/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Directx???????
Fra : nvierning
Vist : 186 gange
100 point
Dato : 01-08-03 21:50

Jeg har installeret WINXP PRO og installeret directx9b. Jeg opdager nu at mit grafikkort kun understøtter directx8, samt at det nye FS2004 er skrevet til directx8. Mit spørgsmål er: Hvilken directx er der i WINXP PRO, hvis det er en 8. kan man så geninstallere winxp og få 8. tilbage. Hvis ikke, hvad skal man så gøre for at få 8.

/Nils

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 01-08-03 22:23

Hej Nils

DirectX pakkerne, er i bund og grund en række instruktionssæt, som CPU, grafikkprocessorer mm. kan udnytte. Kan dit grafikkort ikke udnytte DirectX 9, vil det stadigt kunne udnytte DirectX 8 delen af DirectX 9 pakken. Forstået på den måde at DirectX er fuldt ud bagud kompatibelt. Virker dit DirectX 9b upåklageligt er der derfor ingen grund til at gå tilbage. Det er dog ikke alle steder det virker lige godt, men det vil jeg vende tilbage til

Den DirectX der er benyttet i din WIN XP pro, afhænger af, hvilken "build" din XP er. Eller på mere dansk, hvor ny din XP pro er. Et godt bud er dog DirectX 8.0 , 8,1 eller 8.2, som jeg læser dit spørgsmål.

Ja du kan godt genindstallere og overskrive den anden directX 9b. Det kræver blot at du laver en fuld installation, hvor alle dine nøgler i registreringsdatabasen og system.ini ryger en tur, hvis du ikke tager backup af dem først.

Kører din DirectX 9b ikke upåklageligt (virker den er der som sagt ingen grund til at ændre den) er der dog en langt nemmere måde at skifte tilbage på. Dette værktøj stammer fra et af mine egne spørgsmål og det lader dig afinstallere directx9 og geninstallere den oprindelige på din XP cdrom:
http://www.softnews.ro/public/cat/14/4/14-4-48.shtml

Det samme gør denne. Den gælder dog for alle versioner
http://www.softnews.ro/public/cat/14/4/14-4-40.shtml

mvh srhansen

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 02-08-03 11:19

du kan også hente directx happy uninstall på www.superfoxs.com = afinstallere og de har også andre versioner af directx til downloading, info ect!

Kommentar
Fra : Matrixxx

Dato : 26-08-03 15:01

Geeks