/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Afmagret kat
Fra : Vix1
Vist : 1081 gange
200 point
Dato : 02-09-03 22:51

Min elskede hankat Cæsar - er de seneste måneder blevet tyndere og tyndere- så meget at min huskat nu ligner en siameser. han vejer ca 3,4 kilo. Han lidt af opkastninger i perioder dog ikke i tiden og et par gange har der været blod i afføringen. Han er selvfølgelig vacineret og har fået ormekur.
Han leger stadig, og er for det meste glad og tilfreds- hans pels er flot blank, så hans trivsel virker ok - dog er han noget mere stille og sover meget mere en hans bror - der vejer 1 1/2 kilo mere ( han har dog altid været, mere en bamse)

De bliver fodret med Iams Adult og nu førsøger jeg også med Royal Canin sensitive.

Nu skal i ikke sige at jeg skal kontakte dyrlægen - det har jeg selvfølgelig gjort, der er bare ingen synlige tegn- på nær vægttabet.

det skal siges at han kun er 16 mdr.

Håber at der er nogen der har et forslag.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-03 23:01

Tal med en anden dyrlæge. Den dyrlæge, som du har nu, gør jo ikke noget ved det. Din kat skal undersøges grundigt.
Hvor meget har den tidligere vejet?

mvh ans

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-09-03 23:05

Hvad sagde dyrlægen egentlig?

Kommentar
Fra : Vix1

Dato : 02-09-03 23:07

Hej Ans
Han har vejet 1 kilo mere- måske det ikke er meget men det er jo næsten en 1/4 del af hans vægt

Kommentar
Fra : Vix1

Dato : 02-09-03 23:09

Hej Skingur
Dyrlægen foreslog kostomlægning, da det kunne være allergisk. så jeg skiftede hans foder..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-03 23:11

Blod i afføringen er ikke normalt. Det skal undresøges, hvorfor der er det.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-09-03 23:12

og hvor længe har han fået det nye foder?

Hvis ikke hans bug er opknebet, så er vægten i og for sig fin nok (med mindre han er en meget høj kat!) De fleste katte i de danske hjem er ALT for tykke, og derfor går vi ofte i panik når vi ser et dyr, der faktsik er i passende foderstand. men der skal selvfølgelig ikke være blod i afføringen.
Er det indekatte eller kommer de også ud og spiser en lilie mus i ny og næ? Ellers kunne det jo være det, du har set i afføringen.

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 02-09-03 23:16

Hej Vix1

Uha... hvor jeg føler med dig. De dyrelæger er altså ikke altid lige gode. Jeg har været ude for noget lignende, med min meget gamle kat. Og det viste sig, da jeg skiftede dyrelæge, at han havde så dårlige tænder at han var ved at dø af betændelse. Jeg kan ikke forklare dig de nærmere omstændigheder. Men kort fortalt, han kom i behandling og levede til han blev 21 år gammel, så kunne han altså ikke mere. Men dyrelægen gjorde mig dengang opmærksom på, at katte kan blive utrolig syge af dårlige tænder, og at det ofte er en overset lidelse, når det drejer sig om så syge katte. Han måtte faktisk have hjertemedicin i en periode, men blev altså fuldstændig rask. Så få lige tjekket tænderne for en sikkerheds skyld.
Held og lykke med den.

Hilsen Katte elskeren Stormfeldt

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 02-09-03 23:25

Stormfeldt er inde på noget væsentligt. Synes tit man hører, at kæledyr har dårlige tænder.
I øvrigt synes jeg, at din kats vægt lyder som værende ok, men det skal ses i relation til at min HUND vejer 1,2 kilo.

Mvh Fridaflip...

Kommentar
Fra : Vix1

Dato : 02-09-03 23:26

Hej skingur
Jo de kommer ud -cæser er dog en værre skødekat og er kun ude 3-4 timer hver dag. men jæger er han ihvertfald da han jævnligt slæber en fugl hjem til hoveddøren- med hensyn til blod i aføringen har det været cirka en gang hver 3 uge..

Nu vil jeg lige høre om nogen har nogle ideer men ja du har nok ret mhs til fedme- hans vildbasse bror er temlig rund og derfor ser det måske værre ud for cæsar er ikke specielt stor..

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 210 point
Dato : 02-09-03 23:34

Så vil jeg nu mest tro, at det er rester af mus eller fugle, du finder i afføringen. Hvis de har spist noget de ikke har så nemt ved at fordøje (kattene altså) kan der komme et slimagtigt lag uden om afføringen... det er måske det, du mener er blod? Hvis du tror det kunne være det, er der ingen grund til alarm. Så tror jeg din kat har det glimerende... han behøver ikke være som sin bror, bare fordi de er i familie. Og så længe hans pels er blank og han gider lege, selvom han er ved at blive voksen, er der helt sikkert ikke noget alarmerende på færde.

Vær snarere glad for at han ikke er for fed... det kan i sidste ende forlænge hans liv, fordi mange katte dør af det vi ville kalde "livsstilsrelaterede sygdomme" (fedme!)

Jeg synes det er udemærket at skifte til royal canin sensitive. Suppler evt. m. varianten "outdoor". Det trives mine norske skovkatte kanongodt på.

Hvis ikke der er så længe til de skal vaccineres, så få dem lige givet den store tur m. kirtel-beføleri, tandtjek osv osv.

Og hvis du ikke er 100 % tilfreds med din dyrlæge - så skift!

Mvh Christina

Kommentar
Fra : moony

Dato : 03-09-03 01:04

Ja,ja,ja Rådne tænder-kattelort-og en hund der vejer 1½ kilo.
SPÆNDENDE

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-09-03 01:16

Hej Moony

Måske ikke spændende for dig, men min hund på 1,5 kilo vil med garanti synes det ville være spændende at sætte sine tænder i dig (rådne eller ej)

Hvorfor ikke bare zappe rundt på tv, hvis du keder dig???

Mvh Fridaflip...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-03 01:20

>fridaflip

ignorer moony. moony har lige været inde på en anden tråd for at svine spørgeren til.

mvh ans

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-09-03 01:24

Okay Ans

Blev bare sådan lidt halv-irreteret.

Mvh Fridaflip...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-03 01:34

Det forstår jeg godt. Det blev jeg også, men vidste ikke at det skulle være en "orm" mod brugerne. Moony er oprettet som bruger den 2.9.03, så det er jo hurtigt at sætte sig ind i spørgsmålene.

>Vix1 Det var lidt af et sidespring. Jeg mener stadig at du skal få din kat undersøgt for blod i afføringen.

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : Vix1

Dato : 04-09-03 23:55

Tak for svaret skingur.og jer andre
Cæsar har idag fået en ekstra ormekur (dyrlægens nye forslag)og nu vil jeg lige se om det og det nye foder hjælper ellers må jeg jo på ny dyrlægejagt. desværre er han blevet lidt sløj af ormekuren - hvilket jeg aldrig har oplevet før- åhhh bare han kunne tale