/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
guldfisk
Fra : fulla
Vist : 671 gange
50 point
Dato : 21-08-03 07:08

Jeg har et havebassin, hvor der i midten er en grav på ca. 80 cm, hvori der er plantet åkander. Kan mine guldfisk overvintre heri. En nabo fortalte mig i går, at han kendte nogen, der havde lagt en flamingoplade ned i bassinet og at det skulle hjælpe??

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-08-03 08:12

Ja, flamingopladen har jeg også set...lidt mere end tallerkenformet i diameter og selvfølgelig flydende. Den holder en frostfri åbning, så fiskene ikke blir kværket!!!! (og så dammen ikke bundfryser!!
Mvh Christina

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 21-08-03 08:14

Hej fulla
Det skulle ikke være noget problem, da det jo siges at alt under 0,5 meter er frostfrit, dine 80 cm. burde være nok. Prøv evt. at kigge på dette link (nederst til højre), her er der lidt at kigge på http://intra.nakskov-gym.dk/biblio/Guide2/side53.htm
Det med at isolere kulden væk, ja og nej. Du kan ikke holde kulden væt uanset hvor meget du isolere, men du kan derimod holde længere, på den varme som ER i dit have bassin, men på langt sigt vil kulden trænge igennem alverdens isolering.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-08-03 08:20

Hej igen... har lige været inde og kikke på et af de link som ovenfor anførte link henviser til, nemlig http://havevand.dk/
Her får du en masse andre og gode informationer med på vejen.
G'morgen til Christina og hils Jesper
Søren på jobbet

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 21-08-03 09:18

Hej Fulla

Falmingi i bunden gør kun ondt værre, da varmen fra jorden
ikke kan afgives til vandet.
Guldfisk kan sagtens overvintre, blot der er list vand
i bunden, hvor de befinder sig. Vand er jo altid mindst
0 gr.!
Åkander og vandplanter er med til at sørge for iltforsyning.
Det største risiko for guldfiske er, hvis der er frø i
bassinet. Hvis de dør udskilles giftige stoffer, der ikke
er godt for guldfiskene.
Når vandet fryser kan du med bedre virkning dække overfladen
til med flamingoplader for at forhindre at al vandet fryser til
is.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-03 13:48

Nu er guldfisk netop blevet så populære til små havebassiner, fordi de kan tåle at bundfryse om vinteren. De skal bare have mindst 20 cm blødt dynd allerdybest nede at lægge sig i om vinteren. Biologisk set er de jo bare fejlfarvede karusser, og den ægte vare overlever i det åbne land i tusindvis af gadekær, branddamme og andre små og lavvandede vandhuller. I Kina og Japan, hvor den slags mutanter er blevet fremavlet, har man jo også vinter.
mvh. pbp

Godkendelse af svar
Fra : fulla

Dato : 28-08-03 11:09

Tak for svaret CLAN. Det bliver spændende, om jeg har guldfusk tilbage til næste forår.