/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Tredie øjenlåg - Toro virus
Fra : zippen
Vist : 1579 gange
100 point
Dato : 03-08-03 23:12

HJÆLP! Jeg mistede den ene af mine 2 hankatte for 5 uger siden ved en ulykke. Nu har den anden (Mix på 2 år), haft fremfaldne tredie øjenlåg i en uges tid. Jeg blev anbefalet at prøve med en ormekur for at se om det ikke skulle kunne hjælpe. Det gjorde det ikke.
Fredag morgen var det værre igen. Det tredie øjenlåg var blevet rødt og irriteret. Tog ham til dyrelægen, som mærkede på Mix. Han synes han kunne mærke en knude i bugen på ham, og meddelte at han mener der er en 90% chance for at katten har kræft. Han skal røntgenfotograferes i morgen, og der skal tages stilling til om han skal åbnes op eller ej, eller aflives. Jeg synes det hele virker lidt for vildt. Mix er som han plejer. Hopper rundt om natten og fanger mus, spiser meget, drikker normalt. Er kælen og spinder. Alt i alt virker han helt rask.
Med håbefuld hilsen
zippen

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 110 point
Dato : 04-08-03 00:19

Selv om katten virker sund og rask, kan den godt have kræft.
Hvis røntgenfotograferingen viser, at det er tilfældet, er der ingen grund til tvivl.
En operation vil kunne forlænge kattens liv med et år eller to, men chancen for en
egentlig helbredelse er meget lille.

Jeg beklager meget, men sådan er det desværre.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-08-03 01:28

HVIS i beslutter jer for at åbne, så har katten formodentligt max. en til to uger at leve i, hvis dyrlægen ikke får det hele med. Sådan virker det i hvert fald på mennesker. Det har jeg oplevet flere gange nu. Og jeg er bange for, at det ikke er anderledes for dyr.
Vær forberedt på det værste og håb på det bedste.
Nogle meget medfølende hilsener fra
Jette

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-08-03 02:32

Da min venindes kat fik konstateret kræft, havde hun valget mellem
at få den aflivet eller lade den operere.
Hun valgte operationen, hvilket betød, at katten fik halvandet år
ekstra at leve i.
At få det hele med ud, tror jeg kun sjældent kan lade sig gøre. Det er
jo netop derfor chancen for egentlig helbredelse er så lille.
Men hendes kat havde det rigtig godt i de første 15-16 mdr.
efter operationen.

Kommentar
Fra : zippen

Dato : 05-02-04 23:29

Heldigvis viste det sig at være en torovirus. Katten har det glimrende idag. Er dog stadig bærer af virus, så vi skal holde øje med ham løbende. Det kan komme igen.

Tak for hjælpen og støtten!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-02-04 00:05

Hvor var det godt. Det er rædsomt, når ens dyr dør, uanset om det er en ulykker eller sygdom. Håber, han får et langt liv som en sund og rask kat.
Vores gamle hund blev opereret. En mdr. senere var hun død - operationen havde givet luft til kræften, og da dyrlægen opererede hende igen, åbnede han hende for at se hvor det sad henne. Men det var så udbredt, at han aflivede hende på stedet.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : zippen

Dato : 12-02-04 09:35

Tak for svaret Rellom. Heldigvis var det ikke så alvorligt med katten. Ikke noget der ikke kunne ordnes med medicin og øjendråber.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 12-02-04 12:05

Det var da herligt.

Selv tak.