/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Min ene halvdel siger 1 og den anden sig~
Fra : bigmozzy
Vist : 399 gange
50 point
Dato : 18-08-03 18:10

Jeg ved ikke rigtig hvor jeg er i øjeblikket. Den ene halvdel siger at jeg skal være glad, mens den anden siger at jeg skal være ked af det og lave en masse lort.

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare det. Men...

Jeg har ½ år gået hos en diætist på sygehuset fordi jeg vejer for lidt, og skal gerne tage en 10 - 15 kg. på. Jeg har ikke taget noget på mens jeg har gået hos diætisten, så nu er det slut hos hende. Efter jeg stoppede hos hende har jeg følt det hele er noget lort Jeg får lyst til at ryge hash, jeg vil ikke søge job (fra 1/9 kan jeg risikere at komme i aktivering), får løst til at race i bilen, hører højt musik osv.

Jeg snakkede kort med en tidl. kollega i dag, fordi jeg mødte hende. Vi snakker ellers tit sammen. I fredags havde jeg det så skidt at jeg blev ved med at ringe til hende, for jeg havde lige brug for at snakke med hende. Men kunne ikke træffe hende. Hun spurgte så i dag hvordan det gik, jeg sagde: "Jeg føler at der snart er noget, som kortslutter". Hun sagde at hun synes at jeg skulle gå til min læge. Jeg sagde jeg ville tænke over det.

Nu har jeg tænkt over det, og nej jeg kan ikke gå til min læge, for jeg tror ikke jeg vil kunne være åben over for ham/hende. Jeg er 100% åben og ærlig over for min kollega, men har svært ved at være det over for andre. Jeg har dog lovet mig selv, at jeg må prøve at være det herinde.

Jeg stoler ikke ret meget på mig selv og andre. Derfor har det taget utrolig MANGE timer for min kollega at få mig til at tro 100% på hende. Hos min kollega finder/får jeg også en masse kærlighed og omsorg, som jeg bestemt mener at jeg ikke har fået i min barndom.

Håber at dette giver en mening. Ellers spørg.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-08-03 18:36

Hej Bigmozzy.
Det er jo noget værre noget. Du skriver ikke, om du har anorexi, eller om det ikke er med din gode vilje, du vejer for lidt. Men det du skriver lyder, som om du trænger til at tale med en proffesionel. Det lyder, som om der er på vej ind i en depression. Du kan få en henvisning til en psykiater hos din læge, uden at du behøver fortælle særlig meget til lægen. Det er ikke sikkert, du kan tale med hverken den første eller anden psykiater du er ved, men så må du prøve nogle andre. Det kan lykkes til sidst.
Selv om du måske ikke stoler på andre mennesker, er det et godt udgangspunkt selv at være ærlig overfor andre. Hvis du starter med at være uærlig for dem, vil de jo nok heller ikke være ærlige overfor dig. Men hvis DU altid er ærlig, vil de fleste normale mennesker også være ærlig over for dig. Hvad angår at være åben overfor andre, så er det til en vis grad et træningsspørgsmål. Min samlever har det samme - lukket som en bog over alle andre end mig og sin familie. Men han har efterhånden lært at lukke lidt op overfor andre.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 18-08-03 18:38

Hmm, det er svært. det du skal er først og fremmest at være ærlig overfor dig selv. Find ud af hvad det er der får dig til at synes du skal lave lort, kan godt følge det er trist at du ikke tager på, men jeg tror næppe at det er det, der er det egentlige problem.
Det lyder til at du mangler en at snakke med, en der vil og kan lytte til dine problemer. Har du ikke en god ven eller veninde der kan lytte til en, en du er fortrolig med?
Du lyder ikke så gammel, måske er det en mulighed at ringe til en af de her telefonlinier man kan kontakte og tale med eksperter, der kan rådgive dig.
Hvorfor kan du ikke være åben overfor din læge?
Tanker fra Notatoy...

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 18-08-03 18:43

Hej Jernladyen.

Jeg lider ikke af anorexi, og jeg prøver virkelig at at tage på, og det mener jeg. Jeg er træt af at jeg f.eks. ikke kan have cowboybukser på fordi efter ca. 15 min til 30 min. er mine hofte røde, og gør mega ondt.

Jeg har prøvet en psykolog for nogle år siden, men måtte stoppe igen, fordi hvis jeg var der i 1 time sagde jeg højest noget i 5 min. Så det nyttede ikke meget. Jeg tror det samme vil ske igen, for jeg føler mig ikke tilpas sådan et sted. Derimod hos min kollega føler jeg mig tryg og tilpas.

Jeg prøver at skrive et brev til min kollega og ser om hun kan hjælpe mig, jeg ville ikke stå og fortælle det på parkeringspladsen ved indkøbscentret i dag.

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 18-08-03 18:51

Hej Notatoy.

Find ud af hvad det er der får dig til at synes du skal lave lort <--- Det er først kommet efter at diætisten sagde hun ikke kunne hjælpe mig.

kan godt følge det er trist at du ikke tager på, men jeg tror næppe at det er det, der er det egentlige problem <--- Hvis det ikke er det, som er problemet, så ved jeg ikke hvad det er

Har du ikke en god ven eller veninde der kan lytte til en, en du er fortrolig med? <--- Jo jeg har en veninde som bor ca. 300 km fra mig. Så har jeg min kollega, som bor ca. 7 km. fra mig, og som jeg snakker tit med.

Du lyder ikke så gammel, <--- Nej jeg er 24 år.

Hvorfor kan du ikke være åben overfor din læge? <--- Jeg ved det ikke, men taler helst ikke med andre om mit privatliv, så lige nu er jeg lidt stolt over at skrive her. Men min kollega kom ind i mit liv, fordi jeg ikke kunne følge med i skolen og vidste at jeg ikke kunne lide at gå i skole, så den første dag jeg skulle i skole ringede hun til mig, og det var starten på vores venskab.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 18-08-03 19:00

Hej igen.
Kan se at du vil skrive et brev til din kollega, det er da en god ide.
Jeg kan godt følge det der med at åbne sig for en fremmed, det virker kunstigt og føles forkert. Kan du ikke ringe og tale med en af dine veninder? Ofte hjælper det, bare det at tale med en - at der er en der gider lytte.
Husk hvis du har det sådan i længere tid, holder jeg med Jernladyen, så skal du have professionel hjælp til at løse dit problem.
Det lyder til dit liv ikke er og ikke altid har væreet lige let, men find ud af problemet og se om de kan få det løst. Hvis det er fordi du ikke kan komme til din diætist mere, så tal med din læge, sig du stadig ikke tager på om du ikke kan få en henvisning igen.
Det er flot du skriver herinde. Hvis jeg kunne indsætte smileys havde jeg sat et par stykker ind til dig....
Held og lykke... Hej fra Notatoy.

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 18-08-03 19:04

Jeg fik 4 mdr. ekstra hos diætisten, men da det ikke hjalp sagde hun, at hun ikke kunne hjælpe mig.

Jeg kan bedre snakke med min kollega, måske fordi hun er en ca. 14 år ældre end mig. Min veninde er et par år yngre end mig, jeg mødte hende på efterskolen.

Nej min barndom har bestemt ikke været let, derfor ønsker jeg heller ikke ret meget kontakt til min forældre. Og ser dem helst heller ikke. Det er også en af grundene til jeg har nummerviser.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 18-08-03 19:08

Skriver lige en webadresse til dig. Har ikke selv erfaring med siden men har hørt godt om den. Her kan du skrive med andre og se andres problemer, måske noget af det kan hjælpe dig.
http://www.depnet.dk/
Det lyder til du trænger til nogen at snakke med.
Hej fra Notatoy

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 18-08-03 19:26

prøvede linket men kunne desværre ikke finde ud af at komme in på chatten.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 18-08-03 19:35

Du skal nok logges ind. Det er vist gratis. Prøv igen.

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 18-08-03 19:36

har oprettet mig, mm.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 18-08-03 19:48

Som sagt har jeg ikke selv prøvet siden. Prøv at tryk på opdater siden og forsøg igen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-08-03 20:06

Hej Bigmozzy.
Når du er kommet ind på depnet, er der en grøn række for oven. Tryk der, hvor der står: "hjælp til deprimerede". Lidt nede i højre side kommer der 4 rødbrune striber, hvor en af dem er debatten. Når du er kommet ind på siden, er der en ny række striber ude til venstre - denne gang er de hvide. Tryk på "debatten" , så kommer der en vejledning.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 18-08-03 20:09

Det er chatten jeg forsøger at finde

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 18-08-03 20:16

Det hjælper, når man slår firewallen fra

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 22-08-03 10:19

Hej bigmozzy
Jeg synes, du skal få en snak med din læge og læg kortene på bordet, det er vigtigt, for jeg tror du har mere brug for hjælp, end du selv kan klare.
Jeg har en datter, som gennem de seneste par år har haft nogle underlige anfald. Først troede man, hun havde dårligt hjerte, derefter at der var tale om astmaanfald. Nu har hun været indlagt på psykiatrisk afdeling i 3 mdr. og skal nok være der nogen tid endnu. Har fået diagnosen skizofreni. Hun indrømmer selv i sine gode perioder, at hun ikke har været ærlig nok overfor de behandlere, hun har været i kontakt med, fordi hun troede, hun kunne klare disse underlige anfald selv.
Jeg ønsker dig held og lykke fremover
mvh
fulla

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 22-08-03 11:47

Jeg har nu nogle dage været inde på DepNet, men er stoppet igen, får det dårligere af at være der.

I dag skal vi besøge kæresten mor og mormor, jeg har sagt til kæresten at jeg ikke tager med fordi jeg har det underligt i mit hoved. Jeg prøvede at forklare ham lidt om hvordan jeg har det, men han afbrød mig og sagde "Jeg kan hverken gøre fra eller til".

Jeg glæder mig til næste uge, hvor jeg skal snakke med en tidl. kollega.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-08-03 16:01

Det lyder, som om din kæreste ikke interesserer sig for, hvordan du har det. Når han afbryder dig, og siger: "Jeg kan hverken gøre fra eller til". Det lyder, som om han er en egotripper, der ikke er noget for dig. Hvis han havde sagt noget i retning af: "Jeg ville ønske, jeg kunne gøre noget for dig" eller "Jeg ville ønske, jeg kunne forstå det", havde sagen været en anden. Han lyder, som om han ikke giver den døjt for, hvordan du har det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 22-08-03 16:08

Hej Jette.

Sjovt nok du siger det, for min tidl. kollega sagde også den anden dag, hvorfor jeg egentlig lige havde købt hus sammen med ham. Hvortil jeg svarede, ja det ved jeg sørme ikke.

Bigmozzy