/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Børneorm
Fra : jamera
Vist : 6104 gange
25 point
Dato : 11-08-03 22:27

Jeg lider desværre af børneorm, hvad kan man gøre ud over piller fra apoteket og bedre hygiejne??.....

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 11-08-03 23:47
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-03 11:02

Hej jamera
Må jeg foreslå Netdoktoren på http://www.netdoktor.dk/ her er mange gode artikler og råd samt et fremragende spørgeforum.
Lige hvad angår børneorm, så er det direkte link http://search.netdoktor.com/query.html?col=dkpuball&pw=650&la=da&nh=10&qt=b%F8rneorm&x=5&y=4 efter søgning på "børneorm" b.l.a.

Citat
Lidt mere om børneorm...

Hvad er børneorm?

Børneorm (Enterobius vermicularis) er små orm, der lever i tyktarmen. Ormene er cirka 2-10 millimeter lange og sytrådstynde.

På trods af navnet, så kan de ses hos både voksne og børn. Ormene kommer frem fra endetarmsåbningen og lægger deres æg i folderne her, helst i nattens mulm og mørke under den varme dyne.

Hvordan får man børneorm?

Ormene smitter ved, at æggene får adgang til tarmen via maven. Det smitter nemt, for æggene er så små, at man ikke kan se dem og kan holde til udtørring. De kan være på legetøjet.

Desuden kan æggene overleve i støv i op til to uger.

Hvor sygt er barnet?

Børneorm er slet ikke farlige. Den værste gene er en voldsom kløe i numsen, hvor de lægger deres æg. Det klør mest fordi, ormen udskiller en substans, der virker irriterende for huden.

Det værste er, hvis barnet har så megen kløe, at det ikke kan sove. Så bliver det træt og utilpas. Men selve ormen er altså ikke farlig.

Børnene smitter ofte sig selv gentagne gange ved at klø sig i numsen, hvorefter æggene kommer ud i omgivelserne. Hvor de jo kan overleve.

Hvad kan jeg gøre?

God hygiejne er nøgleordet.

Det er vigtigt at gå i bad dagligt,

Det er vigtigt med grundig håndvask efter hvert toiletbesøg og før hvert måltid.

Man bør skifte håndklæder, sengetøj og undertøj hyppigt.

Orme og æg kommer let op under lange negle, så kortklippede negle tilrådes.

Læs mere om børneorm her http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/boerneorm.htm

Hvordan behandles børneorm?

Børneorm behandles med et ormemiddel, der dræber eller lammer ormene, så de fjernes sammen med afføringen. Ormenes æg kan overleve ormekuren, så en genbehandling efter to uger er nødvendig for at fjerne både voksne orm og æg.

Ormemiddel (vermox) fås på recept og anbefales af læger som det foretrukne produkt. Der findes dog også et middel (vanquin), som kan fås i håndkøb.

Man anbefaler, at hele familien tager behandlingen samtidigt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-03 12:13

Jeg synes at du skal kontakte din egen læge. Jeg har netop hørt i radioudsendelsen "Spørg om sundhed", at det er sjældent at voksne lider af børneorm, det kan dog forekomme.
Det blev anbefalet spørgeren at kontakte egen læge.

www.dr.dk/p4/sundhed der kan du læse om dagens spørgsmål.

mvh ans

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-03 12:34

Hej ans
Det kommer nok helt af sig selv, da Vermox er receptpligtig
Søren

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-03 12:41

Hej CLAN

Det har du da ret i, men det er jo ikke til at vide om spørgeren bruger den receptpligtige medicin.

mvh ans

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 12-08-03 14:58

Jeg har idag været ved lægen og fået recept til "vermox", da det så bliver billgere, og i forhold til præpærater i håndkøb, så er det et stærkere produkt. Man bruger det også til dyr mod indvoldsorm, og det dræber også larverne.

Men spørgsmålet er nu stadig hvad man selv kan gøre..........jeg har hørt at hvidlød og papaya skulle være godt både forebyggende og helbredende ved indvoldsorm....er det mon rigtigt?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 12-08-03 15:25

Der er sikkert masser af ting børneorm ikke kan lide... Men skal du ikke bare af med dem i en fart?
Så har du fået midlet - Er det ikke vejen frem?

Ellers kan det da være at Apoteket stadig kan lave en blanding af Pastor Møller's Ormete..
---
Koriander

Anvendelse i gamle dage
Helt tilbage i 1400-tallet brugte man planten som lægemiddel mod malaria, nyregrus og blæresten.

I 1600-tallet blev den kun sået i såkaldt “fornemme haver”. I 1800-tallet blev den dyrket på Ærø og Strynø, og solgt til apotekerne, og i år 1880 solgte de Københavnske apoteker ca. 20 kg. korianderfrø. De blev bl.a. brugt i “Pastor Møllers ormete” mod indvoldsorm, men de blev også anvendt imod lændesmerter, galdesten og som mavestyrkende middel.
-----
http://www.legro.dk/?acc=578

Kommentar
Fra : nordjyden66

Dato : 07-11-04 16:59

Hejsa jeg har læst, at man skal undgå for mange sukkerholdige produkter, og spise fiberrigt.

Ellers vil jeg sige, at hvis du er plaget af det igennem tid, så gælder det RENGØRING og at gentage kuren op til 6 gange med 2 ugers mellemrum