/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motor sætter ud i tomgang (+ ujævn tomga~
Fra : pepsimaxx
Vist : 1092 gange
20 point
Dato : 12-08-03 13:02

Hej,

Jeg er den heldige ejer af en Nissan Sunny 1.5Gl fra 1986 (gl. model / B11) som har tomgangsproblemer. Problemet opstår når motoren bliver varm (dvs. efter 2-5 km. kørsel) og viser sig ved, at omdrejningstallet svinger en del og som regel ligger mellem 0-800. Normalt omdrejningsniveau plejede at være omkring 1000.

Omdrejningstallet ligger og svinger mellem 400-500 hvorefter det pludselig dykker ned til 0 i et kort øjeblik og motoren "hopper" og er lige ved at sætte ud. Det gør den konsekvent og nogle gange sætter motoren faktisk ud.

Hvad kan der være galt og hvad er jeres kvalificeret gæt på hvad det evt. vil koste at lave? Jeg bor i Bagsværd, hvis nogle evt. kunne afhjælpe problemet (mod betaling forstås).

Kommentar
Fra : Kimselimse

Dato : 12-08-03 15:43

Hej, jeg har haft et lignende problem med en VW.
Jeg skilte strømfordeleren (tror jeg den hedder) og rensede med en tør klud uden fnug kulne/kontakterne.
Det hjalp da lidt for mit vedkomende (men om ikke andet så er det er da et forsøg vær')

Kommentar
Fra : BentAgent

Dato : 14-08-03 16:04

Hej.
Jeg tror at det muligvis kan være en utæthed ved insugningsmanifoldet, evt. en dårlig pakning eller et revnet manifold.
Man kan kontrollere det ved at hælde æter ned ved insugningsmanifoldet, når motoren går i tomgang.
Hvis motoren går i stå, så er der en utæthed.

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 20 point
Dato : 17-08-03 09:29

Jeg tror nu mere på at det er din tomgangs dyse der er stoppet, for når det først er når dn bliver varm, suger den ikke mere i koldstartsdysen mere. Prøv at rense den og dine problemer er næsten med garenti væk. VH Toyota tekniker

Godkendelse af svar
Fra : pepsimaxx

Dato : 25-08-03 23:41

Tak for svaret geu. Jeg vil se om ikke jeg kan få en kammerat (med forstand på biler) til at kigge på tomgangsdysen. Du skulle vel evt. ikke kunne hjælpe? Du kan skrive til mig på pepsimaxx@hotmail.com.

Kommentar
Fra : pepsimaxx

Dato : 29-08-03 09:47

Okay, har lige været en tur på det lokale værksted og det kostede kun en hund til deres kaffekasse, så det var rigtigt billigt.

De fandt ud af, at tændrørene var sodet til og at en dims (strømfordeleren tror jeg faktisk det var, den sad ovenover tændrørene) skulle skiftes da den ene kontakt var brændt af og den anden var slidt ned. Så skulle der vist også et nyt tændkabel til.

Det ville koste ca. 1.500,- at reparere, men de justerede lige tomgangen op så jeg ikke oplever at motoren sætter ud.