/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
marsvin
Fra : bettinamus
Vist : 686 gange
50 point
Dato : 31-08-03 15:14

jeg vil meget gerne have afvide hvornår man må kasterere et marvin og om det er noget man vil tilråde.
og jeg vil også gerne spøger om det er klogt at sætte en dvæg kanin sammen med et han marsvin eller om jeg skal købe et hun marsvin, men igen vil jer dog også undgå at de laver en masse unger.

Accepteret svar
Fra : pavon66

Modtaget 60 point
Dato : 31-08-03 15:43

Hej.

Man kastrerer normalt først et hanmarsvin når den er 5 måneder gammel, da den så er rimeligt udviklet. Man skal huske at et marsvin skal sys både indvendigt og udvendigt lige som en kat da der ellers er stor fare for tarmudfald. Hannen skal gå alene i minimum 14 dage efter kastrationen.
Hvis jeg skulle vælge ville jeg få hannen kastreret og så købe en hun til ham. Marsvin hygger sig bedst med andre marsvin da de af naturen er flokdyr.
Hvis du ikke vælger kastrationen er en kanin sikkert bedre end ingen ting, men du skal være sikker på at det er en rolig kanin og man løber altid en risiko for at kaninen kan skade marsvinet, specielt med dens stærke bagben.

Hilsen

Pavon.
http://pavon.dk

Godkendelse af svar
Fra : bettinamus

Dato : 31-08-03 21:45

MANGE TAK FOR SVARET PAVON66. JEG TROR AT JEG VIL KASTERERE HAM OGSÅ KØBE ET HUN MARSVIN TIL HAM NÅR DET HELE ER HELET, FOR MAN KAN JO IKKE VÆRE SIKKER PÅ OM DET ER EN ROLIG KANIN MAN FÅR OG JEG VIL JO IKKE HAVE AT DER SKAL SKE HAM NOGET. OG SOM DU SIGER ER DET BEDST MED ET ANDET MARSVIN ISTEDETFOR INGEN TING, MEN HAN ER NU KUN 3 MÅNEDER GAMMEL SKAL JEG SÅ VENTE 2 1/2 TIL 3 MÅNEDER MED AT KØBE EN HUN ELLER KAN JEG GODT GØRE DET NU. MEN HVORNÅR BLIVER EN HUN SÅ KØNSMODEN???

Kommentar
Fra : pavon66

Dato : 01-09-03 09:40

Hej igen

Du skal enten vente eller holde dem i hvert sit bur. Marsvinhunnen kan blive drægtig fra hun vejer ca. 300 g. og det gør hun normalt ved 4 ugers alderen. Det yngste marsvin jeg selv har oplevet var 26 dage da hun blev drægtig. (Selvfølgelig ikke med vilje) og dette er ikke reglen uden undtagelse, så når visse dyrehandlere siger at de først er kønsmodne i 5 måneders alderen passer det altså ikke, det er bare den alder de nærmere bør have når de sættes i avl.

Hilsen

Pavon.
http://pavon.dk

Kommentar
Fra : bettinamus

Dato : 01-09-03 22:45

Jeg siger endnu engang mange tak for dit svar men så venter jeg til jeg har fået kastereret ham. når jeg så købet et hun marsvin skal hun så gå i et bur for sig selv først eller kan man sætte dem sammen med det samme???? han har jo gået sammen med andre marsvin og kaniner i dyrehandleren men på den anden side så er der jo gået et stykke tid siden han har været sammen med andre dyr.