/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Inden min første MC: Et par Spørgsmål...
Fra : larshansen1
Vist : 462 gange
60 point
Dato : 31-07-03 16:24

Jeg er 19 år og overvejer at købe en MC. Først vil jeg spørge: hvad koster det sådan cirka at have en MC om måneden? Kan det overhovedet lade sig gøre at have en MC med en S.U på lidt over 2000 om måneden? (har ellers ingen udgifter, bor hjemme)
MEN - hvilken én skal jeg vælge?? Er en Suzuki gs500e en god investering? Kører den hurtigt? og godt? Hvad kunne ellers være en god begynder mc til en der sætter pris på fart og udseende? (vil ikke overskride 50-55.000 kr)
Håber der er en der kan hjælpe mig med et svar...
Hilsen Lars Hansen

Kommentar
Fra : SV650

Dato : 31-07-03 17:26

Hej larshansen1.
Da jeg selv er bidt af en gal MC, og derfor leder på nettet efter motorcykel info, kan jeg sige at dit spørgsmål er lidt af en klassiker. Men vil alligevel forsøge at besvare dit spørgsmål.
Hvad der nok vil koste dig dyrest, efter at du har købt en maskine, er forsikringen. Derfor tag det med i dine overvejelser når du sidder og skal vælge. Kommer sikkert helt naturligt, da det kan være en dyr fornøjelse, din alder taget i betragtning.(Ring til forsikringsselskaber)
Om det kan lade sig gøre på en SU, ved du bedst selv, (ellers vil finde ud af det).
Udover forsikring skal der betales til driften/vedligeholdelse, dvs saft til maskinen, olieskift, service besøg ved mekaniker, dæk, kædekit, en lille vægtafgift på 550 spir om året osv, osv...
Udskiftnings interval afhænger tildels af køremåde.
Nu til cyklen..
Om en GS500 er en god inverstering, tjaa.. jeg vil vælge at sige at du kan få "meget" MC i en af de mange brugte fra 35K og op til nypris (55K hvis jeg husker rigtigt)
Personligt syntes jeg det er for dyrt at købe farbriksny cykel, med ligt held, vejledning og tålmodighed kan man finde gode brugte cykler derude.
Den er ikke "hurtig" (mener heller ikke den 1. MC skal være hurtig), men meget driftsikker, starter hvergang og forholdsvis billig i reservedele. (Var min første rigtige MC)
Hvis du vil ofre lidt mere, og få stærkere motor er en CB500 en god maskine (også brugt). Fysisk er den også lidt større.
Udseende er jo en personlig ting, så hvad jeg syntes er irrelevant..
Held og lykke med "jagten" og husk at køre sikkert.
SV650

Kommentar
Fra : Track

Dato : 31-07-03 20:50

Jeg har lige købt en GS500E. Jeg syntes at den køre godt men det er stort ses også den eneste jeg har prøvet. Tror dog hurtigt at den bliver for "lille".

Mht. økonomien kan jeg sige at det hurtigt løber om med regninger til at starte med; hjelm, jakke, hansker, olie + div. smørelse, forsikring + evt. klargøring til syn, lås.

Hvis jeg havde 50k ville jeg gå efter noget lidt større/dyre end en GS500E.

Kommentar
Fra : Track

Dato : 31-07-03 20:52

Nu ser jeg at du er 19 og derfor "kun" må køre lille mc, så er det måske ikke en dum ide og spare lidt af pengene og købe en GS500E til de første par år.