/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Problemer med DHCP-server
Fra : Andreas_popp
Vist : 408 gange
100 point
Dato : 13-01-02 19:21

Jeg har installeret RedHat 7.2 på en computer, som skal være gateway mellem vores interne net og StofaNet. Denne computer skal samtidig give IP-adresser til det interne net, og dette vil jeg gerne have gjort vha. DHCP.

Jeg har installeret DHCPD-pakken og konfigureret dhcpd.conf, så den tildeler de rigtige IP-adresser til computerne på det interne net.

Problemet er, at der ikke skal skal tildeles IP-adresser på det netkort, som koblet til Stofa-kabelmodemmet, da jeg her får en IP-adresse fra deres DHCP.

Min DHCPD-server virker fint, når jeg starter den på det interne net med "dhcpd eth1", men for at den kan starte op automatisk skal det være sådan, at den KUN starter på eth1, når bare jeg skriver "dhcpd".

Håber, på noget hjælp, så på forhånd tak

Andreas

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 13-01-02 20:12

On Sun, 13 Jan 2002 18:21:01 GMT
"Andreas_popp" <Andreas_popp.news@kandu.dk> wrote:

A> Min DHCPD-server virker fint, når jeg starter den på det interne net
med
A> "dhcpd eth1", men for at den kan starte op automatisk skal det være
A> sådan, at den KUN starter på eth1, når bare jeg skriver "dhcpd".

Modificerer det script du bruger til at starte dhcpd-serveren; det ligger
sikkert i /etc/rc.d/init.d. Mon ikke, at du i det kan angive, at
dhcp-serveren skal lytte på eth1.

Alternativt kan du tilføje "dhcpd eth1" til /etc/rc.d/rc.local.

--

/wojci at wojci dot dk

One must suffer before enlightenment.

Kommentar
Fra : Andreas_popp

Dato : 14-01-02 00:26

Jeg har i /etc/rc.d/init.d/dhcpd prøvet at angive eth1 som parameter, men det har ikke virket. Jeg tilføjede derfor linien "/usr/sbin/dhcpd eth1" i til /etc/rc.d/rc.local i stedet, og nu virker det bare.

Tak

Godkendelse af svar
Fra : Andreas_popp

Dato : 02-11-03 10:03

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-11-03 09:14

Andreas_popp wrote:
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Den lader vi lige stå et øjeblik ...

// Hans
(for det første var der ingen løsning, for det andet var der svaret
på et indlæg der var et år gammelt.)
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv