/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvid kalke hus
Fra : Bragesvej
Vist : 1991 gange
20 point
Dato : 14-08-03 01:58

Hej,

Er det svært at hvis kalke hus, hvordan gør man, og er hvidt kal bare hvidt kalk? er der nogen farve forskel, og hvis ja,
hvordan rammer jeg så den gammle?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-08-03 07:45

kalk er ikke bare kalk, der er kvallitetsforskelle. der kan være tale om forurening af kalken, der giver nuanceforskelle, men der er først og fremmest forskel på bindingskraften, hvor vejrbestandig den er, og hvor meget den smitter af, hvis du læner dig op af muren når den er tør. Jeg lagde mærke til, at dem der er i gang med at kalke Thisted Kirke bruger Rørvig Kulekalk. Jeg kan også huske lidt om, at jeg engang fik at vide, at kalken skulle røres op på en ganske bestemt måde, og det var noget med overfladevandet fra kulekalken for at det var godt nok, og stærkt nok til at bruges til at kalke kirker med.

jeg kan huske som barn, da jeg var på landet om sommeren, fik vi brændt kalk hjem, som vi læskede ved at blande det med vand og kom i en kule, der bestod af et brøndrør med bund i, der var gravet ned og med låg til. Her lå kalken så indtil vi skulle bruge den. Det er lidt farligt at læske kalk, da det bliover meget varmt, ok koger op og sprutter, så hold lidt afstand.

Når vi skulle til at kalke, tog vi en ordentlig klat læsket kalk, og rørte det op i vand, og så var det bare at gå i gang. der skal røres op en gang i mellem, da kalk er tungt opløseligt. Calciumhydroxyd, der er den forbindelse du får, når du læsker kalk, kan der opløses 1,4 gram af i 1 litter vand. Calciumhyroxyden omdannes med tiden, og under indflydelse til Calciumcarbonat, der er det samme som kridt, marmor og jordbrugskalk, og her kan der kun opløses 15 miligram pr litter. Så altså, husk jævnligt at røre rundt i suppen for at få et jævnt resultat.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-08-03 08:03

N.B.
Den gamle farve er forurenet af luften, og kalk er samtidigt transperent, dvs. at du vil kunne se den underliggende farve igennem. Hvis du vil have en meget ren hvid farve der er dækkende, må du ty til titanhvid,der er en af de mest dækkende farver. Mange steder har man blandet okker i kalken, eller brugt ren okker. det giver en gullig farve. Farven heder Lys Okker. Andre steder har man brugt en blanding af kærnemælk og kalk, men den opskrift kender jeg ikke, men vil tro du kan få den fra Friluftsmuseet eller lignende steder. Endeligt er der blanding med okseblod, der giver en mørkrød farve, men igen kender jeg ikke recepten. Jeg så iøvrigt for nogle år siden en bog med opskrifter på gamle og økologiske malinger m.m. Jeg kan ikke huske tittel eller forfatter, men ved hjælp fra en dygtig bibliotekar, kan du sikkert finde den.

Mvh
A.C.Rosmon

Kommentar
Fra : cad

Dato : 14-08-03 08:29

Hvis den gamle farve er uren, så renser man før påføring af ny kalk................

Her er den arbejdsbeskrivelse du behøver.....og jeg har altid fået det bedste resultat med 6-9 lag kalk efter nedvaskning og grunding med kalkvand.............., men se her; http://www.raadvad.dk/index.asp?id=420

forresten er 2 typer kalk ,,, en der er billig ( skinner lidt gulligt ) og en lidt der er dyr ( er mere "blændende " hvid)
......... Brug ikke titanhvid... hvis du gør ,,husk ostemiddel,da pigmentet ellers ikke "holdes" så godt af kalken.......

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-08-03 08:33

Hej Bragesvej

Jeg har, for nogle år siden, været med til at kalke et hus. Jeg kan ikke huske så meget om blanding eller farver men jeg han huske at kalken skulle blandes op med vand og konsistensen skulle være som "sødmælk". Den gamle løstsiddende kalk skulle fjernes (børstes af) og ved selve kalkningen skal man huske at kalke både vandret og lodret. Det er ikke specielt svært at kalke, men men men...............det sviner ad h...til, og er ikke til at få af huden

God fornøjelse med det

// Toupie

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 14-08-03 08:40

http://www.kandu.dk/dk/tip/3407 skrev Clan om den gode gamle måde at gøre tingene på.

Kalk sviner ikke af helvede til Toupie, men det ætser, omend kun svagt. Pas på fingrene. Brug handsker eller "hansker på tube".

Kommentar
Fra : cad

Dato : 14-08-03 08:47

vand med lidt eddikesyre fjerner kalk fra hud og alle andre overflader.........

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 14-08-03 09:47

Hej Bragesvej!

Der er flere muligheder for at "kalke/hvidte" sit hus.
1. Kalk/kridt er vandopløseligt kalciumhydroxid, der
på muren efterhånden hærdner til vanduopløseligt
kalk ( ca-carbonat).
Det er denne forbindelse, der anvendes om "kalk" -
ikke den, der smøres på.

2. Du kan bruge hvis cement, der er mere holdbart end
læsket kalk/kridt, den hærdner meget hurtigt.
Iblanding af ultramarin ( optisk hvidt) giver mere
hvid farve.

3. Endelig kan du bruge hvid plastmaling, der er
mere holdbar en kalk. Hvis der er ordentligt bundbehandlet.

God arbejdslyst

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-08-03 11:41

Nu er det kun små repationer jeg skal lave, så det er vel til at overkomme, men mon jeg kan ramme den gammle farve?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-08-03 11:48

Til 3773

Jeg husker det ellers som værende meget svinende, men det er måske fordi jeg helt tydeligt husker da jeg stod og holdt stigen...og personen der stod øverst på stigen (i kip i gavlen) tabte spanden med kalk

// Toupie

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-08-03 11:55

Den var god Toupie....

Det er da rigtig at fruen vist plejer at skælde ud over kalkstænk alle steder, ligesom at jeg mindes at have haft en halv-hvid indkørsel efter en væltet spand.

Jeg synes du skal kalke hele huset Bragesvej. Den med rep er noget nær umulig. Som minimum bør du tage en hel facade. Og det er nu ikke så slemt når man kommer igang. Mit hus tog mig en tre aftener, så havde det fået med både forvanding med kalkvand + kalkning og eftervanding. De udsatte steder fik tre gange og de ikke udsatte 2 gange.

Men hvis du har været ved at mure, kan du passende vente til foråret - så kan du også nyde et dejlig kridhvidt hus hele sommeren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-08-03 11:56

Jeg bruger en havesprøjte til forvanding og eftervanding med kalkvand. Det går ekstrem meget hurtigere end kost.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-08-03 11:58

Hvis man vil have en prof til at gøre det, er det så en maler eller en murer?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-08-03 12:06

Det ved jeg sgu ikke. Malerne synes jeg altid kommer rendende med deres plastikmaling og cempexo. Mon ikke du skal snakke med en murer. Prøv at spørge Horsens Kulekalk - Holger. Han er expert i kalk til kirker og den slags.

....eller indkald vennerne, køb en kasse øl og få en dag ud af det....

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-08-03 12:36

Til Bragesvej

Jeg mener bestemt at huske at det var en murer jeg spurgte til råds dengang

// Toupie

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-08-03 12:44

Enig med Toupie. Jeg har set en gl bygning hvor malerne "tog over". Der fik man overtalt ejeren til cempexo, uden at sandblæse først. Samtidig lavede man farveskift. Det holdt ikke et år, før man havde afskalninger.

Jeg kan godt lide kalken - naturprodukt - billigt - nemt at arbejde med - holder ganske godt når du bruger kulekalk.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-08-03 12:51

Jeg har et gammelt nummer til Holger 75 62 10 09 - han har garanteret en dynge gode råd.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 15-08-03 21:33

Tak for svaret 3773.