/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
sammenføring af katte
Fra : smoelfemor
Vist : 697 gange
200 point
Dato : 28-08-03 19:36

Ja så fik vi vores 2 små nye misser, som allerede nu efter 1 døgn lader til at være godt faldet til. Jeg er glad for vi valgte at tage dem begge for, sor hvor har de meget glæde af hinanden. Desværre er vores dejlige hankat på 3 år rigtig ked af dem og jeg er bekymret.
Vi har killingerne gående i et værelse så han har resten af huset indtil de vænner sig til hinanden men det virker som om han er bage for dem Vi lod dem snuse igennem transport kassen hvor han hvæsede godt og grundigtog trak sig hurtigt tilbagee. SIden har han stort set været ude hele tiden og kommer kun ganske hurtigt ind for at spise og smutter så ud igen. Idag har han ligget i drivhuset og sovet hele dagen. Inde tør han ikke nærme sig deres del af huset og gemmer seig helst i vore hobbyrum...
Det gør mig virkelig ked af at han fortrækker væk, for han var her jo først og har et specielt sted i mit hjerte. Jeg kan ikke bære at ham bliver væk eller stikker af. Har i nogen som helst gode råd eller ideer, til hvad vi kan gøre for ham. Måske har jeg været naiv, men ville så gerne give ham en legekammerat, så han ikke var alene...

Endelig vil jeg blive glad for anbefalinger af dyrlæger i Herlev, Ballerup , Skovlunde eller der om kring. Kender i en super god sød dyrlæge vil jeg blive rigtig glad for et praj, da vi ikke er så glade for han vi har nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-03 19:56

Jeg kender kun Mikkelsen i Måløv.
Han har "passet" vores hund, og jeg tør næsten ikke sige det, måtte aflive 2 af vores katte, som desværre blev kørt over.
Vi har været tilfreds med ham.
Jørgen Mikkelsen Måløv Hovedgade 146
tlf. 44 97 17 08
2760 Måløv

Hilsen Eyvind.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 210 point
Dato : 28-08-03 20:25

Hej Smoelfemor.
Jeg ville ønske jeg havde løsningen på på dit problem, for så havde jeg den også på vores. Det er nøjagtigt det samme, bortset fra, at vi har to voksne katte foruden killingerne. Jeg er bange for, problemet består i, at der er to killinger. Det er for meget for de(n) voksne kat. De 2 gange, vi har fået en killing, har der aldrig været noget i vejen, mens de var små. Hvis der blev ballade, var det først når killingerne blev større.
Men hvis din "gamle" kat normalt er fredsommelig, kan det sagtens være, det kommer til at gå. Bare husk at forkæle ham og tage dig MINDST lige så meget af ham, som af killingerne. Og han ser også, hvis du bare ser på dem. Det må man tilsyneladende heller ikke, uden at se på dem alle, og helst ikke på killingerne. Hvis han er vild med dåsemad, så giv ham det tit. Der er ikke andet at gøre, tror jeg, end at vente med tålmodighed. Vores voksne katte har altid været bange for små killinger. De første par dage har de taget benene på nakken og rendt for livet, hver gang de så dem. Undtagen altså lige med dem vi har nu. Der skred de majestætisk ud i løbegården og kom kun ind til spisetid. Nu har vi haft killingerne i 3 mdr. Og det går stadig ikke godt. Den ældste er dog blødt noget op. Han tæver dem ikke mere, og kan endda snuse til dem og sove tyve cm. fra dem. De får heller ikke en på tuden mere, når de snuser til ham. Men den anden har ikke givet sig en tomme. Han overfalder dem, så snart han ser sit snit til det. Og han plejer ellers at være vild med små killinger. Normalt ter han sig, som om han er deres mor.
Jeg er ikke sikker på, det er nogen trøst, men der er ikke andet at gøre end at håbe på det bedste - og være forberedt på det værste.
Jeg håber virkelig for dig, at det lykkes.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 28-08-03 21:49

Hej Smølfemor.

Først vil jeg sige tillykke med dine nye killinger. Intet er så skønt som killinger.
Men det er meget uheldigt at en hankat reagerer, som han gør. Dette er der dog intet usædvanligt i, desværre.
Hankatten er bange og utryk, fordi han tror at der er rykket vilde og truende katte ind på hans område. Derfor reagerer han som han gør. Min erfaring er rimelig stor, da jeg selv har været oplevet dette. Men, men.... Jeg fik heldigvis overbevist min egen kat om at den nye beboer ikke var farlig.
Katte kommunikerer gennem dufte, også kaldet feromoner. Som du sikkert kender fra din hankat, så afsætter katten deres dufte bl.a. ved at gnide hovedet om af ting. Bag mundvigene på katte sidder 2 kirtler, som afgiver feromoner. Når så din kat gnider hovedet op af fx dig afsætter den sin duft. Men dette gør de kun hvor de er trykke. Disse feromoner kan man købe på spray (dog er de kunstige, den ligeså effektive.) Produktet hedder Feliway og er produceret af Sanofi. Feliway sprayes i kattenes omgivelser og kan også sprayes direkte på katten (pas på øjne, næse osv). Spray Feliway på killingerne, måske også hankatten, i deres omgivelser og hvor de opholder sig (kurv m.m.)
Desuden er det vigtigt at du viser hankatten at han er stadig "mors" dreng og at han intet mister ved at få et par kammerater. Og så skal kattene ikke deles om noget. Dvs. hver sit sovested, hver sin madskål, hvert sit toilet og hver sin indgang til huset. Husk på, at i naturen er katten enspænder.
Feliway forhandles af dyrlæger bl.a. af dyrlægen i St. Merløse på Midtsjælland, tlf. 57 80 10 32.
Jeg håber at jeg har kunnet svare på dit spørgsmål. Og fortsat go' fornøjelse med dine katte.

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 28-08-03 23:06

Hej Smoelfemor
Det var nok lige den situation jeg forudså, da jeg anbefalede dig at tage begge killinger, for jeg har været ude for det samme. Første gang havde jeg en hankat på 2 år i forvejen og fik så en killing(hunkat). Hankatten reagerede på samme måde som din, men efter nogle måneder accepterede de hinanden - og legede også sammen. Hankatten forsvandt og jeg syntes så, det var synd for den ensomme hunkat, som så ud til at savne selskab. Jeg stoppede da med at give hende p-piller og hun fik 3 killinger, som blev afsat (den sidste, som jeg ville beholde som selskab for den gamle blev desværre kørt ned), da de var store nok. Bemærk: på det tidspunkt var mor-missen ved at være træt af sine unger og hvæsede også af sit eget afkom.
For et år siden fik jeg tilbudt en yndig, halvlanghåret killing og den gamle hunkat reagerede også fjendtligt. Jeg var også bange for, at hun ville gå hjemmefra, men jeg sørgede for at vise hende mindst lige så meget interesse som den lille. De fik hver deres madskål, for måltiderne kunne ellers udvikle sig til et mareridt og jeg var lige ved at opgive. Efter ca. 4 måneder tog jeg dem en aften i at tumle ude i forgangen og nogle dage efter spiste de pludselig sammen. De er stadig ikke altid perlevenner, men nyder tydeligvis hinandens selskab i dag. Lige nu er den lille lidt invalid efter at have været oppe at slås. Den er blevet bidt i det ene bagben og går ikke mere end højst nødvendigt. Nu sidder den gamle tålmodigt og venter somom hun vil spørge, hvorfor han ikke vil med ud at lege.
Fat mod - det skal nok gå, men vær tålmodig.

Kommentar
Fra : unn

Dato : 29-08-03 12:35

Hej Smoelfemor

Uhh hvor jeg kender fornemmelsen. Jeg havde to dejlige kastreret hankatte brødre, og de elskede hinanden virkeligt højt, men jeg måtte desværre af aflive den ene da den fik det meget skidt. Den anden var nu alene og det brød han sig bestemt ikke om så vi fik en ny lille fræk hun killing til hans selskab, ohh boy hvor han hadede hende, hun var frisk og legsom og hun skræmt livet af ham, men i dag nu 1½ år efter elsker de hinanden, ikke hele tiden da de stadig kan være "uenige" med de slås aldrig for alvor kun i leg. Det tog 4-6 måneder før de var rigtig vandt til hinanden. Så tålmodighed og massere af forkælelse er vejen frem.

Min ældste kat er 8 år gammel og jeg har selvom jeg i en periode boede i København holdt fast i min dyrlæge i Ballerup/skovlunde. Jeg har altid været 100% tilfreds med dyreklinikken og stolet fuldt på deres kompetence. De har været så gode de 2 gange min lille hunkat har haft alvorlige uheld. Og jeg kan stærkt anbefale dem. De har i øvrigt sammenarbejde med andre dyrlæger og dyrehospitaler så du kan altid få hjælp 24 timer i døgnet da de henviser til tlf. på den vagthavende efter lukketid.

Skovlunde Dyreklinik
Skovlunde Byvej 53
2740 Skovlunde
Tlf. 44919077

Pøj pøj

Unn

Godkendelse af svar
Fra : smoelfemor

Dato : 06-09-03 12:02

Tak for svaret Jernladyen.
beklager derer gået så længe inden jeg vendte tilbage, men vores Adsl forbindelse har været i udu hele ugen...Det har været svært hvem der skulle have pointene for i skriver alle rintig gode brugbare råd - Tak for det..Det gør mig lidt gladere at det ikke kun er mor's store mis der kan blive bange for 2 små skarvl*S* af killinger..

Idag går det lidt bedre, han er da begyndt at komme ind igen uden at vi må hente ham og han har også snuset til en et par enkelte gange. Glad for dem er han nu stadigvæk ikke og fortrækker at være ude det meste af tiden undtagen når han skal have mad...Jeg håber dog at det blive bedre for mor savner sin skattemisser

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-09-03 13:05

Hej smoelfemor.
Glæd dig. Vores holder fred nu. De kan sidde ved siden af hinanden og tigge mad, uden at de små får nogen over nakken. De er stadig ikke vilde med hinanden, men der er i det mindste "borgfred", selv om Pjuske gemmer sig meget af dagen i skunkene. Han kommer dog lidt mere frem nu. Og som sidegevinst er de små helt holdt op med at tisse i dyner. Det er simpelthen pragtfuldt, for jeg går ud fra det betyder, at de heller ikke bliver jagtet, når jeg ikke ser det.
Håber, dine vænner sig hurtigere til hinanden, og på en mere fredelig måde.
Hilsen Jette