/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Pas på: Tip : "afkalkning af vaskemaskin~
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 2226 gange
1 point
Dato : 31-08-03 17:23

så længe man vasker bomuld, er der ingen problemer med at bruge soda i vasken, men du KAN ØDELÆGGE ULD ved at gøre vaskevandet basisk.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 31-08-03 17:30

Og jeg har lige bedømt dette tip til "over gennemsnittet"
Av min arm.

Mvh Fridaflip...

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 31-08-03 18:09

det er nemt at falde i vandet, hvis man ikke ved bedre. BOMULD KAN IKKE TÅLE SYRE, og ULD KAN IKKE TÅLE BASE. .... og visse foerstoffer kan ikke tåle organiske opløsningsmidler.

Kommentar
Fra : eva_marie

Dato : 04-09-03 09:58

Nu har jeg brugt Soda i 20 år - og har ikke fået ødelagt noget tøj heller IKKE uld. Desuden kender jeg flere der i dag benytter Soda, som har allergi og ikke tåler kemiske midler. Hvor arbejder du ? Desuden afkalker Soda, det ses tydelig i 'affaldsbeholderen' i vaskemaskinen, det har jeg ikke set med KALGON eller hvad det kaldes.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-09-03 16:54

I små mængder, "slider" du "bare" tøjet lidt mere, og det ser du ikke som, at dit tøj bliver ødelagt.

Kommentar
Fra : eva_marie

Dato : 05-09-03 08:23

Tak, det var også det svar jeg ventede og gerne ville høre.

Hvis vi skal holde hjulene i gang i danmark, må vi også anskaffe os noget nyt, det bevarer arbejdspladser. Så når tøjet, ser gammelt ud må vi købe nyt, ligesom alle andre ting.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-09-03 09:09

Når uld kommer i et basisk miljø, starter ulden med at rejse skællene, derved får ulden nemmere at filte, og du får lidt mere nuller på trøjen. Ved stærkere base, og over tid, vil selve fiberme begynde at "koge op". Disse bobler e meget svage, og fibrene blivwe til støv. Prøv at lave en lidt kraftig opløsning af din soda. kom en nogle uldfibre på et objektglas. Tag din sodaopløsning og kom på, også er det bare at se i mikroskopet hvad der sker. At du skal lave en kraftig opløsning, er først og fremmest for at opnå en tidsforkortning.

Accepteret svar
Fra : eva_marie

Modtaget 1 point
Dato : 05-09-03 11:44

Tak Rosmon. Jeg er slet ikke i tvivl om din viden, og jeg er meget tilfreds med dit svar. Du virker seriøs, og det er rart at få emner belyst.
Men jeg har selvfølgedlig et stort MEN. Nu har jeg altså ERFARING med at benytte SODA, men jeg kan ikke sige, at jeg benytter SODA ved hver vask. Men et er sikker, jeg vil heller benytte SODA med den risiko, at jeg skal købe nyt uldtøj lidt tidligere end du mener er nødvendigt - hvor lang er egentlig din tidshorisont ?

Et er jo også teori et andet praksis, ligesom arkitekten som tegner huset, men hvor muren ved at sådan kan det ikke bygges (i sær hjørner).

Arbejder du med eller studere du kemi ?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-09-03 22:32

Jeg tog uddannelsen som farveriassistent omkring 1971, opg i 1986 droppede jeg ud af kemiingeniørstudiet. jeg har malet siden 1969, og i 1993 registrerede jeg mig som kunstner, underviser og terapeaut ved told og skat.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-09-03 22:33

nb. du kan se lidt af det jeg laver på www.rosmon.dk

Kommentar
Fra : eva_marie

Dato : 06-09-03 10:30

Jeg har besøgt www.rosmon.dk. Det må jeg sige, jeg er dybt imponeret. Du skulle angive din e-mail under www.rosmon.dk, jeg tror mange vil købe dine værker.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-09-03 17:21

Ja men den er så her a.c@rosmon.dk. man kan se nogle af mine værker hos picha på Middelfartvej 108 i Odense, og ellers kan man maile eller ringe til mig på 26 28 37 70, så kan jeg fortælle hvor og hvornår du kan se tingene, for de kan ikke vises så godt som de virkelige værker.

Godkendelse af svar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-05-05 20:00

Tak for svaret eva_marie.