/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
max belastning af enkelt fase / kraftins~
Fra : damskov
Vist : 14026 gange
200 point
Dato : 06-08-03 08:49

Jeg har lige købt lejlighed, hvor elinstallationerne er _meget_ utidssvarende og desuden er der ikke indlagt kraft, hvilket vist nok er normalt for lejligheder med gas.

Jeg skal have både vaskemaskine, opvaskemaskine, emhætte, mikroovn, elkedel og toaster samt evt elovn tilsluttet i køkkenet plus hvad der ellers kører i værelserne og et hurtigt overslag giver en belastning på omkring 45A ved 230V RMS.

Med denne belastning er jeg vel tvunget til at få installeret kraft? (så vidt jeg ved er en enkelt fase de fleste steder ikke dimensioneret til mere en ca 25 A - og man må derfor heller ikke tilslutte mere en to sikringsgrupper)

Er der endvidere nogen, der har et overblik over hvad det ca koster at få trukket kraft fra stikledningen (kælder) til 2. etage (nabolejlighederne har heller ikke kraft)? -og kender nogen en god elektriker på amager/storkbh?

Kommentar
Fra : oscar03

Dato : 06-08-03 09:16

det gør jeg... Gammel Mønt Installationsforretning i Vester Voldgade tlf: 33339601. Mail direkte til mig hvis
du vil ha`reference til en af de ansatte som er super-dygtig.. han er en god ven og ved hvad han laver

min mail: marom@statoil.com

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 210 point
Dato : 06-08-03 09:36

Selv om du installerer kraft vil du ikke kunne få mere end 40A total. Så skal du have kommunen til at sætte en 63A stamsikring i.

Jeg har et 200m2 hus, hvor stamsikringen er 40A, jeg har aldrig haft problemer med mit strøm. (køkken er dog delt ud så det kører 220V over kraft)

Intet af mit kører på kraft, trods det at jeg har kraft i huset.
"hemmeligheden" er at få fordelt tingene ud på de enkelte grupper.

Selvfølgelig får du en 16A sikring og nogle 2,5 kva kabler frem for 10A og 1,5 kva kabler i dine installationer.

Men inden du bruger 10.000kr eller mere på at få lavet dine installationer om.
(Måske skal du fræse mange af væggene op for at få kabler i dem eller trække grimme kabler rundt på alle væggene.)
Synes jeg du skal prøve at se om din nuværende installation ikke kan bære det.
For du kan jo spørge dig selv.......
Hvor tit er din toaster tændt samtidig med din elkedel ?
Og hvor tit kører din opvaskemaskine imes du griller i ovnen, støvsuger, ser TV, har alle kogeplader kørende på max. ??

Du kan uanset hvordan du vender og drejer det ikke trække mere end 40A (45A) ud af din installation (så springer stamsikringen)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-08-03 10:15

Udtrykket 230 v RMS har jeg aldrig hørt før. Hvad betyder RMS

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-08-03 10:27

Det eneste argument for at bruge 10.000 - 30.000 på at få lagt kraft ind er at man kan sige til gutterne, at man har 380V (gerne mere) i sit redskabsskur.
At kunne sige det, kan ikke gøres op i penge.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 06-08-03 11:31

Har en større imponatoreffekt, hvis man siger, at det er til stereoanlægget..

Mvh Erling

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 06-08-03 14:12

Nu er jeg blevet lidt nysgerrig.
Er stamsikringen det samme som mastsikringen?
Hvis så stamsikringen/mastsikringen er f.eks. 32A, kan man så ikke trække 32A pr. fase?

Jes

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-08-03 14:20

Stamsikring og mastsikring er det samme.

er din mastsikring på 32A, så kan du ikke trække mere end 32A.
Heller ikke selv om du installerer 10 grupper a 10A samt kraft a 16A. (overdrevet eks.)
Du vil bare kun kunne trække det mindre på hver gruppe.
Men som nævnt i mit tidligere indlæg, så bruger man jo ikke alt elektrisk udstyr på en gang.

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 06-08-03 15:13

Hmm, tak for svarene alle!

Til thulin:
fint svar! men jeg fik ikke fat i om jeg så må smække 3 gruppesikringer på den samme fase, f.eks 3*13 A?

380V til redskabsskuret??? dyrker du noget der, der kræver meget lys :)

220V RMS:
RMS står for "Root Mean Squared" og er en metode til at beregne det gennemsnitlige energiindhold i en sinuskurve (AC):
Energien, P, for et elektrisk signal er defineret som spændingen, V, gange strømmen, I, eller P=V*I.
Vha Ohms lov kan det omskrives til P = V*V/R, hvor R er modstanden i det tilsluttede apparat angivet i Ohm.
For et 1 Ohms apparat bliver energien altså spændingen i anden potens, P=V*V, og deraf navnet "squared".

Ønskes nu at finde den gennemsnitlige ("mean") energi per tid, findes arealet under energikurven (enten ved summering eller integration) og divideres med tiden.

For at komme tilbage til en spænding tages nu roden af den gennemsnitlige energi, og man får den ækvivalente DC spænding for et AC signal, også kaldet RMS værdien....

kan dette omskrives Dette bruges så til at bestemme en For at finde
Vha Ohms lov kan man beregne den afsatte effekt i et apparat på baggrund af dets for et signal beregnes som regel på baggrund af en kilde koblet på en 1 Ohm belastning, dvs at energien, P, er lig sinussignal er givet ved

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 06-08-03 15:15

thulin: glem spørgsmålet, du har svaret :)

Godkendelse af svar
Fra : damskov

Dato : 06-08-03 15:21

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-08-03 13:29

Lidt yderligere information.

Man kan maximalt trække følgende watt ved forskellige sikringsstørrelser.

10 A sikring = 2300 Watt
13 A sikring = 2990 Watt
16 A sikring = 3680 Watt

Det forholder sig en smule anderledes hvis man bruger kraft, men så kan der trækkes NOGET mere end 3680 Watt.

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 17-08-03 12:35

Jeps, og ved kraft er det så (ved 380V)
10A sikring = 3800W (V*A)
13A sikring = 4940W (V*A)
16A sikring = 6080W (V*A)

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 26-08-03 00:12

Skal vi nu ikke lige få tingene på plads?

En el-installation kan bestå af en, to eller tre faser og en nul-ledning.
Imellem en fase og nulledningen er der 230V
Imellem to faser er der 400V
Har man "kraft" i huset har man typisk alle tre faser og nul d.v.s. 3X400V hvilket igen vil sige f.eks. 3X40A hvis sikringer er 40Amperes sikringer.
Har man kun 230V i huset må man kun etablere to grupper (sikringer) og de må kun være på 10A hver.
Har man 3X400V i huset kan man selvsagt få flere grupper og man kan få 400V stikkontakter sikret med 16A sikringer.
Man behøver ikke have et svejseværk eller andre strømkrævende ting i garagen for at have brug for 400V Man behøver såmænd bare have et almindeligt el-komfur, de skal stadig have mindst to faser. Nutidens vaskemaskiner og tørretumblere kan som regel køre på 400V og det kan støvsugeren og fjernsynet selvfølgelig også. Men forsøger man at sætte hele molevitten på en eller to 10A sikringer, skal man huske at have mange ekstra sikringer liggende.

Og så lidt teori:
Spænding X Strøm = Effekt eller sagt på en anden måde:
Volt X Ampere = Watt Hvilket betyder:
Har man kun 230V i huset og en 40A mastesikring kan man få: 230X40=9200Watt
Hvis man har alle tre faser, har man naturligvis også tre mastesikringer. og derfor tre gange så meget effekt til sin rådighed.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 26-08-03 09:03

god kommentar, endelig en med lidt styr på sagerne :)

...og du mener vel ikke, at du vil sætte dit fjernsyn til 400V ? - det er lidt synd for strømforsyningen og resten af fjernsynet, hvis spændingen (og dermed strømmen) øges med ca 60%.
heldigvis har de fleste strømforsyninger indbygget sikringer, som forhåbentlig vil ryge, hvis man "kommer til" at sætte kraft til fjernsynet :) :)

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 26-08-03 10:00

Nej det kan nok ikke anbefales. Det kunne ellers være smart hvis man fik flere programmer ved at sætte mere spænding på fjerneren. Men det må vi nok hellere lade være med.

Næ- man skal naturligvis bruge 230V til den almindelige lysinstallation. Men har man indlagt 400V vil man oftest have en tre faset gruppe til lyset. D.v.s. man har én gruppeafbryder med tre sikringer på hver 10A. Hver fase, eller sikring om man vil, forsyner så hver sin del af huset. F.eks. kan den ene sikring forsyne køkkenet. Sker der så et eller andet, hvis toasteren f.eks. kortslutter så sikringen brænder over, vil det kun være forsyningen til køkkenet der bliver afbrudt. Man kan altså stadig sidde i stuen og se fjernsyn, men man kan ikke få sin toast eller sin kaffe.
På samme måde kan man have én tre faset gruppeafbryder til vaskemaskine og tørretumbler således at de får hver sin 10A sikring (de er jo nu om stunder til 230V) den sidste sikring kan man f.eks. bruge til teknikken, altså oliefyret, gasfyret eller hvad man nu har.

På hver sikring kan der altså trækkes 10A X 230V som er lig med 2300Watt. Derudover har f.eks. komfuret typisk sin egen to- eller tre fasede gruppe sikret med 16A.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 26-08-03 10:04

PS.

Iøvrigt taler vi jo om 230V og 400V
For få år siden var spændingerne 220V og 380V

Derfor hører man stadig disse værdier i daglig tale.

KM

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-03 16:32

på en installation med en 230v måler må man max. bruge 30 amp sammenlagt også selvom der på måleren står 40 amp. 2. 16 amp på 230v må kun bruges til fastmonteret brusgenstande (dvs i dåse) og at brusgenstanden må forsikres men 16 amp. en 230v stikkontakt er kun godkendt til max 13 amp.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-03 16:43

ved 380v 16 amp. er ikke 6080W men 3680W pr. fase

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 19-11-03 17:26

ved 380v (RMS), 16A _er_ den maksimale effekt lig 6080W, hverken fra eller til.

Men man skal selvfølgelig bruge to faser for at opnå 380V...