/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Author login!!??
Fra : codemaster
Vist : 285 gange
20 point
Dato : 30-07-03 01:03

Hej alle jer super brains
Jeg er en sådan rimelig uerfarren php koder så der for beder jeg jer om hjælp!!
Jeg har et script som skal vise én ting til den almindelige bruger og en anden til author'en (mig!!) så jeg kan redigere, sende nyhedsbreve ud etc.
systemet ser sådan her ud(Beklager den store mundfuld! - jeg kunne ikke illustrere det på andre måder:( - jeg håber dog stadig at i vil hjælpe mig!!):

<?php
session_start();
$bruger=$_REQUEST['user'];
$_SESSION['author']=$bruger;
?>
<?php
$bruger= $_REQUEST['user'];
$pass= $_REQUEST['pass'];
$h= mysql_connect("localhost","codemaster","marbernth");
$db= mysql_select_db("codemaster",$h);
$result= mysql_query ("select * from brugere where brugernavn='$bruger' and adgangskode='$pass'");
$numrows= mysql_num_rows($result);

if ($numrows==1){

   ?>
   <html>

   <head>
   <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style3.css">
   </head>

   <body>
   <?php
   $bruger= $_REQUEST['user'];
   ?>
    <font class="menu">Du er nu logget på som <?php echo $bruger ?></font><br><br>Jeg er ikke kommet ret langt med mine bruger-features men bare rolig!<br>Det kommer!!<br><br>Med venlig hilsen<br><br><u>Martin Bernth</u>

   </body>

   </html>

<?php

}else{

if($_SESSION['author'] == 'inspector'){
?>
   <html>

   <head>
   <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style3.css">
   <?php
   ini_set("SMTP", "smtp.worldonline.dk");
   ini_set("sendmail_from", "codemaster@conqueror.dk");

   $h= mysql_connect("localhost","codemaster","marbernth");
   $db= mysql_select_db("codemaster",$h);
   $sql= "select * from mails";
   $result= mysql_query($sql);
   function SendMail(){
   while ($res= mysql_fetch_assoc($result)){
   mail($res['email'],"Nyhedsbrev fra codemaster - UNDSKYLD!!!","Så er der igen nyhedsbrev fra codemaster!!\nJa så er der sket store ændringer på codemaster siden den dag jeg startede. Jeg har blandt andet fået lavet mig et bruger system så man kan blive oprettet med sit ønskede brugernavn og få adgang til nye spændende ting - De er dog stadig på tegnebrættet:(\nNå men jeg vil holde for denne gang og bare lige for jer som synes det er lidt svært at stave til for i lige her adressen een gang til:\nhttp://www.codemaster.conqueror.dk\nOg så fortsat go' fornøjelse med codemaster:)\nMed venlig hilsen\nMartin Bernth\nP.S. Beklager de mange mails - det gik totalt i koks:D");
   }
   ?>
   </head>

   <body>
   <?php
   $bruger= $_REQUEST['user'];
   ?>
    <font class="menu">Du er nu logget på som <?php echo $bruger ?></font><br><br>
   <form name="mailer">
   <input type="button" value="Send Mail" onclick="SendMail()">
   </form>
   </body>

   </html>
<?php

}else{
   header('Location: medlem.php');
}
?>

Kommentar
Fra : codemaster

Dato : 30-07-03 01:44

Håber virkelig i vil hjælpe mig selvom pointene ikke er så store ... er helt frisk bruger af kandu.dk

Accepteret svar
Fra : rlolsendk

Modtaget 20 point
Dato : 30-07-03 14:51

En nem måde at gøre sådan noget på er at bruge .htaccess systemet hvis du har websiden på en UNIX/Linux maskine.
Herved kan du dele siden op i to, en for den offentlige bruger, og en for dig (private bruger).
Den offentlige side kan ligge hvor du ønsker, men den private side skal lægges i et directory for sig selv, hvori du lægger en fil
kaldet .htacces inde i. Denne fil indeholder oplysninger om hvem der må få adgang til dette directory. Hver gang en bruger forsøger
at få adgang til nogen som helst filer inde i dette dir så spørger serveren efter brugernavn og adgangskode. Helt uden brug af database.
Dette kan også bruges til at holde på uploadede filer som ikke alle må få adgang til, og du kan på den måde nemt styre hvem der har
adgang til dir'et.
Det hele kræver som sagt blot at det er et UNIX/Linux styresystem på serveren (og at .htaccess systemet er installeret på denne) og at du kan tilgå serveren som bruger ved f.eks. Telnet eller ssh.
Du kan læse mere på f.eks. http://www.theriver.com/trwrc/htaccess.html, ellers søg på Google med søgeordene ".htaccess tutorial".

Med venlig hilsen Rasmus

Kommentar
Fra : codemaster

Dato : 30-07-03 17:38

Tak for forslaget rasmus men min server er desværre ikke en UNIX/LINUX maskine så....

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig da fejlen gør at mit login system pt ikke virker !!!

Kommentar
Fra : codemaster

Dato : 30-07-03 23:04

YEEEEEEEEEEEEEES
Jeg fik det selv til at virke men jeg vil dog alligevel tildele mine meget skrabed point til den første OG eneste der svarede mig

Godkendelse af svar
Fra : codemaster

Dato : 30-07-03 23:05

Tak for svaret rlolsendk selvom jeg ikke fik brug for det

Kommentar
Fra : DeltaF

Dato : 12-09-03 21:55

Hej Bernth! Dumt spørgsmål...