/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forsikrings spørgsmål
Fra : jlasse3
Vist : 506 gange
120 point
Dato : 27-08-03 00:18

Hej

Jeg har netop fået tilbud at få min Morfars bil til marts næste år, og vil høre hva den ca. vil koste mig årligt i forsikring og diverse afgifter!! Det er en gammel Opel Kadett fra 1976, så det er altså en veteranbil. Hvad motor der sidder i kan jeg ikke huske, men den har omkring 60 HK!!

Grunden til at jeg overvejer at sige ja tak til tilbudet, er at jeg mener at jeg får forsikringen billigere når det er en veteranbil og på den måde får billigere ancinitet.......er dette mon korrekt?

Jeg er 18 år og det er ca. et halvt år siden jeg fik kørekort, så jeg har altså ikke tideliger haft bil eller lavet ulykker.....

Men som sagt vil jeg geren hvide hvilket prisleje den ligger i årligt, i forsikring og + diverse afgifter, altså hvor mget det koster, at have den holdende?????

Jeg går ud fra at den skal omregisteres i mit navn hvis jeg får den......er det noget der koster penge eller hvordan og hvorledes????

Hilsen Jlasse3

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-08-03 00:42

Du kan evt. prøve at kontakte www.veteranbilklub.dk/insurance.html

www.google.dk veteranbiler"forsikring" er der flere links.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 130 point
Dato : 27-08-03 00:55

Jeg ved ikke, om der er restriktioner på aftalen pga. din alder, men veteranbilklubben i Danmark har en special aftale med Runa forsikring omkring veteranbiler (Kadetten er i øvrigt at betragte som "klassisk" og ikke "veteran" - det fremgår dog ikke, om der er prisforskel). Du kan læse den fulde beskrivelse her: http://www.veteranbilklub.dk/insurance.html

Men: hulk - du vil ikke kunne bruge den (tror jeg) til dit formål. I lighed med de andre selskaber, der tegner veteranbilforsikring fremgår det nemligt klart at:

"Køretøjet skal selvfølgelig opbevares på forsvarlig vis, det vil sige under lås og slå når det ikke anvendes.

Køretøjet må selvsagt ikke anvendes til daglig kørsel, men udelukkende til liebhaverkørsel, hvilket i praksis vil sige til "fornøjelseskørsel" i sommerhalvåret - kørsel til og fra arbejde falder ikke i denne kategori, det er dog ok en enkelt gang at delagtiggøre kollegerne i vidunderet.

Forsikringen er ikke baseret på at man - især for de nyere køretøjers vedkommende - skal kunne erhverve et gammelt køretøj og så lade det tjene som familiens (eller juniors) brugskøretøj nr. 2."

desuden at :

"Er køretøjet nyere end 1960 skal der foreligge dokumentation for at ejeren har et andet køretøj til daglig brug, simpelthen for at understrege at veterankøretøjet ikke skal have status af brugskøretøj.
Der er oprettet en speciel gruppe - brugsveteranbilerne - for de medlemmer som ønsker at bruge deres gamle bil i det daglige, dog er der opstillet flere betingelser for at tegne en sådan forsikring, blandt andet at man skal være elitebilist og at man skal have været medlem i klubben i mindst et år. Det er indført fordi vi desværre tidligere oplevede at der blev indtegnet brugskøretøjer af medlemmer som alene havde medlemskabet som løftestang til en billig forsikring, og som medførte en ganske væsentlig stigning i antallet af skader. "

Fakta er derfor - går jeg ud fra - at du skal betragte det som et ganske almindeligt køretøj og en ganske almindelig forsikring. Fordelen er dog, at det er en forholdsvis billig bil i værdi, og dermed, at forsikringspræmien dermed er lavere end den ellers kunne være.

Du skal regne med, at det vil koste dig 13-15.000 kr i ren ansvarsforsikring med en selvrisiko på 10.000 kr. Men ring rundt til de forskellige, hør dig for - det skinner jo ikke ligefrem langt væk af dørtræk , så måske er der nogen, der vil give et bedre tilbud.

Mvh Erling

Godkendelse af svar
Fra : jlasse3

Dato : 27-08-03 13:10

Tak for en grundigbesvarelse erling_l. Jeg prøver at ringe rundt og hører hvordan jeg er stillet i min konkrete situation.....for som det fremgår af din besvarelse er det meget indviklet med alle de regler og undtagelser......