/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Arrig hund
Fra : Nordania
Vist : 1912 gange
100 point
Dato : 25-08-03 12:46

Jeg har en 3 år gl korthåret gravhund, som er meget kærlig og rar ved både voksne og børn.

Her på vejen hvor vi bor er der et par andre hunde ( alle er hanhunde ) og dem er han glad for og vil lege med.

Vores problem er at når vi går tur med ham og møder andre hunde, bliver han en rigtig arrig hund, det er så voldsom at man helt bevidst går modsat når vi ser andre hunde, ligesom vores børn ikke vil gå med ham mere.

Når vejret er godt og vi har dørene åbne i huset, har vi oplevet flere gange at han løber ud fra vores grund (hvad han normalt aldrig gør) og farer i flæsket på en eventuel hund der går tur med sin ejer.

Jeg håber der er nogle der har et råd, da det er ved at være et stort problem.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-08-03 13:19

Uden at bruge vold skal I lade hunden forstå, at det er jer
og ikke den, der er "overhund".

Derudover er det en god idè, at I roser og belønner hunden, når den reagerer
venligt over for andre hunde.
Og i de tilfælde, hvor den reagerer aggressivt, skal I - stadig uden
vold - gøre tydeligt opmærksom på, at det ikke er noget i
bifalder.

Lad kort sagt venlighed afstedkomme godbidder og aggressivitet
tydelig misbillilligelse.

Til hjælp ved denne indlæring vil jeg foreslå et kursus i lydighedstræning.

Accepteret svar
Fra : kenneth24

Modtaget 110 point
Dato : 25-08-03 13:48

Jeg har selv en foxterrier og vi havde et nogenlunde lignende problem. Hun er en 11 årig tæve, og nu kan vi gå med hende på det modsatte fortov og hun ænser overhovedet ikke hunden på den anden side af vejen...

Det er går galt, er at jeres hund tror den er "flok-leder", og at den skal passe på jer (dens flok). En god idé når i går tur med den og den begynder at trække og gø, så sæt et ben ind foran hunden og sig NEJ i et meget bestemt tonefald.

Man kan også gøre noget andet. Tag nogle godbidder med i lommen og en sprøjteflaske med en forstøver på. Når han reagerer negativt, så sig nej og sprøjt lidt vand på snuden af ham. Det kan hunde ikke li, og hvis han så reagerer som I vil have ham til, så beløn ham med et venligt klap og evt. en godbid.

Humlen i alt dette, er at reaktionen fra jer skal komme prompte, ellers kan han ikke finde ud af, hvad det er han gør forkert.

Det er ikke noget man lige retter på 2 timer, men det er dage og i nogle tilfælde op til uger vi snakker....

Teknikken kan også bruges på anden uønsket adfærd....

Held og lykke

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-08-03 15:10

skriv til www.trofast.dk

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-08-03 15:11

ups...forkert link!!! her kommer det rigtige:

http://www.hundeskolentrofast.dk/nyheder/index.htm

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 25-08-03 15:44

Til Rellom

Det er nok rigtig hvad du siger omkring lydighedstræning, men bare tanken om der er mange andre hunde er næsten ikke til at tage.

Til Kenneth24

Jeg vil i første omgang prøve at følge dit råd, og hjælper det ikke må vi have noget hjælp til at klare problemet.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 25-08-03 15:44

Til Rellom

Det er nok rigtig hvad du siger omkring lydighedstræning, men bare tanken om der er mange andre hunde er næsten ikke til at tage.

Til Kenneth24

Jeg vil i første omgang prøve at følge dit råd, og hjælper det ikke må vi have noget hjælp til at klare problemet.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 25-08-03 15:44

Til Rellom

Det er nok rigtig hvad du siger omkring lydighedstræning, men bare tanken om der er mange andre hunde er næsten ikke til at tage.

Til Kenneth24

Jeg vil i første omgang prøve at følge dit råd, og hjælper det ikke må vi have noget hjælp til at klare problemet.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 25-08-03 15:46

undskyld min computer ville vist ikke det samme som mig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-08-03 18:39

Ikke alle hanhunde kan trives sammen med andre hanhunde, så det med hundeskolen er ikke nødvendigvis en succes. Ham, jeg havde før måtte jeg opgive at gå på skole med, for de andre var bange for ham, og han kom altid op og slås. Og jeg syntes selv, det var ulideligt med de mange konflikter på hundepladsen. I stedet lærte jeg ham, at komme på plads og gå pænt og sitte og dække og stååå, når der var andre hanhunde i farvandet. Altså vise hvem der bestemmer og fange hans opmærksomhed. Og vise, at vi sammen kan ignorere de der ligegyldige fremmede hanhunde. Godbidder er også tilladt ved den træning, altså så snart han gør noget rigtigt, -IKKE som afledning eller bestikkelse.Og samtidig gør man jo ting sammen, der giver masser af ros, -i stedet for negativ opmærksomhed, som høje råb og vandsprøjt.
Problemet med at han angriber hunde udenfor jeres have, kan nok lettest løses med en indhegning. Ellers skal der nok ret intensiv træning til gennem længere tid, og alligevel kan I ikke være sikre på, hvad han gør, når I ikke holder øje med ham...
Men det er altid nemmere at lære en hund hvad den skal gøre, end at lære den, hvad den IKKE skal gøre.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-08-03 01:04

Bliver han motiveret/aktiveret i løbet af dagen, eller går han og keder sig? Kedsomhed kan også udløse den adfærd du beskriver. Hvis han bliver aktiveret, var det en mulighed at kastrere ham, det kan tage agressiviteten. Men måske vil han elske hundetræning. Du kan jo evt. ringe til fx. DCH og lave en aftale om en prøvetime eller to for at se, hvordan det går.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : TomWaits

Dato : 11-09-03 17:28

For det første; hvis du vil være en god leder ( jævnfør; dén som hunden gerne vil være hos), skal du ikke slå dit lederskab fast vha. vandsprøjt, ben ind foran hunden, et skarpt nej og lignende afmagtshandlinger. En god leder er : kærlig, beskyttende, initiativrig, sjov, den klogeste, konsekvent og en god leder mister aldrig besindelsen.
Der kan være SÅ mange grunde til din hunds adfærd. Først og fremmest vil jeg sige, at gravhunden ikke er en hund, der ligger i gruppen " samarbejdende hunde". Gravhunden blev oprindeligt brugt til at gå i grave efter grævlinger og lign. Den skulle gå alene i graven ( kunne af pladsmæssige årsager jo ikke få sin ejer med). Altså; du har med en hund at gøre, der, helt fra oprindelsen, er skabt til, at kunne arbejde uden hjælp fra sin ejer. Der er ikke mange idag, der bruger deres gravhunde til det, de oprindeligt blev skabt til. Det behøver man heller ikke. Men man må sætte noget andet i stedet. Ellers finder hunden selv på spændende aktiviteter... Det kunne være, at løbe ud fra haven og springe på en anden hund... Det kan også være, at din hund i virkeligheden er usikker. Det kan være så mange ting. Derfor siger jeg til dig; lad være med at give dig i kast med forældede lederskabsregler om, at din hund er "ved at tage ledelsen", før du har fundet ud af , hvad årsagen til problemet er. Har du med en usikker hund at gøre, kan jeg garantere dig, at en " hård hånd " kun vil gøre problemet værre. Mit råd til dig er, at du kontakter Lone Greva ( hundepsykolog ) www.hundepsykologen.dk . Hun er enormt dygtig og benytter sig kun af blide metoder ( positiv forstærkning ). Jeg er pt. ved at blive uddannet hos hende. Hun bor ved Århus, men kan henvise til kollegaer andre steder i landet. Held og lykke og håb om tilbagemelding ang. det videre forløb.

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 12-09-03 16:26

Jeg vil foreslå dig at læse Jan Fennell´s bog Hundelytteren, den er fra Borgen´s forlag eller låne den på biblioteket. Den sætter nogle ting på plads omkring hvem der bestemmer hvad.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-09-03 14:56

Hundelytteren er absolut en læsværdig bog!!!

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 14-09-03 13:44

Bruger du det, eller kender du nogen der gør? Jeg leder med lys og lygte efter nogle i DK der følger hennes principper.
Endelig hvis du eller andre ved noget så er jeg lutter øre.
Venligst Hertz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-09-03 18:33

Hej, Hertz. Jeg bruger hendes 4 grundprincipper efter jeg ved et tilfælde fik anbefalet bogen af en anden hundelufter. Det falder helt naturligt for os nu.
1) Når jeg kommer hjem, så pakker jeg varer ud og tager tøjet af inden jeg hilser på hende. Hun ligger gerne og venter tålmodigt imens.
2) Hvis hun bliver usikker på et eller andet, f.eks. når vi går tur og hun begynder at gø, så kalder jeg hende på plads og roser hende. Hun logrer og smiler til mig, og vi undersøger tingene sammen.
3) Jeg går ALTID først ud af døren, eller på stien hvis den er så smal, så hun ikke kan gå på plads. Hvis hun trækker, når hun er i snor, så står jeg bomstille, og så bakker hun af sig selv til hun sidder på plads. Der er ingen råben eller skælden ud. Hun ved, hvad jeg vil have.
4) Princippet med at jeg skal spise før hende, har vi kun brugt i starten da hun led af spisevægring, måske p.g.a hjerteorm. Nu spiser hun stort set kun, når vi går tur. Hun ønsker ikke mad på de tider, hvor jeg spiser.

Hun er så absolut en jagthund, og når vi går tur, så kan det ske, at hun får fært af en ræv eller en kat, og selvfølgelig sætter hun efter. Men vi har et specielt kald (du-du-du-du... -på én tone) -og der går ikke mere end højst 30 sekunder fra jeg har kaldt, til hun er tilbage. Et lignende kald (du-du-du-du... på 2 toner) betyder noget i retning af: Hvor er du, jeg vil godt se dig.. Så dukker hun lige op, tager øjenkontakt, og får lov til at løbe igen.
På lørdag og på søndag skal jeg til lydighedsprøve med hende for første gang. Og jeg er meget spændt på, hvordan vi klarer det. Vi træner helt uden skældud og rusk og lignende. Og hun gør kun det, hun har lyst til. Men hun har meget lyst til at gøre, hvad jeg beder hende om. Så det KAN blive rigtig godt, hvis der ikke er for mange ting, der distraherer.
Er der mere, du vil vide, så sig til.

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 18-09-03 18:50

Hej Birgitta. Der er en masse jeg gerne vil vide ! Jeg er lige blevet hundemor til to dværgschnauzer-drenge på 5 mdr, og vil meget gerne bruge Jan Fennell´s principper. Jeg har ledt med lys og lygte efter nogle der bruger det, så jeg er meget glad for dit svar. Jeg ved ikke om det er det rigtige forum, og jeg har så mange spørgsmål til de små daglige situationer.
Jeg er begyndt på hendes grundprincipper. Jeg venter med at hilse, og vi spiser også som anvist (kiks) de går så i haven med et gnaveben når vi spiser middag. Men hvad med når vi har sovet og hvad med når de graver i haven, osv.
Jeg vil være meget glad for at kunne trække på din erfaring. Ligegyldigt hvad du kan fortælle mig vil jeg være lykkelig.
Hvad er din hundepige for en, du skriver det er en jagthund. Held og lykke med lydighedsprøven.
Hilsen Hertz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-09-03 17:31

Hejsa Hertz. Som Jan Fennel også skriver, så kommer og går vi jo en masse gange om dagen. F.eks når vi står op, går på toilettet osv. Og det rigtigste i hundeverdenen er, at vi som leder ignorerer vores hund, når vi vender tilbage. Vi må IKKE agere hundens forsvundne hvalp, der endelig er vendt tilbage. man må stille og roligt ignorere hunden hvis den fjanter rundt og hilser. Jeg syntes, det var MEGET svært i starten, men nu reagerer min Silke helt afslappet, når jeg kommer og går. Vi har et morgenritual, hvor jeg starter med at folde min dyne på langs og smide den på gulvet. Så lægger jeg mig på den og laver nogle liggende rygøvelser!!! Jeg ved ikke, om du kan forestille dig, hvordan det så ud i starten, med en 10 måneder gammel retriever og mig liggende på gulvet. Men rygøvelserne SKULLE laves, og så måtte jeg jo bare ignorere hende. Det blev til nogle grineflip undervejs, men nu kan jeg arbejde koncentreret i 10-20 minutter mens hun bare ligger og venter med en bold eller en bamse i munden. Når jeg så er færdig, så giver jeg hende en gang hundemassage fordi jeg synes, at hun virker meget spændt i musklerne, og hun var ikke god til at slappe af når jeg ville kæle med hende. Hun nyder det meget, og bagefter går jeg i bad, og så ligger hun afslappet og sover, når jeg kommer tilbage.
For en hund er det jo naturligt at begrave sit ben og gemme det for andre hunde. Som leder kan man godt lære sin hund, at det må man ikke. Da Silke var lille, var der to bede, som hun godt måtte grave i. Resten af haven var mit område. Men hvis I bruger haven til hvalpenes underholdning og spisested for selv at få lidt madro, så kan I ikke forvente, at de skal lade være med at grave. Når I spiser, så må I lade hundene være hos jer og ignorere dem. Hvis de skal have kødben, så lad dem få det efter I har spist -ude i haven mens I er der, så I kan stoppe dem, hvis de graver.
Silke er stadig helt vild med at grave, så hun graver inderligt, når vi går tur på marken eller i skoven. Og det vil jeg ikke tage fra hende. Men det er meget sjældent, at hun graver herhjemme... Når det sker, er det i forbindelse med at hun får et kødben, som hun jo ikke kan spise helt op.
Du skriver ikke, om du efterlever de to sidste principper, det med altid at gå forrest, og det princip med at være den, der er ansvarlig og passer på. Det første af disse principper er jo en del af almindelig hundetræning, så hvis du ikke er kommet i gang med det, så se at få meldt jer til et hold et eller andet sted. Hundene må ikke trække, når I går tur! -Selv om de ikke er så store, så er det vigtigt at de ved, at det er DIG der bestemmer farten.
OG! Sidste princip: Hvis de gør af noget, så kalder du dem på plads, roser dem og siger tak, -og så overtager du situationen og løser problemet for dem. Det får dem til at se dig som en umådelig klog og kompetent leder. Det er meget vigtigt for den samlede virkning at bruge alle fire principper.
Men jeg skal da ærligt indrømme, at jeg misunder dig ikke situationen med at have to schnauzerhvalpe på én gang. Forhåbentlig har du familie til at hjælpe dig. Så er det vigtigt, at I er enige om principperne.
Min lille Silke er en temmelig rød golden retriver. Det er nærmest en "turbo" udgave af den lysere og tungere golden retriever som man ser flest af i dag. Jeg synes, at hun bare er så smuk, men jeg ved godt, at dommeren sikkert er mindre tilfreds når jeg går på udstilling i morgen. Også fordi hun har et par tandfejl.... Men til lydighed er hun fænomenal. Vi var til lydighedsprøve i DKK klasse 1 for første gang i morges, og hun både bestod og fik en førstepræmie. Da vi var kommet hjem, så jeg på dommerudtalelsen, at der var lavet en regnefejl så vi havde fået 10 points for lidt!! Ærgerligt! for ellers kunne hun måske være blevet dagens bedste hund.. Nå, men vi prøver igen i morgen, og dér skal hun som sagt udstilles også..... Kryds fingre!!

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 22-09-03 17:25

Hej Birgitta
Jeg har krydset fingre hele weekenden, så jeg håber det virkede.
Jo jeg bruger hendes principper alle 4. Meeeeeeen det svære er gåturen. Smokey trækker voldsomt i snoren, mens Holger går nogenlunde pænt. Jeg har været i Bernstofsparken, hvor de løb løse og hver gang jeg kaldte kom de. Jeg var meget stolt af dem.
Vi prøvede at spise aftensmad medens de var i huset som du har sagt, og det forbandt de ikke med noget. Vi spiser jo også en kiks før de får deres mad, så det er måske derfor.
Det er ikke kødben de graver ned, det er rent lystbetonet graverri. Der er åbenbart noget lige under græsset der dufter dejligt. )
Jeg er ansvarlig og passer på. Sker der noget ude på gaden, og de gør så rejser jeg mig og siger tak. Vender rykken til og det er åbenbart nok for dem.
Det med gåturen er jeg så begyndt at træne herhjemme, for det er meget svært for mig at afbryde gåturen pga. Smokey trækker det går jo også ud over Holger for han vil ikke ret gerne gå uden Smokey. Jeg går så fra forhaven ad en smal sti til baghaven med dem bag mig, hvis de bliver bag mig for de en godbid, hvis de løber foran mig vender jeg om og går tilbage. Så kommer de rendende efter mig og så prøver jeg igen. For det meste lykkedes det. Jeg træner også sid ned når de får deres belønning. Det lyder som om det er en dejlig hundepige du har, din Silke. Det var da ærgeligt med den regnefejl. Glæder mig til at høre hvordan det er gået i går.
Jo jeg er næsten allene om dem, men kun hvad ang. gårture. Jeg har godt nok min mand, men han kan ikke gå tur. Men jeg kan, skal og vil nok klare det, for jeg syntes det lyder så rart, at der ikke er hårde ord og trækkerri i halsbåndet, og ikke mindst at hundene kan forstå hvad meningen er.
Hilsen Hertz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-09-03 17:55

Hej, Hertz.
Nå, så har der vist lige været et nedbrud på kandu..... bl.a. Men nu er vi tilbage i god ro og orden.
Det var ikke, for at det skulle have speciel betydning for hundene at se jer spise, men mere for at undgå, at de splittede haven ad mens I "nød freden" indendørs.
Når hundene trækker, så skal du stå bomstille. Holger vil nok hurtigt søge hen til dig så hans snor er slap. Og så kan du jo rose ham mens I sammen venter på, at også Smokey skal fatte, hvad det drejer sig om. Det, at Jan Fennel helt afbryder turen nogle gange, det er jo nok fordi hun har endnu flere ustyrlige hunde. For dig vil det sandsynligvis virke bedre, hvis du og Holger ignorerer Smokey til han kommer ca. på plads.
Det er jo rigtig fint, at drengene kommer når du kalder. Det er altså en stor lettelse for alle parter, når de ikke er så gode til at gå i snor.
Silke vil også gerne trække, særlig lige når vi går hjemmefra. Hun behøver kun at have snor på de første 20-30 meter, men tit er de få meter nærmest en slags dans, hvor hun går 3 skridt frem, -snoren strammer, -jeg står stille, -hun bakker elegant et par skridt tilbage på plads, -og jeg sætter i gang igen.. Dette gentages måske 20 gange, før vi når til marken.. -Vi har faktisk en ordre, der hedder "bakkebakkebak"...
Nå, men vi fik rettet regnefejlen så hun fik ialt 165 points om lørdagen og 164,5 points om søndagen, hvor det desværre regnede hele dagen. Så det var en meget våd hund (og mig) der kom til eksteriør om eftermiddagen. Der fik hun en 3. præmie, så det var ikke så godt. Dommeren lød nærmest, som om han beklagede det, men jeg fortalte ham, at jeg selv synes, at hun er så smuk, selv om jeg godt kan se, at hun ikke ligner en golden retriever og at jeg var ret ligeglad med 3. præmien fordi hun lige havde fået 2 førstepræmier i lydighed. . Så han lyste op i et stort smil og sagde, at det var jo også det vigtigste.
Men altså, når hundene gør noget uønsket, så prøv på at finde ud af, hvorfor de gør det. Der er Jan Fennels bog også meget god, med forklaringer på hundeadfærd. Og ellers bliv ved med træning og læs bogen et par gange mere. Det er forskellige ting, man lærer for hver gang, man læser den.
Held og lykke med det... Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 25-09-03 18:38

Hej Birgitta
Tillykke med din Silke, hvor er det flot, og ja det regnede. Jeg havde besluttet at jeg ville tage i parken med drengene og jeg siger dig. Nå du kan tænke dig til resten. Jeg har besluttet at læse i bogen hver dag, for at holde mig selv til ilden.
Jeg vil prøve som du siger at stanse hver gang Smokey trækker (det bliver en kort laaaaaaaang tur ). Jeg er stædig. Hvis du hører om kurser der henvender sig til os der gerne vil Jan Fennels fremgangsmåde må du endelig sige til.
Hilsen ........Hertz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-09-03 17:58

Hej, Hertz. Det er vist også en stædig race, du har valgt, så det lykkes nok ikke liiige med det samme. Husk ros og godbidder til ham, der er "artig" og endnu mere ros til roden, når han gør det rigtige.
Jeg går selv på kursus i DKK hos en gammeldaws træner, men jeg gør bare som jeg selv synes er rigtigt for min hund. Når jeg træner, så bruger jeg altid retriever-line, som bare er en rund line med en løkke i hver ende, -en til hunden og en til min hånd. Man kan ikke rykke eller ruske i den snor, så træneren kikkede noget bekymret på den i starten. men der er ikke nogen af de andre, der går så flot i line som min..... Men kun når vi træner!! Ellers bruger vi almindelig snor og halsbånd, og så trækker hun glad og gerne, hvis hun kan komme til det.
Men jeg tror kun, man skal lære Jan Fennels fremgangsmåde som base. Derudover skal man lære sin hund at kende. Og det gør man bedst ved at beskæftige sig med den, -lave ting sammen med den. -Hvad er meningen med din race, hvad bliver den brugt til? -Og kan du tilgodese dine hundes behov ved at lave noget sammen med dem, som de virkelig holder af og kan blive gode til. Jan Fennel gør jo også meget ud af at lære den enkelte hund at kende og hun studerer samspillet mellem de forskellige personligheder.
Nu ved jeg vist ikke, hvor i landet, du bor. Men jeg mener, at der ude i Ledøje Smørum er noget rigtig god træning, som "snerper derhenad". Om de helt præcis træner efter de principper ved jeg ikke, men hende, der anbefalede mig "Hundelytteren", hun går selv derude med 2 labrador-retrievere.

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 27-09-03 20:33

Hejsa Birgitta
Jeg grinede højt, af din bemærkning om din Silke, der går så fint når hun ved det betyder noget. Jeg bor i Søborg (København), men kører da gerne til Ledøje Smørum (hvor ligger det) hvis det er nødvendigt.
Jeg syntes det går fremad. Vi havde gæster i dag, og jeg havde informeret dem godt og grundigt. Bort set fra en enkel smutter opførte de sig fint. Smutteren skyltes min gæst glemte at et hundehoved på knæet ikke skal kæles for men inoreres. Det er min opfattelse, at når det går galt, er det fordi jeg, eller andre sender modstridene signaler. De øjner straks en sprække og prøver at udnytte det.
Var igen i parken uden snor, og de kære små kommer hver gang jeg kalder, også selv om de er meget optaget af andre hunde. Jeg er meget stolt af dem og roser dem meget.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-03 18:08

Hejsa igen, Hertz. Ledøje Smørum ligger lige her udenfor Ballerup, så det er ikke så langt væk for dig. Men problemet er lidt, at der vistnok er 2 hundeskoler derude, og jeg vil helst ikke henvise dig til den forkerte.... Den ene hedder vistnok "Smørum Naturskole", den anden "Ledøje-Smørum Hundeklub" (Jeg tror, det er den sidste...) Men hvis du har bil, så har du jo mange muligheder for at opsøge den træning, du bedst kan lide. Gå ind på "Hundeportalen" www.hundeinfo.dk -og kik på hundeklubber (eller var det hundetræning......... prøv dig frem). Og så kan du jo stille og roligt gennemgå de sider, som du finder måske interessante. -Og de næste mange lørdag-søndage kan du tage på besøg (uden hunde) og kikke på træningen og snakke med trænerne. ---Alle hold er alligevel startet og overtegnede nu, så du kommer tidligst i gang til februar.
Åh, hvor jeg kender den med hundehovedet! Min pige har en forkærlighed for at blive kløet på indersiden af låret, og det er noget jeg selv kommer til at gøre helt automatisk, selv om jeg 2 minutter før har bedt hende om at gå hen og lægge sig. Jeg bliver så irriteret på mig selv, når jeg opdager, at jeg IGEN sidder og klør hende.
Det er altså ret lækkert at have en hund (eller to), der kommer, når man kalder. Bliv endelig ved med at rose eller give godbidder. For de søde og dygtige små drenge kommer jo i puberteten på et tidspunkt, og så vil de nok få noget tilbagefald. Så er det rart nok, at kunne redde situationen med et højlydt hysterisk "SE HVAD JEG HAR!!"-samtidig med, at man gungrer afsted i modsat retning. Hvis det råb er ensbetydende med yndlingsgodbidden, -også selv om den lille snude hang fast i rumpen på en vidunderlig dame lidt for længe- så kommer drengene så snart de orker. -Min sidste hund var en hanhund. Så jeg ved, hvor forstoppede de til tider kan være i ørerne. Jeg ville nok have tacklet hans pubertetsproblemer noget anderledes, hvis jeg havde læst "Hundelytteren" dengang... Nå, men Ramses var en psykisk meget robust og rar hund, så han tog ikke alverden af skade. Vi kunne bare have haft det endnu bedre sammen...
Silke og jeg går tur i skov og markområder 1-2 gange daglig. Der er mange hundevenner, men jeg forsøger også at gå tur alene med hende 3-4 gange om ugen, f.eks ved at stå meget tidligt op, så er der ikke så mange mennesker ude endnu. Så lytter vi til naturen sammen; hun får en svømmetur i søen. Og så går vi over til hundeskolen her i nærheden, hvor vi laver vores træning. Der er springbræt og agility-bane og en stor græsplæne omgivet af træer, så vi kan træne alle de øvelser, som vi skal op i til næste prøve. Vi slutter med apportøvelsen, som hun elsker allermest, og når vi er færdige med den, så kaster jeg bold til hende nogle gange. Det er hendes ovenud allerstørste belønning.
Jeg er spændt på, at høre, om du får drengene til at fatte, at de ikke kommer ud af stedet, så længe de trækker i snoren..

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 06-10-03 12:20

Hej Birgitta
Har lige slæbt mig hen til min PC. Har lungebetændelse. skriver så snart jeg kan.
Hilsen Hertz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-10-03 17:44

Åh, nej.. Dit skind. -Jeg håber, du har nogen til at lufte hundene imens... God bedring.

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 12-10-03 13:01

Hej Birgitta
Så er jeg så småt ved at være oven senge. Det har været en drøj omgang. De kære små har puslet om mig med kys i tide og utide, (havde jo lige den rette højde så længe jeg var vandret). Slæbte mig i parken og slap dem løs i går, og de har ikke glemt at komme. Jeg var ellers lidt nervøs, men nej, så snart de hører mig kalde så er de der. Så hjem og have kødben, en dejlig dag.
Har prøvet at undersøge omkring træning, men som du også siger alt er overtegnet, og detsuden har jeg jo det problem at jeg har 2 hunde. De forstår simpelhen ikke hvorfor jeg afbryder turen, og det er efterhånden blevet et mareridt for mig at prøve. Men der er jo ikke andet at gøre, før eller siden siver det vel ind.
Har prøvet at lege med boldt med dem, men det gider de godt nok ikke, vil hellere gnave i grene og lege hvem kommer først sammen med mig. Det med bolden skyldes nok at de ikke har prøvet det før de kom til mig. Så vi øver videre.
Lige nu træner jeg, bliv siddenede og vent på at jeg kalder på jer. Jeg har lært dem at sidde pænt, når de skal have en godbid, og så vil jeg gerne have at de bliver siddende medens jeg bakker lidt væk fra dem. Nogle gange lykkedes det andre gange ikke. Holger er nok den der hurtigst forstår, eller også er han bare mindre stædig end Smokey.
Jeg syntes ikke jeg har de store problemer med med, bort set fra gåturen (mit mareridt).
Det er dejligt at høre om dig og din Silke, og jeres oplevelser sammen. Hun lyder til at være en dejlig harmonisk hundepige.
Hilsen Hertz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-10-03 18:37

Welkommen tilbage til tasterne!
Og det er jo ikke hele gåturen, der er et mareridt... Kun den snorede del, ikk'? Stop op og vent! og ros den, der holder op med at trække.
Naarh, du kan nok ikke gå til træning med begge hundene samtidig... Men hende, jeg kender, der har 2 hunde, hun har fået den ordning, at hun har skiftevis den ene og den anden hund med, -endda på 2 forskellige hold, fordi hundene har forskellig alder. Så du må kunne få en lignende aftale. -Har du snakket med dem ude i Ledøje-Smørum? Da skolen er så eftertragtet, så skal I jo meldes til allerede nu for at få en plads på et forårshold..
--Det er en stor opgave, du har påtaget dig med de to teenage-drenge. ---Min søde lille Silkepige havde allerede lært sit-kommandoen, da jeg fik hende... 8 uger gammel. Hun har altid siddet som limet til jorden når jeg har bedt hende om det.. -Det er ikke så sært, at jeg har succes med hende, hun var godt opdraget hjemmefra, og jeg tog stille og roligt over og byggede videre på det, hun allerede kunne.

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 17-10-03 12:37

Tak skal du have. Jo det er kun den med snor. Det er vidunderligt når de løber frit. De holder øje med mig, kommer når jeg kalder i samme øjeblik de hører mig.
Jeg har gået tur med Smokey alene, og det tog 2½ time for en tur der normalt ville tage en ½ time. Jeg stoppede hvergang han trak, og ventede til han satte sig og slækkede snoren. Han blev da også bedre som turen gik, men du kan jo godt se, at det skal jeg gange med to )
Jeg har kontaktet en lære som går ind for nogenlunde de samme principper som Jan Fennell, og fortalt hende mit problem. Hun kommer her hjem og ser om hun kan hjælpe mig, for som du skriver så er alt overtegnet nu, og jeg kan ikke vente. Det piner mig at jeg ikke lige kan smutte en tur med drengene, men skal køre i parken. Det bliver jo kun til en tur om dagen, og det er ikke nok syntes jeg. Nu skal dertil siges at vi har en have, og der bruger de meget tid. De leger og graver og har det herligt. Der ud over er jeg for alvor gået i gang med at lære dem ikke at hoppe op, der er smokey den kvikkeste. Det er meget svært for Holger, men det går da fremad. De får ikke kontakt med mig, hvis de som du siger, ikke sidder limet til jorden. Nu har jeg heldigvis ferie i næste uge, og så kan jeg følge dem hele dagen. Det glæder jeg mig meget til.
Det er en stor glæde for mig, at have dig at tale med, for de fleste jeg har talt med går ind for kraftige ryk kvælerhalsbånd og sågar et med el. UHA jeg gyser.
Jeg ved godt at hunde ikke er børn, men derfor kan man jo godt bruge blidhed og kærlighed.
Jeg håber andre har glæde af vores samtale.
Knus til dig og din Silkepige

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-03 17:33

Jeg kan da godt se, at når I har en have, og når drengene har hinanden, så er der jo ingen grund til at tækkes dig og gå pænt for at opnå at komme hen og lege i parken... Måske har de det lidt for herligt i haven?

Det er jo fint, at du har konstateret, at Smokey blev bedre i løbet af de 2½ time. -Så selv han kan altså lære det. Men næste gang, du går tur med ham, eller med dem begge to, -og de får lov til at trække, så er du tilbage på nul igen. For de lærer jo desværre også af de "forkerte" oplevelser. ---

Men det lurer mig, om du HAR opnået at vinde dine hundes respekt og kærlighed... Det er jo lidt sværere at opnå respekten når det ikke må være på grund af angst eller smerte. Du må prøve på at leve dig ind i dine hundes verden og se på, hvad der skal til, for at de kan respektere dig. Jeg har på fornemmelsen at alt, hvad man siger og gør i nærheden af hundene har betydning. Det kan være rigtig godt at få besøg af en hundepsykolog. Hun kan måske fortælle dig, om der er noget, du kan gøre anderledes for at opnå respekt (uden vold). -Jeg er spændt på at høre om, hvordan det går.

Når Silke laver et eller andet genialt (henter apporten, vælger "mors pind" ud af 4, eller sitter,dækker,står på kommando på afstand, o.s.v.) Så roser jeg hende helt vildt, med ægte begejstring. For jeg synes virkelig, at hun er enestående, og hundetræningen er en fælles og elsket interesse, vi har sammen.
-Men når jeg laver et eller andet genialt, (lukker op for vandhanen ude i skoven, plukker et æble og smider det ind i det høje græs så hun skal lede efter det, fisker bolden ud under kommoden, o.s.v.) -så lyser hendes lille ansigt af ligeså udelt begejstring og kærlighed, og så føler jeg mig bare så enestående klog og dygtig....
Jeg tror ikke, at tingene kan skilles ad. Det er lige så vigtigt med den fælles interesse, hvor hunden føler sig dygtig og betydningsfuld, -som det er vigtigt, at vise, at man er værdig til hundens respekt.

Har du en fornemmelse af, hvem af dine hunde, der er førerhund? -For det er HANS respekt, du skal vinde.

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 18-10-03 10:41

Hej Birgitta
Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg kan måle om jeg har vundet deres respekt og kærlighed, men jeg kan fortælle at, hvis de mundhugges, behøver jeg bare hæve stemmen og sige stop, så stopper de.De tigger ikke ved bordet, de ved godt nu, at det ikke vedkommer dem hvad der foregår på spisebordet. De kommer i samme øjeblik jeg kalder, og de holder hele tiden øje med hvor jeg befinder mig. De sidder pænt når jeg beder om det, og netop i går gjorde de det begge to uden at jeg behøvede at gøre andet end at kalde dem til mig fluks var de der, og satte sig ned. Du skulle have set dem, der sad de på deres rumpe samtidig. Jeg var ræve stolt og det fortalte jeg dem også.
Jeg tror heller ikke tingene kan skilles ad, og det er meget vigtigt, at foretage sig ting sammen. Men jeg tror ikke at det behøver at være alt det menneske skabte underholdning, med mindre hunden syntes det er dejligt. Jeg tror at man lige så godt kan have de dejlige
park og skovture sammen.
Nu er Schnauzer jo meget nysgerige. Du kan intet foretage dig uden de vil være med og undersøge hvad det er du beskæftiger dig med. Det er et kændetegn for racen og skal jo absolut ikke trænes bort. Hvis man ikke syntes om det, så er det ikke sådan en hund man skal have. Det betyder ikke, at de ikke kan ligge, og hygge sig, mens jeg foretager mig andre ting. Lige nu sidder jeg og skriver og de ligger på deres pude og hygger sig.

Nedenstående forstår jeg ikke rigtigt.

(Jeg kan da godt se, at når I har en have, og når drengene har hinanden, så er der jo ingen grund til at tækkes dig og gå pænt for at opnå at komme hen og lege i parken... Måske har de det lidt for herligt i haven?)

Vi du dermed sige at man helst ikke skal bruge haven og kun have en hund. Jeg bruger jo haven til at træne drengene, og de har mange spændende oplevelser som de jo ikke ville have hvis de skulle ligge indendøre til jeg kommer hjem? De har det jo ikke herligere end at de til en hver tid hellere vil i parken med mig. (De er ikke i haven alene, min mand er hjemme.)

Vi tror det er Holger der er førehund, blandt de to, for han sætter grænser for Smokey.
Hvad der også er meget sjovt med Schnauzer er at de ikke er jalous og netop er en race hvor man uden problemer kan have flere at samme køn.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-10-03 13:50

Vi har allesammen godt af at føle os betydningsfulde, uanset om vi har 2 eller 4 ben. Og et job kan være en af de ting, der får os til at føle sådan. Nu er det jo en jagthund, en brugshund, jeg har, og måske især derfor er det ekstra vigtigt, at hun har et job. Og når vi så arbejder sammen, så får vi et forhold som "kolleger". Jeg er altså mere end madmor, og den, der bestemmer. -Hvis ikke hun har lyst til at lave træningsøvelserne en dag, så dropper vi dem, for der er tale om et ligeværdigt samarbejde. Hun gør ting, som jeg ikke kan, og omvendt. Og det kan kun fungere, hvis vi begge to har lyst.
Hvis jeg hæver stemmen overfor Silke, så bliver hun smækforvirret, og aner ikke, hvad hun skal stille op. Men hun er altså også en MEGET blød hund. Da hun var yngre, kunne hun finde på at stikke af fra mig, hvis hun så en flok børnehavebørn.... Og jeg kunne i panik finde på, at skrige -KAN DU SÅ!!! KOMME HER!! FØJJJ! Det resulterede bare i, at hun fes forvirret rundt mellem ungerne og væltede et par stykker. Når de så skreg, så blev hun endnu mere forvirret og begyndte at bjæffe og fare endnu mere forvirret rundt.

Du kan IKKE måle, om du har vundet dine hundes respekt. Du kan forsøge at lære så meget som muligt om hundepsykologi og om, hvad der gør en hund til førerhund. Hvordan kan det være, at Holger er førerhund? Hvilke kvaliteter har han, som Smokey respekterer? Hvilke kvaliteter vil Holger respektere hos dig?

Den med haven, den stejler du lidt over. Men hvis du havde Én undulat i et lille bur, så ville du få et nært forhold til den, -måske kunne du endda lære den at tale. Hvis du har bare To undulater i et stort bur, så vil de knapt nok kunne lære at sidde på din hånd.

Selvfølgelig er det ikke helt det samme med hunde. Men der er alligevel lighedspunkter.
Der fordele og ulemper, uanset om man har én eller to hunde.
Og der er fordele og ulemper uanset om man har have eller ej.
Det vigtigste er nok at være opmærksom på ulemperne, og forsøge at kompensere for dem. Fordelene giver jo sig selv.

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 27-10-03 17:28

Hej Birgitta
Ville lige vente med at svare dig, til jeg havde haft besøg af "hundedamen". Hun fortalte mig at jeg ikke havde problemer med hvem der bestemte, det er så afgjort mig. De holder hele tiden øje med mig og hvad jeg foretager mig. Også når vi går tur. Vi gik først en tur med Smokey og derefter Holger. Holger går så fint, regulere selv så snoren ikke strammes. Smokey går bedre nu, sætter sig når han mærker snoren strammes, og hun har så lært mig at rose helt vildt hver gang, og give godbidder ret tit. I skrivende stund er jeg lige hjemkommet fra en dejlig tur med dem begge to.
Snart skal jeg i gang med at træne at de går bagved mig. For som hun siger det er en rigtig god ting at kunne, hvis vi møder nogle eller noget, der stresser drengene. Hun fortalte mig i øvrigt at det med hvem af drengene der er den dominerende, ikke har nogen betydning. Som hun udtrykker det, det kan godt være at den ene bestemmer inde og den anden ude, og det kan skifte fra det ene øjeblik til det andet, og det er også min observation.
Jeg har endnu aldrig prøvet at mine hunde er stukket af fra mig, men de er jo også kun store hvalpe endnu.
Jeg har heller aldrig skreget af drengene, det har ikke været nødvendigt. Et klart og tydeligt stop har været nok.
Når vi har gæster ignorere de hundene, og det samme gør de små børn der kommer her, den mindste er 5 år godt klaret af ham ik.
Jeg prøver at lære hele tiden, og ikke mindst hvad der rører sig i de firbenede. Har i lige købt en dejlig bog om dæmpende signaler.

Hvorfor skulle jeg stejle ? nogle mennesker vælger at bo i hus og have, andre i lejlighed, vi har valgt det første, og selvfølgelig bruger vi haven, det er derfor vi har den. Og nej man kan ikke sammenligne fugle og hunde, og jeg kan ikke lide at holde fugle i bur så alle mine fugle befinder sig i haven
Jeg fik også lært at jeg kan fodre drengene ude i haven, ved at strø deres mad, og det kan de lide. De bruger virkelig snuseapparatet. De får stadig mad i deres skåle, bare en hel del mindre.
Der ud over fik jeg af vide det er nogle dejlige glade og harmoniske hunde jeg har.

Vi har haft hunde igennem 30 år 7 stk. i alt, og bortset fra den første der var alene hund, har de været 2 af gangen. Vi har aldrig haft problemer med dem.
Vi har altid elsket friluftslivet, så vi bruger naturen. Det er jo en smagssag, hvad man foretrækker og det ene udelukker jo ikke det andet.

Så var det at jeg faldt over Jan Fennell, og syntes det lød spændende, for måske er der en mulighed for at hundene kunne få et bedre og mere naturligt HUNDELIV, i samspil med os mennesker.
Venligst Hertz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-10-03 18:36

Det var spændende med den hundepsykolog. Det er jo nemmere at se og diskutere problemerne når man er i samme "rum", inde som ude.

Drengene er jo så unge, så de sikkert leger meget, og i leg vil det se ud som om de skiftes til at dominere. Men det vil være den dominerende, der bestemmer de regler, der leges efter.

Det virker som om du bliver stødt over det med haven. En kendsgerning er det, at en hund, der bor i hus og have, ikke nødvendigvis kommer ud og gå tur hver dag. Men alle hunde, der bor i lejlighed uden have kommer ud MINDST 3 gange daglig, af naturlige årsager. --Jeg kan jo af gode grunde ikke vide andet om, hvordan du bruger haven og går tur, end hvad du selv har fortalt. Og personligt kan jeg da godt huske en gang eller to, hvor jeg brændende har ønsket mig en større have (jeg har kun en lille gårdhave), mens jeg har stavret marken rundt de 3 gange daglig med influenza og høj feber.

Jeg har kun prøvet at have to hunde en enkelt gang. Og det var i situationen, hvor den hund vi havde, døde uventet (mavedrejning), og min mand og jeg havde begge fuldtidsarbejde, og begge børnene gik i skole. Vi kunne ikke undvære at have hund, så derfor fik vi 2 hvalpe, så de ikke skulle være alene, når vi var på arbejde. Og så gik vi til træning med dem i week-enden. -Men der var slet ikke nogen tvivl om, hvem der var den dominerende af de to.

Det med den overdådige ros er altså meget effektivt, synes jeg. Nu er min Silke ikke særlig interesseret i godter og mad, men den rene jubel og stort smil i stemmen kan hun ikke stå for. Hun får da tit en godte, men lige så tit spytter hun den ud igen med det samme (Frolic eller Paw Soft!!) Den bedste belønning, hun kan få, er at jeg smider bolden så hun skal hente den. Jeg ville også gerne bruge den med maden ud over græsset, men det gider Silke ikke. Men hvis jeg lover hende at smide bolden, så spiser hun allernådigst en lille håndfuld tørfoder. Så kaster jeg bolden -meget gerne ind i et krat eller højt græs- og så pisker hun rundt og leder efter den. Hun bliver ved at lede, til hun finder den. Og så kommer hun susende tilbage, sluger en håndfuld af det åndssvage tørfoder, og er klar til at springe efter bolden igen. Efter nogle håndfulde er hun snu nok til at spytte foderet ud, når jeg smider bolden, -og så stopper vi... -Hun bliver vist aldrig nogen grovæder...
-Forøvrigt bader hun stadig. Hun har kun måttet undvære i ganske få dage, hvor isen var for tyk til at hun kunne skubbe den i stykker. --En eftermiddag så det ud som om at søen var fri for is, og hundevenindens menneskemor smed en bold ud i vandet, som veninden skulle hente. Men det viste sig, at søen var dækket af is med et tyndt lag vand hen over. Og bolden kurede over isen og endte i sivene på den anden side af søen. Min kvikke, kloge og smukke lille hund trippede lidt rundt og tænkte over situationen, og så fløj hun rundt om søen og ud gennem sivene på den modsatte side, hvor hun brød isen i stykker og fik fat i bolden, som hun triumferende kom tilbage med!

Forresten, hvad var det for en bog, du har købt?

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 31-10-03 18:10

Hej igen Birgitta
Bogen er af Turid Rugaas og hedder på Dansk: På talefod med Hunden, De dæmpende signaler. Fra forlaget Canis.
Den er rigtig god til at blive klog af.

Der ud over går det bedre og bedre med drengene på gåturene. Smokey sætter sig på rumpen lige så snart han mærker snoren strammer og jeg sænker farten til lig 0. Lidt langsommere og vi ville så stille.

Jeg bruger tonsvis af godbidder (meget små stykker ), men jeg læste om nogle man selv kunne lave ud af lever. Det har jeg gjort, og det vækker begejstring. De er vilde med dem. Jeg bryder mig ikke om al det færdige lavet, det sætter sig på tænderne.
Vi træner også meget sit og bliv siddende, mens jeg går længere og længer væk. Det er godt nok stadig kun herhjemme, men de skal også have al lærdom i små bidder. De er jo kun hvalpe.
Vi træner også bagved, når vi går ud af døre. Ikke fordi det har den store betydning hvem der går først, fik jeg af vide, men de skal respektere at man har nykker
I ugen der kommer begynder jeg at træne bagved når vi går på gaden.
Det bruges jo også når vi skulle møde noget der er farligt (de er ikke bange for noget som helst) og hvis jeg ikke vil have de skal have kontakt med noget eller nogen.

Det går rigtig god herhjemme, og det nyder vi alle.

Det er dejligt at høre du har så god og nem en hund, og det er da sjovt at hun også er vinterbader. Det lyder som om hun har et dejligt liv. Hvor gamel er hun?
Hertz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-11-03 15:11

Den bog må jeg prøve at kikke efter på biblioteket ved lejlighed.
Tørret lever tror jeg nok, jeg lavede en gang for mange år siden, men det skulle tørre i ovnen i ret lang tid, og hundene var for vilde med det (der gik svind i det) -så jeg opgav. Jeg prøvede også engang at lave hundekiks af benmel.............--der gik en uge, før huset ikke stank af de hundekiks mere, -men hundene elskede dem. Men Silke er meget kræsen. Hun spiser overhovedet ikke lever, medmindre det er som leverpostej. Hun vil heller ikke ret gerne have fisk. I det hele taget har det været ret svært at få hende til at spise nogetsomhelst, -Hun havde hjerteorm fra hun var ca. ½ år til det blev opdaget, da hun var godt et år. Og så tog det et par måneder at helbrede hende. Men i al den tid havde hun svært ved at spise, -jeg tror, at hun har haft kvalme. Nu er hun efterhånden 19 mdr. men hun bliver aldrig så stor og kraftig som en "rigtig" golden retriever. Hun vejer 26½ kg, og hun er meget slank og muskuløs.

Nå, men vores foretrukne godbid er "Paw Soft" der minder om Frolic, men er uden farve. På grund af dobbelt tandfejl har Silke heller ikke så let ved at tygge hårde ting, så hun elsker bare de der bløde saftige bidder. -For at holde hendes tænder rene, så børster jeg dem grundigt hver dag med tandkridt-pulver, som jeg rører op med lidt vand og tilsætter lidt Wolles WoW. -Det elsker hun bare.

Men det er nemlig rigtigt, det er vigtigt at huske på, at drengene kun er hvalpe endnu. Man kan ikke forvente, at de bare kan det hele. Men små bidder fornuftig træning kan de sikkert godt klare. Silke kan stadig ikke klare træning ret lang tid af gangen, -trods hendes "høje alder".
Vi var til træning her i formiddag, og træneren er vist efterhånden vant til at jeg brokker mig over noget hver gang. -I dag fik jeg sagt noget om, at han lavede for svære øvelser,-hvilket resulterer i, at hundene ikke kan gennemføre dem, og vi går derfra med nederlag. Det synes jeg, er forkert, og jeg kan ikke se, at vi lærer noget af det. Sidste gang var det noget med snudeprøve og springøvelsen, jeg brokkede mig over, og gangen før kommanderede han alle førerne i skjul bag en stor bil, mens hundene lå dæk. Og så stod han bare og tog tid på, hvornår de forskellige hunde rejste sig og ledte efter deres ejer.
Nå, men sjovt nok, så tror jeg, at han tager kritikken til sig, så jeg prøver nok lige at fortsætte en sæson mere. Vi skal til afsluttende prøve om 14 dage, så det er snart slut for i år.
Samtidig er der tilmelding til næste sæson, så hvis du har fundet et sted, du vil gå, så skal du nok lige undersøge, om du kan blive skrevet op til forårssæsonen nu. Måske kan du få lov til at komme skiftevis med den ene og den anden hund...
Det er jo dejligt, at hundene ikke er bange for noget, men det er du jo heller ikke, så selvfølgelig går du forrest i krisesituationer. Det bliver spændende, hvordan de klarer fyrværkeriet til nytår.

Jeg har nogle store problemer med min PC. Jeg har fået en del råd og vejledning i et andet spørgsmål, så nu tror jeg snart, at jeg tør at forsøge at geninstallere Windows..... Hvis det går helt galt, så går jeg måske ud og køber en bærbar. Men jeg kan da godt forestille mig, hvordan min mailbox ser ud, hvis jeg ikke har været på nettet en uges tid.. Nåmen jeg håber, at alt går glat, så jeg er på nettet igen i løbet af et par dage.

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 06-11-03 18:23

Birgitta
Jeg har lige haft en stor sorg herhjemme. Min veninde igennem 44 år har været meget syg, og er nu død. Jeg har derfor ikke den store energi lige for tiden, men vil skrive igen så snart jeg har fået lidt samling på mig selv. Det var hendes hund jeg overtog, da hun blev syg, hendes store ønske var at jeg ville tage mig af ham. Det er så sørgeligt, da hun lige havde fået ham, efter hendes gamle hun var død, og hun kunne ikke udholde at være uden en hund.
Venligst Hertz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-03 18:38

Kære Hertz.
Jeg føler med dig.
Jeg mistede selv en veninde for et par år siden.
Jeg kan kun udtrykke min beundring for, at du har taget hendes hund til dig. Jeg tror ikke, at jeg kunne have gjort det samme under lignende omstændigheder (min veninde havde ikke hund). -Men jeg har hele tiden troet, at du havde fået begge drengene på samme tid.
Jeg har geninstalleret min Windows uden problemer, men i morgen håber jeg at gå fra almindeligt 56k modem til en ADSL forbindelse. Hvis der opstår problemer, så er jeg måske "Netløs" et stykke tid.....
Men du må bare tage dig tid til at sørge og gå nogle gode ture med drengene.
Vi skrives ved, når du har overskuddet til det igen.

Kommentar
Fra : carol1

Dato : 09-11-03 02:20

hej prøv at få ham kastarert , ofte er det problem når en hund er i snor den føler sig svag, og sårbar, slogs han også når han er fri ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-04 17:46

Hej, Hertz.
Jeg synes lige, jeg vil fortælle dig, at jeg har kikket på træningen ude i Smørum. Jeg er ikke vildt imponeret. Jeg synes, der er lige så mange ryk i snoren og "NEJ" er som de fleste andre steder.

Så har jeg meldt mig til "Klikkertræning" hos Christina Ingerslev i Lyngby. Kik evt. på www.dogtraining.dk

Jeg er skeptisk overfor klikkertræning, men Christina siger, at jeg godt kan gå der alligevel. Det vigtigste for mig, er at det er for viderekomne. Men hun har da også andre hold. Måske er klikkertræning lige netop, hvad du har brug for...
Hvis du vil have det, så kan jeg fortælle hvordan det går når vi kommer i gang? Men måske orker du ikke rigtig at tænke på træning endnu...

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 05-01-04 21:00

Hej Birgitta
Det var sødt af dig. Jo jeg orker træning, og en veninde har lovet at hjælpe mig så jeg har meldt os til. Så vi starter midt januar, hos kæledyrskompaniet.
Nej jeg vil ikke have klikkertræning, det kan jeg ikke klare med 2 hunde. Jeg kan lige se mig selv med drengene gufposen og så en klikker. Total forvirring.
Jeg vil da gerne vide hvordan det går dig og Silke med træningen, klikker eller ej.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-04 18:25

Hej, Hertz.

Så har vi været til træning 2 gange. Første gang var ret rodet, vi skulle træne selv rundt omkring på banen så vores træner kunne få lidt indtryk af, hvad vi kunne. Og Silke var selvfølgelig ukoncentreret og snusede bare rundt det bedste hun kunne. Og spidsede ører når de andre brugte deres klikkere.

Men så besluttede jeg, at vi jo lige så godt kunne prøve at "hyle med de hunde vi var iblandt", så om mandagen gik jeg i byen og købte klikker og en bog om klikkertræning.

Så fik Silke lært, at et klik betyder "godbid" og det har vi da meget fornøjelse af. I bogen stod der desværre, at det ikke var så godt at bruge klikker på de øvelser, som hunden kan i forvejen, så i første omgang lærte jeg hende kun, at hun skulle kikke op på klikkeren i venstre hånd for at få godbidden i højre hånd.

Anden træningsdag gik fint, træneren sagde, at jeg sagtens kunne bruge klikkeren også til de øvelser, som vi kunne i forvejen. Jeg spurgte efter andre bøger, og fik en anden anbefalet. -Men det gik helt fint med at gå på plads, klikke på det rigtige tidsponkt og give godte..
Men ØUV!! i søndags, da vi gik eftermiddagstur kastede jeg som sædvanlig bold et par gange til Silke, og hun kurede på maven efter bolden. Og pludselig pev hun... Og hun kunne overhovedet ikke støtte på det højre forben. Vi humpede hjem og skyllede de mudrede ben, men det var ikke til at se nogen skade. Mandag morgen haltede hun stadig slemt, så vi tog til dyrlægen, -hun fik røngtenfotograferet benet på alle leder og kanter, men der var ingen skader på knogler eller led.

Men det er den lille trædepude, der sidder lidt oppe af benet, som der er noget galt med. Dyrlægen mener, at der kan sidder noget betændelse helt inde under den lille knogle, -fra en gammel skade fra sidste sommer. Så Silke fik indsprøjtninger med penicillin og smertestillende inden hun fik en sprøjte at vågne op på efter fotograferingen. Så fik vi piller med hjem og strenge påbud om ikke at lege og kun gå lidt -og i snor, indtil på fredag hvor hun skal komme til kontrol.

Så vi får slet ikke trænet nu, og jeg tror heller ikke, at vi kommer til træning på lørdag. ØUW! -Men det vigtigste er jo at få hende helt rask.

Hvordan går det med jeres træning? Har jeg forstået dig rigtigt, at du har BEGGE hundene med til træning på én gang??
Det lyder specielt... Fortæl, fortæl!

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 19-02-04 17:53

Hej Birgitta
Jeg håber da at Silke er kommet sig oven på sin skade, og at I kan træne igen. Det var godt at der ikke var noget brækket selvom det andet kan være slemt nok.
Jeg kan se at du er blevet glad for klikkeren, og det kan jo aldrig skade at prøve noget nyt.
Jo vi træner også, og begge på samme tid, men det er svært fordi jeg jo har lært drengene en masse herhjemme under andre betegnelser. Nu har vi fået lov til at bruge vores egne.
Alt går sådan set fint, bortset fra at de ikke vil lave omvendt. Det kan jo sagtens skyldes at på plads altid har været den side nærmest hæk, mur eller andet nå jeg har trænet. Da de så endelig fik lært at plads, var venstre side, er det jo også forvirrende at de skal gå omvent (højre ).
Sidste gang, blev jeg tosset. Der var næsten ingen til træning (vinterferie ) så de besluttede at slå to hold sammen. Kan du tænke dig til resten! Smokey var ved at gå i spåner for der var jo en masse hunde han ikke havde hilst på, og han var ikke den eneste. Han var totalt uden for rækkevidde. Havde de så enda lukket dem ind medens de var uden snor så de kunne hilse på hinanden først, så var det gået meget bedre.
Klikker er slet ikke kommet på tale endnu, og der sætter jeg grænsen. Ikke fordi jeg syntes det er en dårlig ide, men det kan jeg ikke styre. Kan du se mig med to hunde, godtepose og en klikker Ellers har jeg fået meget ros for drengene, de har et meget flot hundesprog (dæmpende signaler ) i forholdet til andre hunde, og de er meget opmærksomme på mig. Jeg er ikke sikker på at jeg fortsætter kurset, når dette er slut. Jeg syntes det er meget forvirrende, og at der bliver gået for hurtigt frem. Jeg kan da godt se at på kun 7 gange skal der slides i det, men hellere lære lidt mindre og så kunne det.
PS. Smokey trækker stadig, og min træner har udstyret mig med en vandflaske som jeg så skal sprøjte ham i hovedet med når han hyler, fordi han ikke kan komme til at lege med både andre hunde, børn osv. Det er ikke sjovt at se den lille drivvåde hund. Jeg bliver nervøs af det, og jeg hader det. Hun siger han trækker og hyler fordi han er for ivrig, og det skal nok passe, men jeg syntes ikke det er vejen. Hvad der så er vejen ved jeg ikke endnu.
Måske har du et forslag?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-04 18:39

Puuuuh, Det lyder ikke så rart.
Så er jeg jo næsten glad for min træning, hvor der ikke sker ret meget.
Silke er ikke begyndt endnu, -hun halter kun en lille smule så vi er så småt begyndt på træningen herhjemme igen. Hun skal have penicillin forløbelig i godt en måned. I denne uge er der heldigvis vinterferie. Og så håber jeg meget, at hun er klar til næste lørdag.
Men jeg var selv til træning uden hund i lørdags, og det var altså også meget godt. Jeg synes, det er svært at følge med i, hvad der sker når jeg også skal koncentrere mig om Silke.

Men jeg var jo selv på "herrens mark" da jeg søgte træning til Silke. Jeg vidste på forhånd at jeg VILLE ikke spilde min tid på endnu et begynderhold. Så ville jeg hellere droppe det og prøve lykken et andet sted. ---Uanset at de 500 kr for 8 ganges træning ville være tabt!
Og nu står jeg så på et hold, som er noget af en udfordring. For også på grund af Silkes skade, så kan jeg jo godt se, at hvis jeg ikke gør en alvorlig indsats hjemme, så får jeg ikke ret meget ud af det. Jeg har derfor også købt 2 bøger om klikkertræning.

Tilbage til din situation: Hundetræning skal da være sjovt!!!!!!! -At straffe den lille fyr.. oven i købet med koldt vand om vinteren.. -Og kun fordi han er ivrig -det ville jeg aldrig gå med til. Han skulle da hellere lære at bruge sin iver på andre ting.
Straf og vandsprøjt ville I ikke komme ud for på vores træningsplads. Men jeg ved ikke, hvordan Cristina ville tackle det der med 2 hunde... -Nogle af de andre på holdet har flere hunde, men de har kun en med. Jeg ved ikke, om det er fordi de kun må have en med, eller om det kun er den ene. der trænger til træning. Du kunne jo prøve og ringe og snakke med Christina Ingerslev.

Men hvis du skal have lidt ud af den træning, som du har meldt dig til, så ville jeg da foreslå dig, at du ringer og snakker med træneren. Og siger, at du ikke mere vil være med til det der med straf og vandsprøjt. Og så skulle du måske foreslå, at du kommer en gang eller to bare med problembarnet, Smokey? Det vil sikkert skære dig i hjertet at efterlade Holger derhjemme, men det skulle bare være for en gang eller to, hvis træneren synes, det kunne være en ide.

Forøvrigt er der et hundespørgsmål om klikkertræning lige nu. Har du set det? Det er en, som også har to hunde (lidt større end dine).

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 19-02-04 20:10

Det er en stor omgang Silke er igennem. Så har hun slet ikke været i vandet eller ? Har hun haft problemet lige siden hun kom til skade, og så har det først vist sig, da I var ude og lege?
Ja jeg tror også det er meget godt at se til på sidelinien, for man er jo meget optaget af sin hund, når det står på.
Det med træningen der hjemme, kan godt være et problem. De fleste af os har jo også andre ting at se til når vi kommer hjem fra arbejdet.

Jeg ved ikke om jeg har udtrykt mig forkert. Det er ikke sådan at min træner render og straffer hundene, eller siger at vi skal straffe dem. Tværdigmod, men det med vandet betragter hun ikke som en straf, det gør jeg, og Smokey gør det også. Jeg er heller ikke den eneste der skal lege med vand, der er et par hunde til, der heller ikke kan styre sig. Jeg har fortalt hende at jeg går ind for meget blide og kærlige metoder, og det er derfor jeg har valgt hende. Nå, jeg har en gang tilbage af denne omgang, og så må vi se.
Jeg har fået kontakt til en mand Henning Jørgensen fra Familiens hundeskole, som påstår at har kan få hunde til at holde op med at trække på 3 min. Ham har jeg en aftale med på søndag, det bliver spændende. Der er intet ubehag eller hårde ord. Han har arbejdet med hunde i over 30 år så han har stor erfaring.
Jeg har kigget på det link du en gang sendte mig, og det ser godt ud, det kan meget vel være at jeg kontakter hende, hvis det andet slår fejl.
Jeg tror at trækkerriet og hylerriet hænger sammen. Stopper det ene stopper det andet også. Men måske tager jeg fejl.
Smokey har jo også haft det lidt svært i starten, hvor min veninde blev syg. Vi var på ferie, og Smokey måtte flytte frem og tilbage hos andre til vi kom hjem. Ja, hvad ved jeg. Der er aldrig noget når han er uden snor. De kan godt rende langt, men kommer hele tiden tilbage til mig, og så afsted igen.
Jeg må ikke går tur uden vand, så vi har ikke gået tur siden det startede. Vi går i parken hvor de kan rende uden snor.
Nej jeg har ikke set spørgsmålet om klikkertræning, det vil jeg da meget gerne, hvor finder jeg det?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-02-04 14:20

Ej altså Hertz, du finder det selvfølgelig under hundespørgsmål...

Men nu har jeg lige saxet det til dig... http://www.kandu.dk/dk/spg/33372

Det er selvfølgelig lige sagen for mig at følge med i, men måske er der også noget, du kan bruge.

Men jeg har lidt travlt lige nu, -får et par hundeveninder på besøg. -Jeg skriver videre i morgen.

Godkendelse af svar
Fra : Nordania

Dato : 20-02-04 15:38

Tak for svaret kenneth24.
Der gik lidt tid, men folk har åbenbart brugt mit spørgsmål til en omfattende samtale indbyrdes, men tak for dit svar

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-02-04 17:14

Ups, jeg fik ikke skrevet videre dagen efter.. Undskyld.. -men nu er jeg her.

Hylen og trækken hos den lille herre hænger jo nok også sammen med, at en masse damer kommer i løbetid for tiden.. Silke er lige ved at have overstået sin.
Hvordan er jeres politik desangående til træning? Må pigerne komme selv om de er i løbetid? Det må de nemlig hos os, men bare ikke lige de dage, hvor de er højløbske.

Hvis én af hundene på jeres hold er nærved eller i løbetid, så er det måske derfor, at din lille stakkel af en hanhund er døv.
-Netop fordi han har haft en lidt hård start, så kunne jeg godt synes, at han havde brug for noget udelt opmærksomhed eller enetræning, -Altså at du går til træning med Smokey og lader Holger blive hjemme. Eller hvis du havde en hjælper med, så kunne du parkere den ene hund halvdelen af tiden, og så bytte om på dem midtvejs. Når der er problemer, så kan det jo alligevel være hårdt for en lille hund at gennemføre en hel træningstime.

Men Silke har det ret godt nu. Hun halter ikke spor, og jeg håber, at hun kan stoppe med antibiotika her til week-enden. På lørdag skal hun så til træning igen for første gang i lang, lang tid.
Vi træner selvfølgelig herhjemme nu, og jeg synes, at hendes opmærksomhed er blevet meget bedre efter vi er begyndt på klikkertræning... (-Det tror jeg! når jeg render runde med pølseskiver i lommen. ) -og det ser altså godt ud, når man går med hunden på plads og drejer højre og venstre og omkring og alt sådan noget, -og den bare går perfekt og kikker opmærksomt op på føreren. -Tidligere har hun da fulgt godt nok med, men lidt fraværende, og indimellem med snuden i græsset..

Jeg prøver at lave noget "shaping" med hende. Det er noget med, at hunden skal tage initiativ til at lave et eller andet, og så får den et klik (og en godbid) hvis den gør det rigtige.
Rent praktisk så forsøger jeg at lære Silke at nikke. Det vil sige, at jeg bevæbner mig med en flok uimodståelige godbidder, og så sætter jeg mig på en stol og venter. Når Silke på et eller andet tidspunkt -af sig selv- sænker hovedet, så får hun et klik og en godbid. Efter en million gange på den måde, får hun først godbidden når hun sænker hovedet og kikker ned. Efter endnu en million gange får hun først godbidden når hun hæver hovedet igen... o.s.v.

Det vigtigste ved shaping er ikke resultatet (nikkende hund) men at hunden ikke er bange for at tage initiativ til forslag til handlinger. -Man retter altså ikke på hunden, men undlader bare at belønne.
Jeg har lige læst min forklaring, -den lyder noget rodet, men jeg er altså også ret ny i faget, så det er noget rodet for mig også.

Ifølge klikkertræning, så skulle den lille Smokey jo hverken irettesættes eller straffes for sin hylen og trækken. Han skal bare ingen gevinst have ved det. --Og det vil også sige, at lige så snart han tier stille eller ikke trækker, så skal han have et klik, -efterfulgt af en lækker pølsebid.

Men den allerførste del af klikkertræningen består i at lære hunden, at klik betyder godbid. Og den del kunne man jo godt træne med to hunde: "klik -dele pølser ud" "klik -dele pølser ud" en million gange. -Derefter prøver man med et "klik" uden pølse.. Og hvis hundene så ser ud som om de forventer en pølse, så har de fattet meningen.

Hvis nu man har nerver af stål og et hjerte af is, så er der vel intet i vejen for, at man "pladser" begge hundene (venstre side) og giver klik og godbid til den der går korrekt uden at trække. --Måske kan man lave et hurtigt dobbeltklik, hvis begge går pænt..

Næææh, jeg ved ikke rigtig, hvordan det ville fungere med to hunde. men jeg skal nok fortælle, hvis jeg finder noget om det i mine to nye bøger.

Men du har jo allerede fået løst problemet i løbet af de magiske 3 minutter søndag med Henning Jørgensen. Det er jeg altså spændt på at høre om.