/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
hvor meget vil min scooter rende
Fra : chapsen
Vist : 839 gange
50 point
Dato : 27-08-03 22:03

hey jeg har en yamaha slider med følgende tun på polini sport 70ccm og en metrakit udstødning lige nu render den 85 men jeg har lige bestilt en 17,5 karbu og en polini sport variator og en polini sport kobling nogle der ved hvor meget den så vil rende når jeg får det på

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 27-08-03 22:37

Aner det ikke.
Men jeg ville ikke blive forbavset hvis det viste sig ikke at være særlig meget mere.
Der er en naturlig begrænsning på hvor meget man kan pine ud af sølle 70ccm før den brænder sammen.
Har du overvejet at købe en mc?
Min første mc var på 175ccm og den havde svært ved at holde 110km/t
Det er de sidste km der er de sværeste.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

Kommentar
Fra : chapsen

Dato : 27-08-03 23:56

nej det har jeg ikke men jeg skal til at have bil snart

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 28-08-03 06:21

Marchwitz > 110 kmt er jo ingen ting på en 175 ccm'er! Jeg har da haft min 60ccm'er oppe på lige omkring 120 kmt...

Chapsen > Din kabu giver cylinderen lidt mere at leve af, så den giver både lidt topfart og optræk. Din vario giver også en lille smule topfart, og lidt optræk. Din kobling giver kun optrækr! Så skyder på den kommer op mellem 90-100 kmh...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-03 10:42

>Jon ....at stole på et knallertspeedometer er ikke relevant. Præcisionen på et sådant kan der ikke skrives lange bøger om. Ej heller bilspeedometre. Eneste fornuftige måling du selv kan lave er med et stopur over en kendt strækning. 120 km/h svarer iøvrigt nøjagtigt til 2 km pr minut! Marchwitz siger helt korrekt at de sidste km/h er de svære. Luftmodstanden stiger i kvadratet. Firkantet kan man sige at hvis du skal bruge 1 hk for at køre 30 skal du bruge 4 for at køre 60 km/h og 16 hk for at køre 120. Imidlertid skal du også overvinde tab i udveksling, rullemodstand mv.

Min gl mc (185 ccm) kunne rende omkring de 120 og brugte dertil noget med 15 hk. Det er klart jeg kunne få den til at rende hurtigere ved at ligge ned, benene op, ned af bakke, medvind osv osv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-03 10:48

.....og Jon der er jo en væsentlig forskel i litereffekten på en grovtunet knallert kontra en lille motorcykel. Du kan trække op mod ti hk ud af en 50ccm'er svarende til 200 hk/liter, hvorimod den lille motorcykel måske præsterer 15 hk på 175 ccm svarende til 85 hk/liter. Ifald du tuner løs på motorcyklen til du får samme litereffekt skal du jo slæbe 35 hk ud af 175 ccm'eren, hvilket nok er ligeså træls for holdbarheden som det er for knallerten.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 28-08-03 17:18

... i know! Min yamah fs1 kørte ca. 120+ på speedo, og ca. 110 efter en bil... men alligevel, når man tænker på at man kan hive over 20hk ud af en 70ccm scooter, så burde du kunne hive mindst lige så meget ud af din mc!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-08-03 08:12

Læs ovenstående - bilspeedometre er ligeså ringe som knallert speedometre.

Hvor ved du fra at du kan trække over tyve hk fra en scooter? Er det målt på en rullestand?

Dem der kører små motorcykler, ligger normalt ikke og filer i dem, for at få dem til at kører stærkere. Og igen som ovenfor nævnt - litereffekten er omvendt propertional med motorens levetid. Så har man behov for et driftsikkert transportmiddel hver dag, nøjes man med den af fabrikanten frembragte effekt.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 29-08-03 09:46

Nemlig.
Det kan godt være man kan hive et par ekstra km ud af et køretøj ved at sætte endnu mere tun på.
Men der er en stor sandsynlighed for at det går galt.
Den 175ccm mc jeg havde "satte" sig faktisk et par gange ude på motorvejen, og så er det lige pludselig ikke så svovt længere. Og så var den enda 100% standard uden nogen form for tun.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-08-03 10:04

>Kim

Kender det. Min 185 brændte hul i stemplet et par gange, og det er fandeme træls at trække lortet hjem.

>Jon,

Forskellen ligge jo i høj grad i føreren af køretøjet. Tag et kritisk blik på scooter- og knallert kørere. Fuld hug frem og ingen respekt for hverken fortove, lyssignaler eller hastighedsgrænser. Hjelmen sidder almindeligvis på albuen, eller man kører med en fuldface sat "ovenpå" hovedet - hvis man iøvrigt har den med. Måden man kører på på er det rene kamikaze. Motorcyklisten fremfører sig normalt rimelig almindeligt sammen med den øvrige trafik og placerer sig i de tilhørende vognbaner uden at tage fortovet til låns. Gashåndtaget har flere stillinger end on/off.

...igen skulle man tune til de omtalte litereffekter, skulle jeg trække 300 hk ud af min bil. Jeg er overbevist om at den hverken bliver driftsikker eller driftøkonomisk hvis jeg gjorde det. Det kan lade sig gøre. Rallyfolkene kan puste den slags heste ud af en 1,5 liters maskine.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-08-03 14:38

3773 > Yep, jeg har set rullefeltsudskrifter på over 20hk på 70ccm scootere...

3771 + Marchwitz > Det med at jeres stempler sætter sig og der bræner hul i jeres stemplet osv, skyldes jo altsammen forkert trimning af motoren, så det kan i ikke give tunet skyld for...

3773 > Det er rigtigt nok, mange scootere og knallert kørere kører meget sindsygt, men vi er jo også unge mennesker, der ikke rigtigt tænker så langt som ældre mennesker!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-08-03 14:59

>Jon, hold da op hvor du er vidende! Til din orientering var det kikset tændrør, der kostede et hul. Til din orientering tunede jeg ikke løs på min mc, godt 100 km/t var fint på sådan et dyr. Og kom nu ikke og bild mig ind at din 20 hestes scooter uproblematisk kørte 100 000 km, vel?

Hastigheder større end 120 km/t på en scooter der kører på nogle små bitte pishjul og med bremser dimensioneret for et halv hundrede kilometer i timen, samt den kørestilling man nu har på en scooter (ingen tank at klemme benene om), gider jeg slet ikke kommentere. I såkaldte unge menneskers kørestil og opførsel i trafikken kan du kalde hvad du vil, men dit eget bud: "tankeløshed" er nok slet ikke så ringe endda. Dumt og åndsvagt kunne måske også bruges om enkelte kørere.

Men du behøver ikke være bange, tumperne findes også blandt "os ældre" som du så smukt kalder os. Check engang morgentrafikken på motorvejen. Der er oversået med frygtløse, udødelige verdensmestre, der alle farer frem med det in mente at det kun er naboen der bliver slået ihjel.

At du gemmer dig bag ved: "men vi er jo også unge mennesker, der ikke rigtigt tænker så langt som ældre mennesker!" er nok cirka det dummeste jeg nogen sinde har hørt. Skal man ikke tage vare på sig selv, når man er 16 eller 17? Hvem skal så?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-08-03 15:58

3773 > De 20hk jeg snakker om, er IKKE min egen... Og der snakker vi LC baneracer, der er ikke mange folk der gider smide 15.000 kr. for et tun til en scooter for at køre med det på offentlig vej og risikere at blive stoppet. Disse maskiner er jo kun lavet for at køre banerace, eller at vinde fx. Danmarks Stærkeste Scooter, som bliver kåret hver år... ( i år blev rekorden 19,5hk)...

Og nej scootere er fra standart ikke lavet til over 120 kmt, men det er jo ikke for sjov at folk bruger mange penge på at skaffe dele hjem fra andre scootere osv. som fx. skivebremse for og bag og stel forstærker osv.

Og jeg har set massere af meget dumme Mc'er der ligger og kører slalom mellem bilerne og ikke er mere end 5cm fra at rive bilernes sidespejle af... Jeg ved i øvrigt godt at der er mange scooter og knallert kørere der køre som sindsyge, men der findes også en masse af os (læs mig fx.) der kører ordentligt. Det er pisse ærgeligt at de folk der kører som lort ikke tænker på at de ødelægger det for os andre...

Og jeg ved godt at formuleringen "men vi er jo også unge mennesker, der ikke rigtigt tænker så langt som ældre mennesker" ikke var særlig god, for det første syntes jeg selv at jeg selv tænker langt nok, og kører ordentligt osv.. Mine erfaringer viser at det for det meste er personer der ikke har fået kortet endnu, helt ned til 13års alderen, der kører hensynsløst, de fleste på 16+ har efterhånden lært reglerne og kører nogenlunde ordentligt. Selvfølgeligt er der undtagelser, har da set mange "smart-ass'er" kører som død i helvede uden hjelm osv....

Men lad os nu stoppe den her diskussion, så chapsen kan få noget ud af sit spørgsmål...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-08-03 16:16

Så blev vi mere enige, tak for sludderen...

...og for nu at få det sidste ord, en LC baneracer skal antagelig renoveres efter relativ få timers drift. Den slitage duer ikke på et dagligdags transportmiddel, vel? Derfor tuner du ikke din lille motorcykel. Derfor nøjes du med de sølle antal heste den har. Så starter den til gengæld hver morgen og skal ikke have honet cylinder og skiftet lejer hver fredag.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-08-03 20:06

Ej, det er nu ikke helt rigtigt, en 70ccm LC scooter motor kan skam sagtens holde i lang tid, hvis den bliver behandlet ordentligt kan den sagtens holde i lang tid. Man skifter jo stort set alle motor dele ud, eller faktisk alt, krumtap, cylinder/topstykke/stempel, variomatic, gearing, kobling, tænding, svinghjul, kaburator osv osv... det er faktisk kun selve blokken der ikke bliver skiftet, eller det bliver den faktisk også nogle gange, til en fra en MC Scooter så den har skivebremse bag på....

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-09-03 01:30

Hva' så chapsen?
Hvad kom din scooter så til at rende?

Kim

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 12:18

Lånt fra Ibasa:

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så ACCEPTER venligst den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-10-03 16:03

Chapsen, gider du lukke spørgsmålet ved at acceptere et af indlæggene?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-03 12:58

Chapsen, hvis du vil lukke spørgsmålet (hvilket er almindelig høflighed), trykker du på accepter kommentar som svar øverst til højre over det svar der passer dig bedst.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-02-04 12:08

?????????