/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Brokobling af JBL GTO 4000 forstærker
Fra : RasmusM
Vist : 1204 gange
104 point
Dato : 19-08-03 12:23

HJÆÆÆLP!!!!!
Er der nogle der ved hvordan jeg brokobler en JBL GTO 4000 forstærker (til bilen) så jeg kan sætte den på min sub??

Der er 4 kanaler på forstærkeren, og der står på JBL´s webside at de kan brokobles til 1 mono-kanal, men der står ikke noget om hvordan.

http://international.jbl.com/car/Mainjbl.asp?language=ENGLISH

Er det evt. noget med R+ (front) og L- (rear) ??

Kommentar
Fra : tkmbh

Dato : 19-08-03 12:42

Hey
Du kan nogle gange se det på selve forstærkeren. På min egen Magnat forstærker som er en 4 kanals er der tegnet oppe over klemmerne hvordan ledningerne skal sidde hvis den skal brokobles.
Og ja det passer meget godt med R+ (front) og L- (rear). Skal dog ikke kunne sige det med sikkerhed men sådan er det også på min.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-03 12:57

Din forstærker kan brokobles til 2 x 150 W. Du skal tilkoble højtalerne på klemmerne mærket bridged. Du kan ikke brokoble to gange sådan at du får en kanal

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 19-08-03 14:26

Med så mange watt skal der så ikke et større kraftværk til at trække det? Hvad med bilen den går vel næsten i stå når du skruer op for monsteret!

Kommentar
Fra : RasmusM

Dato : 20-08-03 11:23

Der står ordret på JBL´s hjemmeside at det er muligt at lave en "Bridging of each stereo channel pair to form a high-power mono channel"

Men kan det være de mener, at man kun skal forbinde 1 signalkabel til forstærkeren evt. med et Y-kabel, og så kun forbinde eks. front-kanalerne (R+ og L-), som det er tegnet på forstærkeren. Kommer jeg så ikke til at mangle bassen fra de bagerste kanaler????

(ved ikke det store om det)

Min lille fiesta´s batteri kan lige levere de 40 amp. den trækker!! Men forstærkeren er altså kun på 4x50 w. Så det er ikke så voldsomt igen

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 104 point
Dato : 20-08-03 13:51

Okay Rasmus, JBL siger: Brokobling af hver sæt stereokanaler resulterende i high power mono kanal. LÆS: to kanaler kan slåes sammen til een. Dvs da JBL er en fire kanals kan du vælge mellem at lade den køre som enten 4 x 50W eller 2 x 150W. Som en bette ekstra en kan du lade den køre som 2 x 50W + 1 x150W hvilket nok er den smarteste. Altså brug de 50W i sidesystemer og 150W i dunkeren. Det burde tilfredstille de fleste. Du kan også vælge en dunker med enten to højttalere eller en med to spoler. også hælde den fulde effekt - altså 2 x 150W i dunkeren.

Du kan risikere batteriproblemer, især hvis du holder stille og spiller.

Tilkobl forstærkeren med phonoledninger, således at den får signal på alle fire indgangsklemmer. Dvs to ledninger frem+ to gange y-led + fire små kabler (tror jeg) - der er jeg ikke helt sikker. Det kan være du bare kan føde front også virker det.

Tilkobl side højttaler på front - left right left right som vist.

Tilkobl subwoofer på de yderste klemmer på rear - mærket bridged.

Indstil rear til LP (low pass) og front til HP (High Pass) X-over skal stilles nogenlunde ens, eksempelvis på ca 80 - 100 hz (du bliver nødt til at lytte dig frem. Klogt kan det være at stil front en lille anelse højere en rear, for at det ikke skal rode. Så Justeres de to gain så du har balance mellem sub og sidesystemer.

Godkendelse af svar
Fra : RasmusM

Dato : 20-08-03 21:14

Tak for svaret 3773.

Jeg tror jeg har en idé om hvordan det skal ordnes nu.

Der er f*x* mange ting man skal vide, før man "bare lige" laver et fedt bilstereo-anlæg.

mvh.
Rasmus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-08-03 08:17

Det er nemlig rigtig Rasmus. Skriv igen når du ryger i bøvl.