/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nedlagt nyttehave...
Fra : Birgitta
Vist : 1393 gange
100 point
Dato : 07-09-03 14:17

Kommunen har nedlagt nogle nyttehaver, fordi de fleste ikke var i brug. Alle buske og træer er fjernet, og jorden er siden efteråret blevet gennempløjet utallige gange. De sidste par måneder har jorden endelig fået fred, og ukrudtet er selvfølgelig væltet op. Men der er også kommet en hel del store kraftige planter med store mørkegrønne blade. De har store hvide trompetformede blomster, og nu er de ved at sætte frugt. Foreløbelig er frugterne grønne, aflange, ca. dobbelt så store som valnødder... Og så er de besat med bløde pigge!! Hvad er dog det???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 20:07

Hej Brigitta
Det skulle vel ikke være en af de tidligere haveejere, der har prøvet at dyrke kærlighedsfrugt? Den er godt nok ikke "almindelig" i danske haver.

Citat
Ordet du har slået op : Litchi ,Kærlighedsfrugt

Litchi chinencis

Oprindelse: Litchi stammer fra Kina, nu om stunder dyrkes træet i SØ – Asien, Florida og Sydafrika.

Kendetegn: Blommestor rødlig frugt med et frø der er omgivet af en kødfuld ” gennemsigtig ” frøkappe. Meget sød og velduftende. Når frugten er moden bliver den vorteagtige skal brunlig.

http://www.gastrocorner.dk/leksikon/leksikon.asp?lekopslag=1083

Rambutan er en "forloren" kærlighedsfrugt (eller Kinesisk blomme) http://eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Frugter/rambutan.xml?emne=Print

Kig også ind forbi:
* http://eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Frugter/litchi.xml?emne=Print
* http://www.ingwersen.dk/leksikon/ingwersen/ingwersen.asp?lekopslag=1083

Hygge og fortsat god søndag
Søren

Accepteret svar
Fra : fulla

Modtaget 100 point
Dato : 07-09-03 20:44

Jeg tror, der er tale om pigæble. Planten ligner en miniudgave af engletrompet og er en meget taknemmelig sommerblomst, Den ses dog oftest hos plantesamlere, da frøene ikke normalt udbydes i forårets frøstativer. Når frøstandene modnes, bliver frøstandene hårde og stikkende.
PS. Jeg mener planten er ret giftig, så brug derfor handsker, hvis du rykker dem op.
fulla

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 07-09-03 20:49

http://www.biopix.dk/Photo.asp?PhotoId=1815 - her kan du se, hvordan pigæble ser ud

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-09-03 14:49

Uhada. Din beskrivelse ligner Datura Stratimonium, engletrompet. Den er djævelsk giftig og bør omgås med yderste forsigtighed. Med giftig mener jeg ikke "ondt i maven", men dødelig giftig. Det undrer mig, at den overhovedet er lovlig her i landet, når der slås ned med hård hånd på folk, der dyrker lidt hamp til hjemmebrug. Men hvad - nordisk stormhat findes også til havebrug, selv om den har haft en hovedrolle i en Maria Lang-krimi. Og digitalis, selv om den kræver væsentlig større doser. Taks, thuja og sevenbom findes også i danske haver. Altså: Omgås med største forsigtig og svære handsker, som fulla foreslog.
mvh. pbp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-09-03 17:32

skal jeg nu vælge at tro, at det er en pigæble, en rambutin, en engletrompet eller en lichti?? Jeg tror, jeg trækker lod... Nå seriøst: jeg vil lige forske lidt mere i de forskellige muligheder... Min forbindelse er ikke så hurtig, så jeg har endnu ikke fået sørens link til at virke... Men planten ligner en hel del pigæblen på fullas link....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-09-03 17:52

Pigæble kaldes også djævleurt og elskovslilje... Den indeholder åbenbart også en eller anden slags narkotikum..... ---Det kunne godt være, at kommunen skulle have at vide, hvad det er, de dyrker, -efter de har fjernet alt det, vi andre har gået og hygget os med de sidste år (hindbær, brombær, ribs, stikkelsbær, o.a..) Det er sjovt, for i de år, hvor haverne bare har ligget ubenyttede, da har der ikke været den slags planter. De er først kommet efter at jorden er blevet ryddet og pløjet.. Æv, jeg vil helre ha' de gamle frugtbuske tilbage....

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 08-09-03 17:53

Tak for svaret fulla.