/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk blokkere computeren
Fra : ruffi
Vist : 384 gange
200 point
Dato : 16-08-03 20:44

Når jeg starter computeren, stopper den med en blå baggrund med en masse oplysninger om fejl og hvad jeg skal gøre ved det, bla. køre en chkdsk /f, lukke virusprogrammer osv. osv. men hvad nytter det når man ike kan komme videre.
Har prøvet at starte op i fejlsikker tilstand uden held.
Harddisken sidder som primær slave, og indeholder alle de data som bare ikke måtte gå tabt, feriebilleder olign.
Hvis harddisken kobles fra virker computeren normalt.
System: Win XP pro, NTFS format på begge diske.
Har prøvet harddisken i anden computer med samme retsultat.

Kommentar
Fra : balli23

Dato : 16-08-03 21:22

Det kunne godt tyde på at HD`en har haft sin levetid, har haft noget der minder om det, det var min HD der var sat af!!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-03 21:32

Har din "defekte" HD kørt alene, på noget tidspunkt.
Har der været et styresystem på den defekte HD.
Hvilken HD er den gode.
Hvilken HD er den defekte.
Har de altid kørt sammen.
Emesen.

Kommentar
Fra : balli23

Dato : 16-08-03 21:47

Det ved at være et stykke tid siden. Men det var ikke en med styresystem, det var en ekstra der var sat til. Den kom også med blå skærm i opstarten, men nogen gange kom den ikke men så tog det 15-30 min før jeg var inde i win.
Den dårlige HD var vist Maxtor
Den gode var Seagate (med styresystem)
De har kørt sammen lige ind til den gik ned.

Jeg vil foreslå dig trods det er meget vigtigt data du har der på, at du kun sætter den dårlige til og starter op med en startdisk og prøver at formatere den. Det kan nok ikke formateres hvis den er død (det kunne min ikke) så vil den tælle op til 3%-5% af formateringen og starte forfra igen og igen.
Hvis det lykkes at formatere den kan du håbe på at dette program kan finde det. http://www.kandu.dk/dk/spg/20525 .

Håber det var svar nok, ellers bare spørg igen..

OBS Det er på eget ansvar hvis du formaterer.

MVH Balli23

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-08-03 08:22

Undlad formateringen i første omgang!!! - Da alt hvad der skriver til disken kan medføre yderligere tab af data.
Og det handler om at du skal have reddet dine data, ikke sandt?

Prøv først dette:
-Uden den dårlige harddisk tilsluttet, at slå indexeringstjenesten fra.
-Sluk og tilslut disken igen.
-Se så om du kan starte.
-Når/hvis du så er startet, og maskinen kan se den dårlige HD - så prøv med programmet her:
http://www.iolo.com/sr/tool.cfm?tool=22 (evalueringsversion - se venstre side af skærmen)
-Hvis maskinen ikke kan se den dårlige disk, så prøv med:
http://www.binarybiz.com/vlab/windows.php (Evaluering viser hvad du kan genskabe) 99$ for første GB derefter under 10$ pr GB.
---
Kan du ikke starte med indexeringstjenesten slået fra, så brug en opstartsdiskette og brug fdisk (den skriver minimalt på disken) og så forfra i ovenstående.

Eller brug et af de gratis som emmesen pegede på (jeg har personligt ikke megen tiltro til disse gratis ting men det skal da ikke afholde dig)
http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=137
Nummer 3 på listen er nok den mest troværdige - Brug fysisk disk
Nummer 1 på listen, deres hjemmeside http://www.diskcleaners.com ser efter min mening lidt suspekt ud.

Er det enormt vigtigt for dig, så skulle du måske lade være at forsøge selv...
Jeg ved at denne her har rimelige priser for privatpersoner. http://www.quattro-it.dk/datarecovery.htm

Held og lykke til dig..
mvh
Jens

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 17-08-03 15:26

Svar til emesen:
Harddisk 1: Primær marster, Maxtor 80GB med Win XP Boot, NTFS formatering, har aldrig fejlet noget.
Harddisk 2: Primær slave, Maxtor 80GB, NTFS formatering, har aldrig indeholdt system, sidder som lager for
billeder, breve, og andet man vil gemme, ( hvis ens system nu går ned, så ligger disse ting da sikkert et andet sted )
Det er så selvfølgelig disk 2 der fejler noget.
Harddiskene er næsten lige gamle, 14 dages forskel.

Til JensT:

Kunne godt tænke mig at bruge dit forslag om at slå indexeringstjenesten fra, hvordan ?. og så se om jeg kan komme videre der fra.

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 17-08-03 17:31

Til JensT:
Fandt indexeringstjenesten, slog den fra, det hjalp ikke.
Startdiskette? har formateret diskette og valgt som dos startdisk, denne indeholder dog ikke hverken fdisk eller chkdsk.
Når jeg booter op på disketten, kan jeg kun se drev A: og altså ikke skifte til hverken C eller D.
Jeg kender opstartsdisketten fra Win 98, den kan dog ikke bruges da jeg har formateret som NTFS system?????
Hvordan laver man en WIN XP startdiskette med disse mulighedder???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-08-03 18:45

Technet har lavet en bootdiskette med et partition Magic lignende program.
Programmet kan se på HD og se om hvilken status de har.
Hvis du lægger din adresse kan jeg sende den.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-08-03 18:46

Altså e-mail adresse

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 17-08-03 18:55

Til emesen: ruffi@tdcadsl.dk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-08-03 19:02

er sendt

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 29-08-03 00:20

Med stor hjælp fra emesen, er fejlen lokaliseret til at være #1516, et flag der sættes efter Power failure.
Fejlen rettes ved at køre en chkdsk /f, dette kan bare ikke lade sig gøre idet jeg jo ikke kan boote op med harddisken tilsluttet.
Det jeg nu søger er et program man kan boote fra A-drevet, se harddisken og køre chkdsk /f.
Partition magic kan se harddisken og se fejlen, men ikke rette den.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-08-03 08:07

Ja - det ruffi nu mangler - er en bootdiskette med scandisk som kan håndtere NTFS.
Ruffi og jeg kan desværre ikke få "hul" i gennem.
Men måske skal det lægges op som et nyt spørgsmål så flere kan se det.
Emesen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-08-03 11:52

ruffi, har du en win98 systemharddisk du kan sætte i din maskine?

Hvis du har kan du MPSKE klare problemet ved at installere denne NTFS for win98...
Den indeholder NFSCHK som skulle kunne den tilsvarende /f funktion ... LÆS DET LIGE ORDENTLIGT IGENNEM, jeg har bare skimmet teksten...

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/ntfswin98.shtml

mvh
Jens

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-08-03 11:53

MPSKE betyder MÅSKE

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 30-08-03 20:59

JensT, den gik desværre ikke.
Jeg instalerede Win 98 på en harddisk, og instalerede NTFS driveren.
Hersfter sluttede jeg den disk til hvorpå fejlen er, men Win 98 kan ikke komme i kontakt med den
fordi der skal instaleres noget på drevet før det virker, og det vil den ikke.
Jeg er ikke s..... god til engelsk, men jeg tror jeg har gjort det rigtigt.
Det er åbenbart en svær nød at knække, jeg vil bare så nødig miste alle mine data.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-08-03 21:07

Hej - prøv lige med en 98 start/bootdiskette
A:\>fdisk /mbr tryk enter.
husk lige een afstand mellem k og /
Emesen.

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 30-08-03 21:18

Hej emesen, mens jeg prøver det, kunne du så have lyst til at kigge på flg. http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/NTFSDOS.shtml
der er noget der hedder diskcommander jeg kan bare ikke finde ud af at downloade den.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-08-03 21:38

Det er som om der skal penge på bordet, eller de vil sende en CD-rom, så vidt jeg kan se.
Emesen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 30-08-03 23:04

ruffi.. Når win98 NTFSdriver og NTFSCHK ikke finder disken, så er der en eller anden fejl fysisk eller elektronisk.
Det kan skade mere end det gavner at forsøge mere - W98 Fdisk er ikke NTFS compatibel, så det skal du ikke gøre.
Skriv lige alle numre og koder(labels på elektroniksiden) der er på disken, så ser jeg lige om jeg har elektronik, der passer. Skriv også koderne fra den anden maxtor disk - Jeg har kompatibilitets koderne for elektronikken - Så kan du evt selv prøve at flytte elektronikken over, for at få dataene ud - Hvis det er fysisk stepmotor/hoveder eller rotation, så kan det kun klares i et class100 cleanroom Koster 12.000,-.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 30-08-03 23:56

JensT, den kan ikke være hel gal, jeg kan godt tage en kopi, og hvis jeg undersøger disken med Patition magic, angiver den en fejl der hedder #1516 og er beskrevet på følgende måde:

Partition improperly dismounted
The partition dirty flag is set in a restart record in the journal file. This error may
have been caused by a power failure or system crash whilw the Windows NT
operating system was writing the partition. Reboot Windows and execute
CHKDSK /F to repair the damage.

Problemet er bare at jeg jo ikke kan reboote uden samme fejl, maskinen eller Windows går jo ud og undersøger hvad der er tilsluttet, tjekker fat-tabeller eller hvad ved jeg, hvis dette kunne slås fra i windows eller hvor det nu måtte være
havde jeg måske en mulighed for at kører CHKDSK???

Jeg har taget en kopi af disken, og fejlen var også på kopien (helt ny disk), og efter jeg formaterede den var fejlen væk igen.
Jeg vil ud fra dette påstå at det ikke er en hardware fejl. jeg kan selvfølgelig bare formatere disken, men jeg vil gerne redde mine data først.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-08-03 00:39

Endnu en mulighed!
HD 3 = create partition på 2gb NTFS "aktiv"
HD 3 = kopi af HD 2 lægges efter de 2gb "none"
HD 3 alene på comp.
Indstaller XP på 2gb og se om den ikke retter kopien under denne proces
Emesen.

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 31-08-03 00:45

Den mulighed skal også prøves, harddisken er dog lånt ud til en kollega der mener han kan hjælpe, han kører linux, linux kan også læse NTFS, så det må vente til mandag.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 31-08-03 00:46

Helt korrekt.. jeg glemte at du havde haft kontakt med PM.. Sorry
Når du er opstartet i PM, så burde du kunne ende op i command mode, sætte en diskette i, og køre chkdsk fra diskette - Har du chkdsk (xp/w2000) programmet så du kan kopiere det til en diskette. Hvis ikke, så har jeg sendt den til den e-mail du nævnte tidligere.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 02-09-03 22:48

Hurra Hurra, så er problemet løst.

PM 8.0 løste desværre ikke problemet, nej der skulle noget helt andet til.
En ingenør på mit arbejde kører LINUX og han mente godt det kunne klare sagen, han lånte kopien med hjem i weekenden, jeg var meget spændt mandag morgen. Da han dukkede op på hans pind for jeg ind til ham, og hans første kommentar var "Den var da meget god ( filmen trippel X ).
Nu var det bare hjem, tilslutte en ren harddisk, samt kopien, man vil jo gerne være sikker, kører LINUX fra den lånte CD, og så kopiere til den tomme disk, hvilket ikke var bare lige til, LINUX er ikke helt som Windows.
Efter flere forsøg, og bytten om på harddiske, for nu at se om det var kopieret, lykkedes det at finde fidusen.
23.55 satte jeg så kopieringen igang, estimeret tid ca. 24 timer, efter et kvater dog ned på ca. 5 timer.
Skærmen blev slukket, jeg kunne næsten ikke sorve, Tirsdag morgen kl. 5.30 var kopieringen stadig igang, men jeg måtte på arbejde, kl.7 ringede sønnen og fortalte at den var færdig, og han fik lukket ned.
Vel hjemkommet fra arbejde , måtte jeg bare tjekke, den er god nok, ALT ER REDDET. PUUUUU HAAAAAAA
Jeg takker alle for en god indsats, og stiller her mit sidste spørgsmål, hvordan deler man point mellem flere personer??

ENDNU EN GANG TAK

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 02-09-03 23:37

Fed ide at bruge linux ! - Spørgsmål: Kørte linux kopiering helt uden hensyn til "stop" parameteren på harddisken?
Eller var det en linux komando, der rettede "stop" parameteren(fejl #1516)?

Du acceptere blot et af emesens svar, så lægger han et nyt spørgsmål op, med halvdelen af pointene, direkte adresseret til mig, hvor han så accepterer min hilsen som svar.

mvh
Jens

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 03-09-03 15:14

Ok - Emesen.

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 03-09-03 15:44

Linux kunne simpelthen bare læse harddisken, som jeg så kopierede over på den harddisk som før var en kopi, men nu formateret.
Den originale harddisk må jeg så, for at fjerne fejlen, formatere.
Det er et værre rod med alle de harddiske.

Hilsen RUFFI

Godkendelse af svar
Fra : ruffi

Dato : 03-09-03 15:47

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-09-03 20:46

Jeg tilføjer en LINUX-box til mit lille laboratorie
Fantastisk fin idé din kollega kom med der.
Bliver spændende at se om jeg kan klare flere jobs, med linux boksen, uden at skulle sende diskene til udlandet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-09-03 20:50

Kan man få lidt mere viden om denne linux-box.
Det lyder spændende.
Eyvind.

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 03-09-03 21:55

Linux: Jeg har slet slet ikke styr på det, og i nævner begge ordet "box" det ved jeg slet ikke hvad er, men jeg har fået følgende at vide, Linux skulle bestå af en kerne enhed, som er selve styresystemet, herudfra er der nogen der har lavet en software så man har en brugerflade, den jeg lånte var en såkaldt KNOPPIX, en enhed man kan boote fra CD-rom og som benytter en del hukommelse, hvis man slukker, er det forfra, der er altså intet installeret.
Brugerfladen er i dette tilfælde tilnærmet Windows, men der er en masse andre menuer og mulighedder jeg slet ikke har tjek på.
Da jeg skulle flytte filerne, gik den hurtigt i stå med beskeden DISK FULL, det var ikke til at forstå. Sandheden var at jeg faktisk sad og kopierede til hukommelsen, da jeg endelig fandt den anden harddisk, de var benævnt hdb1 og hdc1, og hvem ser forskel på disse to benævnelser, som betydet Harddisk B partition 1 og Harddisk C partition 1, kunne jeg stadig ikke skrive til disken.
Jeg tjekkede samtlige flueben omkring tilladelser, men det var ikke nok, her skal det siges at jeg for at tjekke, skulle rykke rundt på harddiske og så boote op i Windows, kontrollere og så tilbage igen. I menuen var også et punkt for sig selv omkring skrivebeskyttelse ( kan ikke i skrevne stund huske hvad det hed ) men der skulle også lige ændres her, men så lykkedes det også.
Jeg kan sige, at ved opstarten, skal der til forskel fra Windows skrives en smugle ( ikke hvis systemet er installeret ), jeg skulle skrive følgende, i en linie: Knoppix noscsi whellmouse screen=1024x768
Jeg tror ikke det vil tage sådan nogle EDB hajer som jer, ret lang til at komme ind i Linux, som sagt, den jeg brugte hed Knoppix, hvad de andre hedder ved jeg ikke, men de kan hentes på nettet, og ganske lovligt.
Dette er nok hvad jeg kan fortælle, uden at rode mig ud i noget jeg ikke har forstand på.

Hilsen
RUFFI

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-09-03 22:07

Aha linux knoppix den har jeg da på CD-rom hentet fra nettet - den kører ikke på HD men på rammen og forsvinder når du lukker - dog findes den også til indstallation på HD.
Vi kører selv en linux-version på vores server.
Eyvind.