/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Salsa?
Fra : food_life
Vist : 802 gange
20 point
Dato : 05-01-02 19:54

Salsa?

Salsa mig her og salsa mig der – der skrives om tomatsalsa, rejesalsa og krydderurtesalsa !!!! Hvor stammer begrebet salsa i forbindelse med den gastronomiske verden, fra?

Accepteret svar
Fra : AnnetteS

Modtaget 20 point
Dato : 05-01-02 21:18

Det er et latinsk spansk ord for sovs. Ordet bliver i dag brugt for mexicansk sovs,- som regl stærk sovs med grøntsager i. F.eks. Chili, løg og tomater .

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 05-01-02 21:23

Skal jeg forstå det sådan at der er gået mode i ordet og at det anvendes for andet hakket stærkt?

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 05-01-02 22:17

Ja, det har du fuldstændig ret i.

Rikke

Kommentar
Fra : AnnetteS

Dato : 05-01-02 22:33

Ja.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-02 08:56

"food_life" <food_life.news@kandu.dk> skrev i meddelandet...
> Salsa?
>
> Salsa mig her og salsa mig der – der skrives om tomatsalsa, rejesalsa
> og krydderurtesalsa !!!! Hvor stammer begrebet salsa i forbindelse
> med den gastronomiske verden, fra?

Skal vi danse..?

Salsa: (spansk for sovs)

Salsa: musikbetegnelse oprindelig brugt som et anerkendende råb til en
musiker efter en medrivende og gnistrende solo. Registreret første gang,
da cubaneren Ignacio Pineiro på verdensudstillingen i Chicago 1932
introducerede sin komposition Echale salsita. Begrebet dukkede op igen
i 1960erne, da pladeselskabet Fania i New York begyndte at udsende en
række LP'er hvor latin-musikere kombinerede afro-cubanske danserytmer
med moderne og fyrig big band-jazz. I løbet af 1970erne brød musikken
igennem internationalt og skabte sine egne stjerner: Willie Colón,
salsadronningen Celia Cruz, Eddie Palmieri, columbianeren Joe Arroya,
Ray Barretto, Johnny Pacheco, Johnny Ventura, Tito Puente og det største
navn, panamaneren Ruben Blades. Inden for popmusikken er
salsa-indflydelsen tydelig hos bl.a. Kid Creole And The Coconuts og
Gloria Estefan. I Danmark har den væsentligste formidler været gruppen
Salsa Na' Ma dannet i 1978 og ledet af congaspilleren Birger Sulsbrück.
-Lademans Multimedia Leksikon

apropos salsa..
Jeg sidder lige med opskriften på..

Grøn Salsa:
2 grønne pebre (spanske)
1 bundt persille
2 fed hvidløg
lidt frisk korender (kan udelades)
citronsaft
grøn chili efter smag
2 dl olivenolie
salt og peber

Bag pebrene i ovnen ved 200° til de får brune pletter og er møre.
Pil skindet af dem, og fjern kernerne. Kom alle ingredienser i
foodprocessoren og kør til det er finthakket, men ikke moset.
NB: Holder længe i køleskabet, fin til kartoffelsalatmarinade og alle
stegte kartofler. Der skal løg oven på kartoffelsalaten.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Jazz er den mest livsbekræftende oplevelse, der findes.
Det er bedre end sex. Bedre end den bedste mad. Bedre
end noget andet.
-A. Shaw