/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gratis arbejde
Fra : ivanovic1
Vist : 325 gange
30 point
Dato : 18-08-03 09:41

Hej Alle,

Har lige et spørgsmål.

Hvis en person har en god ven som f.eks. er murer, må mureren så godt mure et hus gratis for vennen.

Mvh Ivanovic1

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-08-03 09:46

nej

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 18-08-03 09:52

Kan du eventuelt henvisse til en lovgivning

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 18-08-03 09:52

Kan du eventuelt henvise til en lovgivning

Accepteret svar
Fra : fulla

Modtaget 30 point
Dato : 18-08-03 13:01

Svaret vil afhænge meget af, hvilken situation, mureren er i. Er han feks. arbejdsløs skal også ulønnede arbejdstimer påføres dagpengekort og vil blive modregnet.
Selv om mureren er i arbejde, mener jeg, du kan få problemer, idet det beløb, du sparer evt. vil kunne beskattes.
Er der evt. tale om beløb "under bordet", kan man jo også risikere efterfølgende sag.
Husk, det er ikke sikkert, det bliver mellem jer 2, der er også mennesker, som anonymt retter henvendelse til
skattemyndigheder eller a-kasse.
Lad mureren selv finde ud af, hvad han må ud fra hans faktiske situation.
mvh
Fulla

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 18-08-03 15:29

Det var en diskussion vi havde og den gik på hvis man f.eks. havde en ven om denne person så måtte arbejde gratis for en.

Mureren var bare opdigtet.

Mvh. Ivanovic1

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 18-08-03 17:09

Det lyder godtnok grotesk, at man ikke kan hjælpe sine venner
uden at få bøvl med skattevæsnet.

Men systemet er en afspejling af, hvad der foregår oppe i
hovedet på politikerne.

Og så er der sådan set ikke noget mærkværdigt i, at det er
temmelig mærkværdigt indrettet.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 19-08-03 09:16

ja jeg er med på at den person som får huset lavet bliver beskattet men gør mureren noget ulovligt ved at arbejde gratis?

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 19-08-03 09:43

Det afhænger som tidligere nævnt om hans faktiske situation. Hvis han modtager offentlige ydelser (fra a-kasse eller kommune), har han pligt til at oplyse om, hvad han laver - også selv om han gør det gratis. Det at bygge et hus er jo normalt arbejde, som udbydes på almindelige løn- og arbejdsvilkår.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-08-03 12:03

Jeg er som udgangspunkt enig i fulla's kommentarer, men jvf. ligningsvejledning fremgår:

"Endvidere gælder reglerne om beskatning af værdi af eget arbejde kun ved arbejde udført på ejendele, der tilhører den pågældende selv. Ved vederlagsfrit arbejde på formuegoder tilhørende andre, f.eks. venner eller familie, beskattes den pågældende ikke af nogen værdi heraf. Derimod må modtageren i sådanne tilfælde principielt være skattepligtig af den modtagne gave.
I praksis beskattes modtageren kun, hvis den modtagne gave har en væsentlig værdi."

Ud fra dette forstår jeg det således at mureren ikke skal beskattes men at modtageren af arbejdet skal som i også skriver ovenfor.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 20-08-03 11:08

Tak for svaret fulla.