/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tissepletter på plænen
Fra : fedling
Vist : 762 gange
50 point
Dato : 27-08-03 14:46

Efter en lang, tør sommer og en hundehvalp har græsplænen mange svedede pletter. Hvad gør man ved dem?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 27-08-03 14:48

Dybest set: Vander eller venter på regn. Du behøver som regel ikke at være nervøs: Selv om plænen er brun, trives rødderne som regel OK, og et par gode regnskyl med fortsat varme, så skal græsset nok komme igen.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-08-03 14:57

Venter på vand :) Nej, græsset i pletterne er jo sikkert dødt, selv om man ofte forbavses over hvad en plæne kan overleve. Hvis dette er tilfældet, er det en meget fin tid på året at så græsfrø. Jorden er stadig varm, så frøene spirrer hurtigt. Hvis du mener pletterne er overgødet af hundetis, må du nok lige fjerne et par cm af øverste lag. Lav så en blanding af lidt groft sand og jord iblandet græsfrø. Fyld det i pletterne og vand lidt til græsset har spiret - afh. af regn eller ej. Den "tissede" jord kan du lade ligge til afgødskning hvor du tog den friske.

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 27-08-03 15:15

Jeg er enig i "Summers" kommentar, har selv haft samme problem med vores hundehvalp sidste sommer.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-08-03 15:38

Dog skal du tænke på at det nye græs højst sandsynligt bliver grønnere og vokser hurtigere end det gamle.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-08-03 16:35

tror du ikke snarere, det er stankelbenenes larver, der har ædt af græssets rødder og dermed fået det til at gå ud?