/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Lynnedslag i harddiske
Fra : junkbytes
Vist : 479 gange
20 point
Dato : 07-09-03 17:42

Er der en af Jer som har en god ide til foelgende:

Jeg har 2 harddiske (WD300 og IBM Deskstar 40gb) som sad i computeren da et lynnedslag gik igennem computeren. WD300 harddisken lyder helt doed (ingen motorlyd) og IBM'en koerer frem og tilbage med laserhovederne imens den laver en hvinenene lyd. Jeg havde forestillet mig, at koebe en ny harddisk og forsoege at saette pladerne i fra de gamle harddisks, da det ihvertfald i WD300's tilfaelde lyder som om det er motoren som har problemer med at gaa igang.

Paa forhaand tak for hjaelpen,
:: Michael

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-09-03 18:16

Se det lyder jo som en interessant fremgangsmåde, som du nok skal få en masse sjov ud af.

Og så alligevel, det der, det er en operation for eksperter, og de koster!

Så min anbefaling det er, at med mindre du har data som er penge værd for dig, så glem de diske, og gør som rigtige mænd.

Ja, for rigtige mænd de tager ikke backup........ de græder når harddisken går i stykker.

Hvis nu du alligevel gerne vil "lege" med dine diske, så husk at gøre det i et totalt støvfrit rum. Og husk at købe en anden disk af PRÆCIS den samme type som den du allerede har, ellers vil elektronikken ikke kunne finde ud af at placere læse/skrive hovederne korrekt. Og så skal du også lige huske at lave en nul position for dit læse/skrive hoved med få mikro meters nøjagtighed.

Nej, jo mere jeg får rodet mig ud i at nævne alt det som du skal tage højde for når du skal "skifte skiver" i din harddisk, jo mere er jeg sikker på at det her, det er et job for eksperter.
For at sige det som det er, så har jeg simpelt hen ALDRIG hørt om nogen som har FORSØGT at skifte skiver i deres harddisk.

Det eneste firma som jeg har hørt om, som der kan udføre sådan en opgave her, det er IBAS,
se: http://www.ibas.dk/datarekonstruktion/index.htm

mvh. Per

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 07-09-03 18:18

Hejsa

Sikke noget skidt.
Jeg tror ikke du skal satse på at rede nolgle af dine data, desværre.........Du kommer nok til at købe en ny harddisk og starte helt forfra .

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-09-03 18:47

Du kan ikke flytte disken over selv, det kræver et Class 100 Cleanroom.

Udfra hvad du siger, kan data fra WD'en sandsynligvis reddes, medens IBM disken lyder som et egentligt head crash, ikke stor sandsynighed for at få meget brugbart ud af den. Hovederne har sandsynligvis tegnet en stribe på tværs af skiven ved hvert "hvin".

WD'en - Den kan være elektronikken, den kan udskiftes, men det er vigtigt at det ikke bare er samme WD, men også samme udviklingsniveau på boardet. WD kan fortælle hvad du skal se efter. Er det motoren, kan det kun gøres i kontrolleret atmosfære, førnævnte Class100 Cleanroom.

Per, det er ikke kun IBAS (som i øvrigt gør det i Norge).
Jeg samarbejder med Drivesavers(Californien) og Ontrack(England, halv pris i forhold til IBAS) afhængig af opgaven.

At redde WD'ens data hvis skiven skal flyttes over, koster - uden at det er en hasteordre - ca 1.600,- Euro plus ny disk plus fragt.
Samme ordre hos IBAS ca. 24.000,- DKK

mvh
Jens

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-09-03 18:59

Fedt nok Jens,
det er altid rart at få udvidet sin horisont.

mvh. Per

Accepteret svar
Fra : KajKagearm

Modtaget 20 point
Dato : 07-09-03 21:05

Allerførst: Der er ikke laserhoveder i en harddisk - det er magnetisk lagring, så hovederne består af en meget lille ferritkerne med en tynd kobbertråd viklet om.

Til sagen: Jeg har med succes udført denne operation et par gange på Seagate diske. Og nej, jeg har ikke støvsluse eller klister på gulvene. Det har man når man er proff og tager 24.000 kr. for at overflytte data. Det er klart at man ikke lige skal nyse ned i disken eller lige føle på skiverne. Og man kan ikke regne disken for pålidelig fremover, selv om operationen lykkes. Men faktisk har jeg en restored disk liggende til "demoformål" - så kan knægtene se, hvor hurtigt læsehovederne flytter sig - og den virker endnu, selvom den ligger i min støvede kælder.

Og når dataene så igen er tilgængelige, så kopierer man dem hurtigst muligt over på en god disk. Kasser både den gamle disk og også den der nu har pladerne - ikke noget med at "arrh, det er jo 40 GB, nu kører den jo lige så godt...". Ud med den. Så nu kan du jo overveje om dine data er en ny disk værd?

Men betingelserne er, som ovenfor beskrevet, at disken man flytter pladerne over i, er fuldstændig identisk.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-09-03 21:12

Kaj, Vil du anbefale en "hjemme" løsning hvis de data der er på disken repræsenterer en værdi over f.eks 24.000,- ?
mvh
Jens

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 07-09-03 21:46

Hej Jens,

Selvfølgelig ikke. Jeg lagde faktisk op til at han skal vurdere om han vil ofre en Ok harddisk på det - den disk han flytter pladerne over i, da den ikke kan regnes for pålidelig, selv om den kører. Jeg tror ikke der er diske i hjemme-PC der har data med en værdi over kr. 24.000,- ...?

Og virksomheder har normalt daglig back-up af vigtige data, så det er nok heller ikke en sådan der er tale om.

mvh.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-09-03 22:16

Jens og Kaj,

det har været en fornøjelse at høre fra jer. Folk som har været langt nok ude i suppedasen, til at have prøvet det!

Når jeg tænker på hvor lidt der har skullet til for at gøre diske ubrugelige i et driftsmiljø, ja, når uheldet var ude.

Det vildeste jeg har rodet mig ud i med harddiske, det er at tage låget af en disk, for at sætte et vindue i. Det projekt ligge dog endu på skrivebordet, og venter på at jeg får tid til at gøre det færdigt. Det skal jo monteres med et par dioder og lidt andet sjov.

Så jeg kan roligt anbefale junkbytes at honorere KajKagearm. Kaj, på dette punkt leder du vejen.

mvh. per

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 08-09-03 07:42

Kaj, Ja, virksomheder har normalt backup af vigtige data... 80/20 er normalt
Og så er der de yderligere 80/20 situationer hvor backupmediet fejler, når det nu endelig skulle bruges.
--
Hvad er en hjemme computer... En man arbejder på derhjemme?
Se her: http://www.drivesavers.com/fame.html

mvh
Jens

Godkendelse af svar
Fra : junkbytes

Dato : 09-09-03 17:51

Hej Per, Jens og Kaj,

Mange tak for de oplysende svar. I mit tilfaelde her, er det 2 harddiske som indeholder data af personlig vaerdi, uden oekonomisk vaerdi. Jeg bor i USA og hardware priserne er ogsaa her meget fornuftige, saa jeg vil se om jeg kan finde nogle helt identiske harddiske og udfoere operationen uden at gaa til et professionelt firma.

Pointsystemet i et forum er forresten nyt for mig, saa jeg er ikke helt sikker paa det virker. Hvis jeg kan dele det i 3 goer jeg det, ellers gaar det til den foerste jeg forsoeger at give 1/3.

Mange tak for hjaelpen!