/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Citronsorbetis
Fra : mettegravhund
Vist : 1042 gange
20 point
Dato : 19-01-02 11:45

Jeg søger en opskrift på en citronsorbetis. Er der nogle der kan hjælpe mig med det???

Accepteret svar
Fra : food_life

Modtaget 20 point
Dato : 19-01-02 13:00

Citronsorbet

3-4 blade husblas
5-8 citroner
1/4 reven citronskal
1/2 reven appelsinskal
2-300 g sukker
3 citroners saft
2 hårdtpiskede æggehvider

3-4 blade husblas udblødes 5-10 min i vand.
5-8 citroner køres gennem blenderen. 1/4 appelsinskal og 1/4 citronskal rives og køres med i blenderen
Når dette er gjort, presses al saften gennem en si - mos godt til!
Husblas sættes i et kogende vandbad og opløses.
En sukkerlage af ca. 2-300 gram sukker og 2-3 dl. vand varmes op til sukkeret er smeltet og så kommer du saften af 2-3 citroner i sukkerlagen, som kommes i mens blenderen kører. Stop blenderen og smag til - skal der mere sukker i eller skal der evt. mere citron i - altså smag til i forhold til sur-sød balancen.
Nu hælder du så, mens blenderen kører, den smeltede husblas i. Det er vigtigt, at blenderen kører hurtigt på dette trin, da husblasen hurtigt stivner og ellers laver kedelige klumper!
Blandingen hældes fra blenderen over i en skål og man vender to hårdt piskede æggehvider forsigtigt men godt sammen med sorbeten. Æggehvider giver isen en mere blød konsistens
Nu er sorbet´en klar til at komme i fryseren, hvor du skal mose, mase, knuse og røre godt i den for ca. hver 45 minutter til den er helt frosset. Først piskes med piskeris - siden med en gaffel, da den tåler større pres. Jo større portion, jo længere indfrysningstid, men regn med 3-7 timer, afhængig af fryseren.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-01-02 23:53

"mettegravhund" <mettegravhund.news@kandu.dk> skrev i en
news:Z_b28.1556$Eu2.225434@news010.worldonline.dk

Citron sorbet

2 1/2 dl friskpresset citronsaft
1 dl vand
1/2 liter sukkerlage
citronskal som pynt
Rør saft, vand og sukkerlage sammen. Frys blandingen i maskine.

GRUNDLAGE TIL SORBET

Sorbet består af sukkerlage, tilsat frugtsaft eller frugtpuré.

1 kg sukker
1 liter vand
1 strimmel ubehandlet citronskal
Opvarm blandingen under jævn omrøring, til sukkeret er opløst. Kog lagen
i 2 minutter og lad den derefter blive kold. Kassér citronskallen og
fyld sukkerlagen på en tom 1 1/2 liters mineral flaske. Kan holde sig i
flere måneder ved opbevaring i køleskab.

Ghita