/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
spartling af vandskurede vægge malet m a~
Fra : damskov
Vist : 1951 gange
100 point
Dato : 01-09-03 12:00

Jeg har et værelse i min nye lejlighed med vandskurede vægge (murstene er synlige), der iflg tidligere ejer er malet med acrylmaling. Den rå væg virker temmelig overvældende i værelset og jeg vil gerne have filt på væggene. Men hvordan skal/kan jeg få væggene plane og er det nødvendigt at fjerne acrylmalingen først (den er ikke løs)?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 01-09-03 16:00

Det der med filt bliver da vist en nullermandsmagnet af første rang, medmindre det er glasfilt + maling, du tænker på. Ellers kan jeg da foreslå dig at spørge din farvehandler (og få svaret skriftligt), om hans sandspartel kan binde på vægmalingen. Det er nok det, som giver mest udfyldning for pengene. Du kan alternativt bruge acrylbundet spartelmasse, men den er temmelig meget dyrere. Personlig tror jeg, at jeg ville sætte tynd masonitplade op med ret smalle striber sætlim (kommer i patroner), slibe stødene lidt tyndere og fylde ud med en strimmel glasfiber limet med PVAlim (det samme som til glasfilten), spartle og slibe glat. Så har du en jomfruelig bund til dine tapetseringer. I alle tre situationer skal du først vaske af med grundrens fortyndet efter brugsanvisningen. Ellers drysser det hele ned i løbet af no time. Good luck! pbp

Godkendelse af svar
Fra : damskov

Dato : 02-09-03 07:45

Tak for svaret pbp_et. Det er (selvfølgelig) filt med maling...

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 22-09-03 08:37

efter renoveringen: jeg endte med at pudse et tyndt lag ovenpå acrylmalingen - det binder fint og er langt bedre/nemmere end diverse "hovsa løsninger". Man ska seføli sørge for at have det rigtige værktøj og kende metoden inden arbejdet begyndes...