/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Push beskeder
Fra : xodeus
Vist : 2107 gange
100 point
Dato : 31-08-03 17:37

Hej Alle.
jeg har på de sidste 2 beskeder med WAP haft funktionen "Push Indbakke".
Hvordan modtager man disse og hvor kommer de fra?
Hvor kan man sende push beskeder fra?
Hvad koster det at sende en pushbesked?
Hvad kræves der for at sende/modtage en push besked?
Er der nogle af Jer andre der har lejet med de push beskeder?

Accepteret svar
Fra : bjergtrolden

Modtaget 110 point
Dato : 31-08-03 18:13

Yep - en push er stort set en SMS - den bliver sendt via din operatørs Push Proxy Gateway til operatørens SMS-Center og så over mobil nettet til dig.
Det er ikke noget du selv kan sende fra din telefon - det er applikationer, WEB, WAB eller SMS tjenester der sender dem.
Hvad det koster - tjaaa det er lidt op til den operatør man bruger, men et godt bud er 2-5 øre.
At modtage en push kræver ikke ret meget - en ordentlig telefon og du er klar - alle MMS eller Java enabled telefoner kan. Men en push besked indeholder en URL - en vejvisning til et sted på internettet - hvor der f.eks. ligger et billede, så hvis din telefon skal kunne hente billedet skal du dels have et abonement der gør det muligt og så skal du selvfølgelig have sadt din telefon rigtigt op.
At sende en push, er straks en helt anden historie - du skal først have en aftale med en leverandør, lidt ligesom et short-code (f.eks.: 1221), så skal du have en monster stor server med en gigant forbindelse til din operatør. Og sidst, men ikke mindst, skal du have et program, der kan snakke med en Push Proxy Gateway og sende dine push beskeder ud - men det er jo ikke så meget ved, hvis man ikke også har en anden server med noget indhold på, java spil, billeder, musik, ringetoner o.s.v.. og en tredie server hvor brugere kan bestille dine billeder på og en fjerde der kan styrer betalingen og ........ men som sagt det er en helt anden historie............

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 31-08-03 20:02

det vil sige at det ikke er sådan helt muligt at sende push beskeder til personer man kender med wap telefon med et aktivt wap/gprs abbonement??

Kommentar
Fra : bjergtrolden

Dato : 03-09-03 22:49

Hvis det bare er et wap bookmark, så er der nogle telefoner der godt kan, men de fleste kan desværre ikke

Godkendelse af svar
Fra : xodeus

Dato : 07-09-03 22:01

Tak for svaret bjergtrolden.