/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
isolering af kældervægge.
Fra : brianbent
Vist : 3313 gange
100 point
Dato : 05-08-03 23:01

det er meget almindeligt at isolerer kældervægge med flamingo, men har det nogen varmemæssig værdi, eller er det udelukkende for at stoppe fugten. jeg skal have istandsat kælder, med bla. badeværelse, der skal dræn og grundmursplader udvendigt bagefter, så der sku jo ikke komme det store fugt i væggene. isolerer 100mm. glasuld ikke bedre end 10mm. flamingo, og hvad med damp/fugtspærre, risikerer man ikke at lukke evt. fugt inde i væggene.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 05-08-03 23:26

Jo, det har naturligvis en varmemæssig værdi - men monteret forkert (dvs. ingen udefra kommende spærre) kan - som du rigtigt skriver - give fugt i væggen, hvilket man også kan lugte i temmeligt mange ældre efterbehandlede huse.

Jeg synes, du skulle dykke ind po Isover's hjemmeside. Der er faktisk utroligt mange gode råd - og en beregningsmaskine til beregning af besparelser (til "payback-analyse").

Snup denne som indgang: http://www.isover.dk/default.asp?id=18

Mvh Erling

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 06-08-03 09:02

Hej.

Jeg mener at både www.rockwool.dk og www.isover.dk har isoleringsplader der monteres uden på soklen. Så når du alligevel har gravet ud, så skulle det være nemt at sætte disse.

Se også denne hjemmeside for Styrolit der laver nogle rigtigt gode drænplader med isolernede effekt. http://www.styrolit.dk/page216.asp

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 06-08-03 09:08

Hov jeg glemte lige denne hjemmeside for Sundolit der også laver gode drænplder - der også isolere - og de er vist ikke ret dyre.

http://www.sundolitt.dk/default.asp?pageid=9

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 06-08-03 11:57

jeg har en ny kælder mur på godt 10 meter i 33cm leca., 1.30 høj. har smurt tjer og 125mm drænplader. drøn rør og grus/sten udvendig. Men kunne man gører det at smører tjer indvendig før man pusser væggen ? er det en god idee?

Kommentar
Fra : peeeeet

Dato : 26-08-03 00:16

Jeg har tit sat plastik (dampspærre) op direkte på væggen, stillet et træskelet (af lægter evt.) op, isoleret deri med ca. 50mm isover og beklædt med 13mm gips bagefter. Det fungerer fint.

Kommentar
Fra : g.lykke

Dato : 11-12-03 13:33

EN KOMMENTAR TIL peeeet:

den konstruktion, som du der beskriver, har jeg lige brækket ned i min kælder, da den gav mug/lugtgener, og nu er der bygget vægge op som beskrevet på www.isover.dk.
og UDEN dampspærre ,

mvh g.lykke