/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
gode råd søges....
Fra : evil_jew
Vist : 986 gange
100 point
Dato : 25-08-03 09:16

Jeg har en dværgvædder på ½ år. Er der nogen der har et godt forslag til legetøj. Hun har altid en papkasse til at stå og den bliver brugt flittigt. Desuden har hun en boldt til at putte foder i, som hun også gerne leger med....Med mindre der ikke ryger noget foder ud med det samme.
Lige et spørgsmål mere.....
Når jeg tager hende op "pruster" hun meget ....det virker som om hun er bange. Hun bliver holdt korrekt. Jeg tager hende op et par gange dagligt og så får hun altid en godbid så hun kan lære at det er godt at sidde oppe ved mig....er der noget andet jeg kan gøre så hun bliver mere tryk? Det er kun når hun er oppe hun pruster.

Håber nogen kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-08-03 15:22

he he...en vædder, tænkte jeg...i en papkasse...men jeg går da ud fra, at vi taler kaniner????
Det tager tid at gøre dyr helt tamme. Som grundregel siger man _mindst_ to x en halv time hver dag.
Læg dig på gulvet med et stykke duftende æble eller lignede. Lig heeelt stille, indtil hun selv tager komtakt. Og lad hende spise æblet. Nus, småsnak, rolige bevægelser. Og gør det TIT, så hun efterhånden bliver heeeelt tryg ved dig. Kaniner skal have masser af motion...tænk på, hvordan en vild kanin har det sammenlignet med en burkanin.

Min tidligere frisørs veninde (!!!!) havde en kanin, der var så tam, at den opførte sig som en hund...den kunne gå frit rundt ude i haven! Dens bur var altid åbent, så den kunne gå ind og ud som det passede den. Hvis din kanin ikke får brugt sin energi, kan den ikke slappe af, når den er sammen med dig.

Kig lidt på disse sider og se om du kan blive inspireret:
Danmarks Kaninavlerforening
Kaninavlerforeningen fortæller om både opdræt og almindelig pasning af kaniner. Læs også om Kæleklubben Stampe og tidsskriftet Kaninavl.
www.kaniner.dk

Kanin Klubben Danmark
Informerer om klubben og kaninracer. Se også hvad der er til salg, samt kig ind i spørgehjørnet.
home1.inet.tele.dk/joy-pr/husdyr/kaniner

Din kanin
Handler udelukkende om kaniner og kaninaktiviteter. Få råd og vejledning, læs om aktiviteterne, og se hvad der bydes på ved salg af kaniner.
www.udstillingskaniner.dk

Helles Kaninavlerside
Find masser af opskrifter med kanin og se billeder af et væld af forskellige racer.
www.kaniner.com

Alt om kaniner, kaninhop og kanin pleje
Handler mest om kaniner og kaninhop. Se hvad der anbefales af foder, pasning, bur og køb, samt se kaninhop-resultater og kalender.
www.kaninhop.dk

Kaniner - En levende hobby
Hils på hollænderkaninen, se de små unger og deres leveforhold. Find også ud af hvordan de skal plejes og læs mere om racestandard og udstilling.
www.geocities.com/Heartland/Park/5391

Kaninsiden
Camilla viser sine kaniner frem med unger og fortæller lidt om deres hverdag.
www.netby.dk/Oest/Herasgade/kaniner

Mvh Christina

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 26-08-03 07:50

Ja det er en kanin....skriver jo indlægget under "gnavere" ik´? *fnis*

Hun er skam tam. Hun løber os i hælene og kommer straks hend til os når vi sætter os på gulvet, men hun bryder sig bare ikke om at blive holdt.

Hun er ude af buret omkring 6 timer om dagen hvor hun har rig mulighed for at få brugt noget energi.

Savner stadigvæk nogen idéer til legetøj

Vh Lene

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 26-08-03 17:41

Det skal lige siges til jer der undrer jer at jeg oprettede dette spørgsmål under min kærestes navn, før jeg fik min egen profil. Derfor er indlægget fra evil_jew og ikke mig.
Bare lige for god ordens skyld.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-08-03 19:01

http://www.benie.dk/
-et link under et af de links, jeg har givet dig...flotte spring til din kanin!!!! Og en foderbold m. gulerodsmotiv! Så der ER legetøj til dig og kaninen!!!!!!!!!

http://www.udstillingskaniner.dk/
Om verdensrekorden i kanin-længespring...se de seje billeder!!!! Det ser faktisk sjovt ud!!!!

KANINHOP KALENDER
Alt om kaniner, kaninhop, køb og pasning af kaniner samt burbygning ... 5,-kr. på kanin. Tilmelding på stedet. 20. Kl. 12-15 er der kaninhop træning og evt. ...
www.kaninhop.dk/s10dk.html

KANINHOP
... at berolige eller opmuntre din kanin er det vigtigt, at du hele tiden snakker til den, både til træning og konkurrence. ...
www.kaninhop.dk/09dk.html

Benie
... En tre meter lang line er især meget velegnet ved træning af sin kanin i længde- og højdehop. ...
www.benie.dk/tawini.htm

Så kig dig lidt rundt i de forskellige links!!!

Ellers vil jeg foreslå en solid æblegren til at tygge i og mosle rundt med, en labyrint, klikkertræning måske? Når man kan klikkertræne alt fra hunde, delfiner og heste, kan man vel også klikkertræne kaniner?
http://www.lintrup.net/klikkertraening.htm

Christina

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 27-08-03 22:03

Hej Christina.

De fleste af siderne har jeg dog ikke www.benie.dk rigtig god side. Den foderbold den har jeg og den er hun også begyndt at bruge. Hvis der ellers kommer noget ud jæventligt ellers gider hun ikke.
Grene for hun jæventlig. Vi går og venter på at "farfar" får lavet et hus til hende.

Jeg går bare lidt og har fornemmelsen af hun keder sig lidt når hun er ude, men det er nok bare mig der vil gøre det så godt som muligt og mere til.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-08-03 22:09

Så begynd at springe med hende...det ser så sjovt ud. Og klikkertræne!!!

Kommentar
Fra : jens_poulsen

Dato : 04-09-03 14:31

Jeg har en fin Rottweiler, der hedder Samson. Han savner en legekammerat, så måske kunne de lege sammen? Han puster også, når jeg løfter ham.
Med venlig hilsen
Jens Poulsen, Silkeborg.

Kommentar
Fra : Paw1978

Dato : 21-09-03 10:13

Da jeg var barn fik jeg en kanin, som blev næsten 16 år gammel.. Jeg ved ikke hvorfor den lev så gammel, men jeg tror at det skyldes, at den fik masser af opmærksomhed og masser af mulighed for at lege. Jeg lavede fx en forhindringsbane til den, hvor den blandt andet skulle løbe gennem en stof-tunnel og hoppe over nogle forhindringer.. Nu er kaniner jo ikke verdens klogeste dyr, så det tager lidt tid, at for den at lære det.. Min kanin syntes det var sjovt, og på den måde fik den også motion. Den havde forøvringt også en stor løbegård, som den kunne hoppe rundt i, når den ikke var ude i friheden.. Hvis din kanin skærer tænder når du holder den, kan det være fordi den nyder dit selskab, jeg har læst at det kan have nogenlunde samme betydning, som når en kat spinder.

Kommentar
Fra : Paw1978

Dato : 21-09-03 10:14

Da jeg var barn fik jeg en kanin, som blev næsten 16 år gammel.. Jeg ved ikke hvorfor den lev så gammel, men jeg tror at det skyldes, at den fik masser af opmærksomhed og masser af mulighed for at lege. Jeg lavede fx en forhindringsbane til den, hvor den blandt andet skulle løbe gennem en stof-tunnel og hoppe over nogle forhindringer.. Nu er kaniner jo ikke verdens klogeste dyr, så det tager lidt tid, at for den at lære det.. Min kanin syntes det var sjovt, og på den måde fik den også motion. Den havde forøvringt også en stor løbegård, som den kunne hoppe rundt i, når den ikke var ude i friheden.. Hvis din kanin skærer tænder når du holder den, kan det være fordi den nyder dit selskab, jeg har læst at det kan have nogenlunde samme betydning, som når en kat spinder.

Kommentar
Fra : mariannek

Dato : 19-01-04 19:16

Da jeg havde kaniner synes de at det var vildt sjovt med en lille bold der hang i en snor ned fra toppen af buret gerne en bold med noget der kan rasle lidt