/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Jeg vil gerne lære at spille guitar !!!
Fra : Jon
Vist : 2039 gange
200 point
Dato : 20-08-03 13:01

Hey!

Nu har jeg haft en guitar stående i efterhånden alt for lang tid, uden at tage mig sammen til at lære det, men nu skal det være, jeg skal lære at spille guitar så jeg er klar til sommeren 2004's bålfester!

Jeg har hverken tid eller lyst til at gå til en guitar lærer, jeg ville helst hvis man kunne låne en bestemt bog eller læse sig til det på nettet! Det skal lige siges at jeg er 100% nybegynder, jeg kan INGENTING!

Det er sådan en "spansk" guitar jeg har, altså sådan en normal en!

Hvis svaret er ekstra godt smider jeg minimum 200 point oven i !

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-08-03 13:04

Altså kan i forslå nogle sider/bøger som i VED (IKKE tror) er gode !

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 20-08-03 13:33

jeg kan ikke komme med et svar på nogle bøger, som jeg VED er gode, men kun nogle som jeg TROR er gode. Håber det er okay

I aldi havde de i sidste uge nogle guitarhæfter til 49,95, der er 4 forskellige med forskellig sværhedsgrad. Måske du skulle tage et kig på dem. Ellers lån nogle på biblioteket. Jeg har selv lånt denne engang - og den er okay (jeg havde desværre ikke tid til det - men det er en anden sag):

Brejnrod, Jens
Guitarbogen : lær selv at spile guitar fra grunden

Her er nogle fra www.bibliotek.dk
http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&origin=sogning&field4=fritekst&term4=l%E6r+at+spille+guitar&element=K&start=11&step=10

pøj pøj med det. Håber jeg har været til en smule hjælp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-03 14:07

Altså vil du lære/lære ikke??

Få en rimelig kyndig guitarist til at lære dig at stemme guitaren. Kan du ikke det lyder det dorsk og man taber hurtigt interessen.

Gå som Majbritt siger på biblioteket, lån en stak bøger.

I mange af sangbøgerne er de mest almindelige greb vist. Kim Larsens Værsgo, er god og de fleste kender sangene.

Køb dig et nylon plekter eller to så du ikke smadrer dine fingre. '

Belav dig på at bruge helst en time indtil flere gange om ugen, således du får trænet dine fingermuskler og får lidt hård hud på fingrene.

Selvom du ikke gider, er bedste råd - aftenskolen - lær at spille til lejrbål. Så får du noder, becifringer og tekster - og bliver holdt til ilden.

Hvis ikke du træner udholdenhed, stemning af guitar især, rytmik, er der ingen der gider lytte. At kunne synge til lejrbålet er nogenlunde ligeså vigtigt, så gang i stemmebåndene også.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-08-03 14:23

Det kan godt være jeg bør løbe på biblioteket! Og min guitar er lige blevet stemt af en gut der ved en masse om det, og jeg kan også godt selv stemme den sådan nogenlunde....

Selve det musikalske, rytmiske osv. er intet problem da jeg har spillet på et hav af andre instrumenter, bla. slagtøj så rytmikken fejler ihvertfald ikke noget! Men det er mere det med hvor alle tonerne ligger på de skide strenge, og jeg fatter heller ikke helt hvordan fanden de rammer præcis de strenge de skal hver gang og kan nå at flytte fingrene så hurtigt osv. !

Og min stemme er ikke særlig flot, men jeg kan teksterne til alle de gængse bål sange osv. ! Lige pt. kunne jeg vildt godt tænke mig at kunne spille starten af "Metallica - Nothing Else Maters" !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-03 14:37

Den med fingrene er netop træning træning træning. Men glæd dig, lærer du det først glemmer du det aldrig. Ryger allerhøjest lidt ud af træning.

Nu kan jeg ikke lige huske hvad den der begynderbog hedder, men det er jo dybest set heller ikke det du vil - altså en masse nodelære og hvad ved jeg.

Faktisk ved jeg at der er et godt kapitel bagest i de blå spejderes sangbog. Det fortæller rimelig kort og enkelt hvordan du spiller de simpleste greb. Det fortæller også lidt om transponering (hvis ikke du kan synge/spille nummeret i den toneart der er vist). Den var nok god at skaffe sig.

Igen biblioteket vil være den mest anbefalelsesværdige kilde (og så en helvedes masse arbejde).

Hvis ikke jeg husker galt øvede Ken Hammer (Kenneth Hansen) sig i tre til fire timer hver dag, da han var en 15 - 17 år, antagelig til rimelig gene for naboerne i den blok ham og hans mor boede i dengang. Dertil kom ca tre gange ugentligt i øvelokalet a' fire timer, med hvem han nu spillede med. Men han må jo også siges at have lært det rigtig godt.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-08-03 14:44

Hmm... Det lyder vist som om jeg bliver nød til at bevæge mig på biblioteket og låne en masse bøger en af dagene! Og som du siger, jeg er lige glad med at kunne noder osv. det rager mig en høst blomst, vil bare kunne læse tabs !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-03 15:01

Tabs = akkorder eller hva´? Jeg er for gammel til at kende begrebet "tabs"

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-08-03 15:50

Ja det skulle jeg da mene, altså så jeg kan forstå hvordan man spiller det her:

http://www.musicolympus.com/metallica/nothing-else-matters-tabs.htm

For hvis jeg kan det, er det jo intet problem at finde sange man kan spille !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-03 15:59

Det ser noget bøvlet og uoverskueligt ud. Nemmest er vist at lære sig en stak standard-akkorder, og så få tekster med disse skrevet på. Har selv kunnet få noget tåleligt ud af en guitar de sidste 26 - 27år. Lærte mig selv at spille. Tog derefter et år i den kommunale musikskole. Jeg spiller efter gehør og/eller akkorder når hukommelsen er for svag.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-08-03 16:17

Altså jeg kan da også godt spille på den nu, men det tager jo ti millioner år fordi jeg ikke aner hvor de forskellige toner er og først skal finde dem før jeg kan spille, men har da selv lært omkvædet af Smoke on the water !!!

Men jeg smutter ned og låner en bog en af dagene og ser om det hjælper!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-03 16:29

Held og lykke med det. Og giv nu ikke op selv om der kommer et par vabler!

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-08-03 20:43

Tro mig, vabler afskrækker mig ikke, arbejder tit med mine hænder så det er ikke noget problem, det er mere det med at tage sig sammen til at bruge tid på at lære det!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-08-03 12:08

Hæ, Jon - du bliver klogere. Kramper i fingre og håndled skal du nok få. Men det kan da godt ske du slipper for vablerne, idet du jo spiller med nylon-strenge. Men prøv bas - og du vil få ondt.

Er du iøvrigt tilfreds med svaret?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 21-08-03 16:12

Ja jeg er skam tilfreds nok ind til videre, men lader det lige stå åbent hvis nu der skulle komme en der lige kunne sige en side eller bog der var god eller lignende !

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 21-08-03 16:23

i øvrigt har spillet kontrabas engang i folkeskolen (kan INGENTING huske) så jeg ved hvordan det er at have vabler og ondt i fingrene !

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 21-08-03 16:26
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-08-03 16:35

http://www.kandu.dk/dk/spg/19724

.....har haft fat i det før!

Kommentar
Fra : 1976

Dato : 21-08-03 21:08

Tabs er absolut ikke det samme som akkorder. Tabs er lettere at aflæse. Akkorder er lettere at spille.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 21-08-03 21:38

1976 > Hmmm ok, det finder jeg jo nok ud af når jeg læser lidt om det!

3773 > Fede sider, dem vil jeg kigge lidt nærmere på, kan ikke forestille mig du ikke løber af med pointne!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-03 08:43

Når du engang bliver god Jon, må du jo komme forbi hjemmestudiet og lave en CD!

PS Du er antagelig ikke ham slagsbroderen fra Clan's hjemby Grenå, vel?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 22-08-03 14:45

Hehe... Ej jeg er skam fra Sjælland og er ikke slagsbror

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-03 14:51

...næh en øbo!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-03 14:52

...bob bob bob

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 22-08-03 15:34

huh?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-03 15:35

Ser du ikke The Julekalender?

Kommentar
Fra : deho

Dato : 22-08-03 18:38

Nothing Else Matters introen er ret svær at spille for en nybegynder. Jeg startede med at spille guitar for et halvt år siden, og det var også den jeg helst ville lære at spille.

Jeg fandt tabs, og fik at vide hvordan de skulle læses og prøvede bare lige så stille... og i et stykke tid har jeg kunne spille hele sangen, inklusiv solo, så det kan sagtens lade sig gøre, hvis man bare har gåpåmod!

Du kan evt. også prøve at hente GuitarPro, og hente "tabs" til nothing else matters på www.mysongbook.com - det er nemmere at lære på den måde.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 22-08-03 19:56

3773 > Jojo, havde bare ikke lige opfattet det....

deho > det lyder spændende, jeg vil da lige kigge lidt på det, men jeg kan ikke finde det der GuitarPro ?

Kommentar
Fra : Nickelodean

Dato : 14-09-03 20:54

Inde på www.guitarinfo.dk kan du se grebene!!!

Kommentar
Fra : Nickelodean

Dato : 14-09-03 20:59

Men jeg har selv en bog som er rigtig rigtig god til en nybegynder!!!! Du kan garanteret låne den på biblioteket, den hedder DEN RIGTIGE ROCKGUITARIST (bind et) der får du alt af hvide om selve guitaren og om hvordan grebene ser ud!!!

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 14-09-03 21:22

Oki, jeg vil lige kigge på det...

I øvrigt jeg så i tv for leden dag at der var kommet en ny dvd hvor man kunne lære at spille guitar, den så alt for fed ud! Nogen der ved hvor den kan købes ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 12:22

Lånt fra Ibasa:

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så ACCEPTER venligst den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-10-03 16:16

Duøh Jon, du har laden den her stå åben meget længe. Hvad med at acceptere en af kommetarerne?

PS Hvod'den går det med fingrene? Vil de lystre?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 09-10-03 16:30

Hmmm... Jeg har ikke lige haft tid til at prøve at begynde på det endnu, da jeg er startet på uddannelse og træner meget har jeg ikke tid, men jeg har da kigget på siderne og fundet dem jeg syntes var bedst...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-10-03 16:39

Et godt råd. Øv en lille smule hver dag, det er bedre end at sidde og terpe længe en dag om ugen.

Godkendelse af svar
Fra : Jon

Dato : 09-10-03 16:41

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 09-10-03 20:46

Jeg ved det godt 3773, men jeg har absolut ingen tid tilovers for ting som fx guitar spil. Jeg står op, går i skole, vælter hjem og kører direkte til træning, kommer hjem, spiser og laver evt. lektier og går så i seng... Så kan ikke rigtigt afsætte tid til dette...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-03 16:41

Surt show, kender det godt. Mine spader samler også alt for meget støv.