemet kan nu også godt komme hvis dit batteri kører på det sidste. Spændingsfaldet der kommer når du starter registrerer radioen som strømudfald. Dette kan du kontrollere om ved at slå stoppe bilen. Slå tænding til uden at starte og se om den stadig mister hukommelsen. Gør den det, er det sansynligvis en ledningsforbindelse der mangler, eller alternativt radioens backupbatteri der ikke duer.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 11-09-03 12:27

Det er sådan at der skal være to forsyningsspændinger. En der føder (konstant) og en der tænder (kun strøm på når der er tænding på bilen). Check lige at de ikke er sat sammen.

Kommentar
Fra : kaasing

Dato : 11-09-03 17:05

der er nogle radioer hvor man kan flytte sikringen et hak til den ene side men hvis du ikke kan det så skal du bare have 12volt på de 2 ledninger der skal være plus i du har en der er direkte fra bateriet det er ok
så den til klemme 15 altså tænding skal du sætte til bateriet så er det sikkert at det virker men så slukker radioen ikke når du drejer nøglen så skal du slukke radioen manuel håber du kan bruge det til noget

Hilsen:
Kenneth mekanikker

Godkendelse af svar
Fra : _olsen

Dato : 12-09-03 01:43

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 12-09-03 14:46

Det er da dejligt at du fik et svar, men hvorfor er det lige at du ikke kunne bruge mit? jeg kom rent faktisk først og det var præcis det samme jeg skrev!