/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
traktor som transport middel
Fra : tylle2
Vist : 852 gange
30 point
Dato : 08-09-03 17:58

er der nogen der kender reglerne om traktor for en ikke moms registreret bruger

må men kører på vejen? skal man betale moms?

bruge den på arbejde? skal den synes?

er der forskel på vægt og regler for forskellige grupper?

Accepteret svar
Fra : hedefelt

Modtaget 30 point
Dato : 08-09-03 22:37

En hurtig googlesøgning på færdselsloven +traktor gav følgende svar:

Registrering

§ 72. Motorkøretøj og traktor skal, inden køretøjet tages i brug, registreres her i landet og forsynes med nummerplader, jfr. dog §§ 74-76. Det samme gælder påhængs- eller sættevogn til et registreringspligtigt køretøj samt campingvogn. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om registreringspligt for andre påhængsredskaber og for motorredskaber.

Stk. 2. Justitsministeren kan bestemme, at køretøj, som ganske overvejende anvendes uden for offentlige veje, ikke skal registreres. Ved registreringsfritagelsen fastsættes det område, på hvilket køretøjet må anvendes, og der kan fastsættes yderligere vilkår om dets indretning, udstyr og benyttelse.

Traktorer, der er fritaget for registrering

§ 74. Traktorer, der ganske overvejende anvendes uden for vejene som træk- eller drivkraft for arbejdsredskaber, skal ikke registreres, hvis de alene benyttes på vejene:
1) til egentransport til og fra arbejdssted og reparatør,
2) som trækkraft til og fra arbejdssted og reparatør for arbejdsredskaber,
3) som trækkraft til og fra arbejdssted og reparatør for påhængsvogne, der er tomme, eller som medfører arbejdsredskaber, som er knyttet til traktorens funktion, og
4) til prøvekørsel eller lignende tidsbegrænset kørsel efter tilladelse fra politiet.

Stk. 2. Traktorer, der på vejene ud over kørsel som nævnt i stk. 1 alene benyttes til vejarbejde på vejområder, der er begrænset på betryggende måde ved afspærring eller afmærkning, eller anvendes til renholdelse, snerydning og lignende, skal ikke registreres.

Godkendte traktorer

§ 75. En traktor, der tilhører ejeren eller brugeren af en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsejendom, kan endvidere uden registrering anvendes til følgende transporter, når den er godkendt dertil:
1) transport af arbejdsredskaber mellem dele af en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsejendom, selv om traktoren ikke ved arbejdsredskabernes anvendelse benyttes som træk- eller drivkraft, og
2) transport af produkter, der hidrører fra eller skal benyttes i en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsvirksomhed, til og fra en sådan ejendom og mellem dele af den. Traktoren må dog ikke anvendes til samtidig transport af produkter fra flere virksomheder, medmindre disses ejere eller brugere alle er medejere af traktoren. Benzindrevne traktorer må ikke anvendes ud over en afstand af 10 km fra den pågældende ejendom til transport til industriel brug af produkter, der hidrører fra virksomheden. Sådan transport kan dog altid ske til nærmeste jernbanestation.

Stk. 2. For traktorer i sameje mellem ejere eller brugere af flere ejendomme kan godkendelse efter stk. 1 ikke meddeles, hvis samejet omfatter mere end 2 traktorer, eller hvis en af ejerne eller brugerne foruden de traktorer, der er i sameje, ejer en eller flere andre traktorer.

Stk. 3. Justitsministeren fastsætter bestemmelser om godkendelse efter stk. 1.

Er du ikke momsregistreret skal du selvfølgelig betale moms!!!

Mere får du ikke for 10,-

Godkendelse af svar
Fra : tylle2

Dato : 09-09-03 10:21

Tak for svaret hedefelt.