/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
ny CPU i en Dell Optiplex GX 100
Fra : Sonofsun
Vist : 1001 gange
250 point
Dato : 05-01-02 13:06

Kan man smide en ny CPU i ovenstående?
så vidt jeg kan finde ud af er det en Socket 370, der sidder pt en 566 mhz celeron i, og der er en FSB på 66 mhz, jeg ville så gerne smide en 1 Ghz. i og hæve FSB til 100 mhz, kan det lade sig gøre?
nogen der har prøvet det selv?
der sidder pt. 2 stænger ram i, en 256 mb pc 133 blok, og den der fulgte med spanden, en 64 mb blok, den standard blok, er den PC100??
hvis ikke ovenstående kan lade sig gøre, vil jeg gerne have en løsning på den største CPU jeg smide i.
håber på hurtigt svar.

johnny

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 05-01-02 13:30

Hej Sonofon

Hvilket Mobo har du ???

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 05-01-02 14:11

ja, det er jo et godt spørgsmål, hvis jeg vidste det spurgte jeg nok ikke om det her, for så havde jeg nok svaret

johnny

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 05-01-02 14:14

Kan du ikke i starten af Opstart se hvad den skriver ??? Du kan jo trykke på Pause-tasten så du kan nå at læse hvad den skriver.

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 05-01-02 14:21

Ellers må du jo åbne kassen og se hvad der står derinde
Du kunne også Downloade SiSoft Sandra http://hotfiles.zdnet.com/cgi-bin/texis/swlib/hotfiles/search.html
Den kan fortælle dig det.

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 05-01-02 16:40

Dell har desværre lagt deres egen Bios ind, så nej det er desværre ikke en mulighed, men såvidt jeg kan se er det et Intel 810 Chipsæt, men der står dog DELL på mobo flere steder, så man er nok aldrig sikker, det link du havde med virker ikke, men jeg har det program, syntes bare ikke den fortæller mig noget jeg ikke ved.
har på Dells homepage set nogle specs på den computer, og der står der at det mobo kan køre 66/100 mhz FSB men hvor man sætter det, og om bundkortet kan klare en 1GHZ. cpu er jo spørgsmålet, og det er det der er spørgsmålet.
men kig på dells side, der er der specs på den comp.
måske det kan fortælle dig noget jeg ikke ved.

johnny

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 05-01-02 20:07

Hej igen

Undskyld det med Linket,--her er et andet. Jeg er ret sikker på,-at du vil få flere oplysninger når du har prøvet at teste din Pc med SiSoft Sandra.
http://www.sisoftware.demon.co.uk/san_dem/html/dload.htm

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 05-01-02 22:22

Jeg fandt frem til lidt læsning til dig : http://www6.tomshardware.com/mainboard/99q2/990430/

De der mærkevarer er nærmest umulige at finde manualer til så det er svært at sige men de mobos af den generation med det chipsæt understøtter som regel ikke mere end 800-1000 Mhz.
Da det chipsæt max. kører 100 Mhz tror jeg ikke at du kan køre en 1Ghz men det er et gæt.
Du kan da prøve hvis du allerede har cpu-en, det skulle der ikke ske noget ved andet end at den kører langsommere end den er beregnet til.

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 05-01-02 22:49

Her er hvad Sisoft Sandra siger om den spand:

***** Start of Report *****

<<< Mainboard Information >>>
------------------------------------------------------------------------------------------------

< Entire System >
Manufacturer: Dell Computer Corporation
Model: OptiPlex GX100
Serial Number: LRRA2
Unique ID: 4C4C4544-4C109400-C0805280-3241524F

< System Chassis >
Manufacturer: Dell Computer Corporation
Case Type: Mini Tower
Can be locked: No
Serial Number: LRRA2
Boot-up State: Safe
Power State: Safe
Thermal State: Safe

< System Mainboard >
Manufacturer: Dell Computer Corporation
MP Support: No
Model: OptiPlex GX100

< On-board Devices >
Intel Graphics Chip Accelerated VGA: Video Adapter
3Com Fast EtherLink XL 10/100Mb TX: Unknown

< System Memory Controller >
Location: Mainboard
Error Correction Capability: None
Number of Memory Slots: 2
Maximum Installable Memory: 512MB
Bank 1 - DIMM_A: DIMM Synchronous SDRAM 64MB/64 @ 100MHz
Bank 2 - DIMM_B: DIMM Synchronous SDRAM 256MB/64 @ 100MHz

< System Chipset >
Model: Dell Computer Corp 82810-DC100 810 Chipset Memory
Controller Hub
Bus(es): ISA PCI USB SMBus/i2c
Front Side Bus Speed: 66MHz
ACPI PM Support: Yes

< Logical/Chipset Memory Banks >
Bank 0 Setting: 64MB SDRAM 7-1-1-1R 5-1-1-1W 2-3-3CL
Bank 2 Setting: 128MB SDRAM 7-1-1-1R 5-1-1-1W 2-3-3CL
Bank 3 Setting: 128MB SDRAM 7-1-1-1R 5-1-1-1W 2-3-3CL
Shared Memory: 1MB

< Cooling Device(s) >
Fan: OK

< PCI Bus(es) >
Version: 2.10
No Buses: 2
Bus Speed: 33MHz
Speed Multiplier: 1/2x

< LPC/ISA Bus(es) >
Model: Intel Corporation 82801AA 8xx Chipset LPC Interface
Bridge

< USB Bus(es) >
Model: Intel Corporation 82801AA 8xx Chipset USB Controllers
Version: 1.10
UHCI Interface: Yes
Channels: 2
Bus Speed: 48MHz
Legacy Emulation Enabled: No

< i2c/SMBus/BMB Bus(es) >
Total/MB Channels: 2 / 0
Bus Speed: 50kHz

< Expansion Slot(s) >
PCI1 (1h): PCI 32-bit 5V 3.3V FullLength InUse (Dell Computer
Corp 82810-DC100 810 Chipset Graphics Controller)
PCI2 (2h): PCI 32-bit 5V 3.3V FullLength Available
PCI3 (3h): PCI 32-bit 5V 3.3V FullLength Available
PCI4 (4h): PCI 32-bit 5V 3.3V FullLength InUse
PCI5 (5h): PCI 32-bit 5V 3.3V FullLength InUse

< Port Connector(s) >
PARALLEL: Parallel Port PS/2 - None / DB25 pin female
SERIAL1: Serial Port 16550A Compatible - None / DB-9 pin male
SERIAL2: Serial Port 16550A Compatible - None / DB-9 pin male
KYBD: Keyboard Port - None / PS/2
MOUSE: Mouse Port - None / Mini-DIN
USB1: USB - None / USB
USB2: USB - None / USB
ENET: Network Port - None / RJ-45
MIC: Audio Port - None / Mini-jack
LINE-OUT: Audio Port - None / Mini-jack
LINE-IN: Audio Port - None / Mini-jack
MONITOR: Video Port - None / DB-15 pin female

< Performance Tips >
Warning W2533: Disabled host controllers are present. Check BIOS
settings.
Notice N224: SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Warning W2507: Mainboard has too few memory slots. Upgrading the
memory may be difficult or expensive.
Tip T2: For more information about tips, press F1 and scroll
to the Tips section.

<<< CPU & BIOS Information >>>
------------------------------------------------------------------------------------------------

<< System BIOS >>
< System BIOS >
Manufacturer: Dell Computer Corporation
Version: A06
Date: 07/28/2000
Plug & Play Version: 1.00
SMBIOS/DMI Version: 2.30
(EE)PROM Size: 512kB (4Mbit)

< Features >
Can be Updated (flashed): Yes
Can be Shadowed: Yes
Is Socketed: No
Supports APM: Yes
Supports ACPI: Yes
Supports Plug & Play: Yes
Supports ESCD: Yes
Supports Enhanced Disk Drive: Yes
Supports Selective Booting: Yes
Supports LS-120 Boot: Yes
Supports ZIP Boot: Yes
Supports BIOS Boot Block: Yes
Supports Network Boot: Yes
NEC PC-98 Spec Compatible: No

< Performance Tips >
Notice N224: SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Tip T212: BIOS can be shadowed so check whether it is.
Warning W214: BIOS is flash-able but surface-mounted. An
unsuccessful flash may be fatal.
Tip T2: For more information about tips, press F1 and scroll
to the Tips section.

<< Processor 1 >>
< Processor(s) >
Processor: Intel Celeron @ 562MHz
Co-Processor (FPU): Built-in
Type: Standard
Packaging: FC-PPGA Socket370
Performance Rating: PR674 (estimated)
Rated Speed/FSB: 567MHz / 67MHz
Multiplier: 8.5x
Generation: 6th (6x86)
Model Information: P6C (Coppermine128) Celeron 533-766 1.3-1.6V
Revision/Stepping: 8 / 3
Stepping Mask: cB0
Microcode: MU068310

< Caches >
Internal Data Cache: 16kB synchronous write-back (4-way, 32 byte line size)
Internal Code Cache: 16kB synchronous write-back (4-way, 32 byte line size)
L2 On-board Cache: 128kB ECC synchronous write-back (4-way, 32 byte line
size)
L2 Cache Multiplier: 1/1x (equiv. 562MHz)

< Mainboard Upgradeability >
Socket/Slot: Microprocessor
Upgrade Interface: ZIF Socket
Supported Speed(s): 800MHz (or more)
Supported Voltage(s): 3.3V, 2.9V

< Features >
Co-Processor (FPU) Built-in: Yes
Virtual Mode Extensions: Yes
Debugging Extension: Yes
Page Size Extension: Yes
Time Stamp Counter: Yes
Model Specific Registers: Yes
Physical Address Extension: Yes
Machine Check Exception: Yes
Compare & Exchange Instruction: Yes
Local APIC Built-in: No
Fast System Call: Yes
Memory Type Range Registers: Yes
Page Global Enable: Yes
Machine Check Architecture: Yes
Conditional Move Instruction: Yes
Page Attribute Table: Yes
36-bit Page Size Extension: Yes
Unique Serial Number: No
Cache Line Flush Support: No
Debug Trace & EMON Store: No
ACPI Technology: No
MMX Technology: Yes
Fast Float Save & Restore: Yes
SSE Technology: Yes
SSE2 Technology: No
Self Snoop: No
Auto Clock Control: No
IA-64 Technology: No

< Advanced Settings >
L2 Cacheable Range: 64GB
L2 Cache Grouping: 1 bank(s)
L2 Cache Latency: 2 clock(s)
Data Error Checking: Yes
Low Power Mode: Yes
Fast Strings: Yes
In Order Queue Depth: 8
SpeedStep Technology: Yes

------------------------------------------------------------------------------------------------
***** End of Report *****

Johnny

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 06-01-02 13:00

hey

sorry, men det der upgrade noget ved jeg, har selv kigget på det, det er kun ram og hd som man så kan købe ved dell........

ikke lige det jeg leder efter

johnny

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 06-01-02 15:42

ja, hvis man har noget der ligner 300+ kr tilovers til den lags, har haft ringet, og de vil have penge for support.
billigere at bruge Kandu

johnny

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 06-01-02 16:02

hvis man kigger her: http://docs.us.dell.com/docs/Systems/opgx100/en/ug/specs.htm#processor
kan man se at bundkortet skulle kunne køre 100 mhz FSB, og det er en socket 370.
derfor burde man i teorien kunne smide en 1 GHZ. celeron på, da den kører en FSB på 100 mhz.
og det er det jeg gerne vil vide
Parkness: du siger at bundkortet ikke understøtter over 800 mhz, hvad baserer du det på?

johnny

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 06-01-02 16:33

Det stod i de tekniske spec. fra sandra + at jeg har erfaret at den generation af mobos ikke kan køre hurtigere cpu-er.
Chipsættet understøtter ikke de hastigheder , men som sagt der kan ikke ske så meget ved at prøve, hvis du alligevel har cpu-en.
Du skal være opmærksom på at clockningen foregår ved at multiplie fsb, dvs. f.eks. 8x100 mhz = 800 Mhz.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 06-01-02 18:42

Det er da pudsig at Parkenss forsøger at hjælpe dig Johnny når hun selv har det samme proplem
se her
http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?fID=0&tID=11785
Og tænk dig hun har også den samme maskine som dig
http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?fID=1&tID=11873
Håber du får løst dit proplem,jeg har desværre ikke ret meget forstand på det du der spørger om
MVH og held og lykke Brian

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 06-01-02 19:19

*ROFLMFAO*

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 06-01-02 20:48

) ---briani jeg håber du fik en rigtig dejlig udløsning

Sonofon >> Beklager du tager det på den måde,--Hvis al hjælp her på "kandu" - kun kommer fra ens egen viden,--så tror jeg egentlig ikke der var så meget hjælp at hente.
Hvad angår briani,---tja så ville han da være helt på Skideren,-hvis han ikke kunne finde 90% af sine svar på Nettet,---som andre dødelige mennesker gør!!!!!!!! Her er det et spørgsmål om at hjælpe andre,---ikke om at hænge andre (mig) ud som komplet idioter.
briani >> puds nu lige "Glorien" ekstra godt,----det har du sørme fortjent

Mvh og fortsat god aften
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 06-01-02 21:55

Til Parkenss
Som du har valgt at kalde dig iaften
Det var da træls og en skam jeg fandt den side hvor du henter næsten alle dine svar
og her gik man og troede at du var et geni
de fleste af de ting jeg svarer på herinde på Kandu er ting jeg selv har prøvet-og når man selv har prøvet det-så får spørgeren det rette svar,til andre spørgsmål henviser jeg til et link-så kan spørgeren selv gå ind og se om det er noget man kan bruge,man kan jo ikke vide alt som du selv skriver
Til sidst vil jeg bare slutte af med at sige jeg kommer ÆRLIG til mine point i forhold til visse andre
Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 06-01-02 23:49

Min kære kære briani ....hm -tja..det hedder du vel

At du har gået og troet at jeg var et Geni,--det kan jeg sørme da ikke gøre for
Må sige det er lidt af en påstand at jeg "henter næsten" alle mine svar på den side(hvor mon jeg henter de sidste) --som du jo åbenbart også færdes meget på ,---eller,--nå nej,--det var en tilfældighed at du havnede der -ikke,-!!
Jeg er sikker på briani,--at alle her på "kandu" ved at DU er ærligheden selv,---det kunne der da aldrig herske tvivl om,--I guder,-nej,, Hvis ikke alle ved det, så er det hermed slået fast ,-ikke. At undertegnede kun kan finde ud af at svare andre brugere ved hjælp af UÆRLIGHED fra ende til anden,--det er hermed også slået fast. Håber du nu har fået Fred i dit Ærlige Ædle Hjerte,-Det er ikke hver dag der fanges en Bedrager ,---vær stolt min Ven,--Godt du endelig fik det ud af dit Rene hjerte,--Flot at du fik det skrevet,.....nu er alle Advaret,---Pas på Parkenss,--alias.---alias,--alias,---alias,--alias,--osv.

Mvh Parkenss, fortsat god aften

Kommentar
Fra : briani

Dato : 07-01-02 00:33

Til Parkenss
Tak for de pæne ord-du skulle da overveje at blive forfatter
årsagen til at jeg kalder dig et geni-det er jo ikke første gang jeg nævner det ord-jeg har tit herinde på Kandu rost dig meget for dine flotte svar-men det var før jeg fandt ud af hvor du hentede dem henne
og også før jeg fandt ud af hvor mange der bruger din computer(behøves vel ikke at komme nærmere ind på det vel)
Ja jeg er ærligheden selv,og derfor har jeg altid ro og fred i mit hjerte
Det er nu ikke alle der er advaret-men kun dem der kommer ind til dette spørgsmål
Man skulle måske overveje at oprette et spørgsmål-den kunne måske lyde sådan-er det iorden der foregår snyderi med point her på Kandu?og så ligge alle mine beviser der ind-nej bare rolig så ond kunne jeg ikke blive.
Jeg syntes vi skulle stoppe for denne gang og lade andre komme til så Johnny kan få løst sit proplem
PS-Undskyld Johnny denne lille uoverens bestemmelse imellem Parkenss og mig
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 07-01-02 01:07

Til briani

Ja lad os ende dette "kagleri" ,-men jeg vil da mene, at du skulle få renset ud herind på kandu. Enten ved at at Blotlægge alle de uhyrligheder du mener jeg har begået ,-eller også skal du da prøve en gang til at anmelde mig til "kandu",! Hvem ved,- det kunne jo være at hvis de fandt jeg er så slem som du påstår,-atter engang vil tage "sagen" op til revision,--som du fremlægger min gøren og laden, ja--så kan sagen da kun falde ud til din fordel,---hvilket vil sige, at Parkenss får sparket ud af "kandu".
Retfærdigt skal det vel også være...........Jeg mener dog selv at ha`svaret(ud fra min egen viden) på ...tjaaaa, må jeg tænke mig om ........Hmm 5 nejjjjj...skal jeg være ærlig 2 af mine 113 besvarede spørgsmål,---så kom ikke og fortæl nogen at jeg ikke kan selv
Jeg må indrømme, at jeg lige har fået et Accepteret svar på "Udlejning" hmmm,....jeg snød igen, aner ikke en pind om udlejning , men smed nogle Links ind. Snyd igen med Point ---FØJ !!!

Undskyld fra mig også Johnny....næsen helt i grus....bekender min synd......tager min straf.....afventer briani "den renes" dom med sindsro.

`Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 07-01-02 01:26

Til Parkenss
Jeg har aldrig anmeldt dig til Kandu(måske man skulle overveje det)
Jeg har heller ikke sagt at du snyder med alle dine svar
Men jeg er ret god til at læse imellem linier hvad folk skriver-jeg er ligeledes ret god til at læse din historik-og også de 3 andres som du selv siger bruger din computer-hvor man tydelig kan se hvordan den ene stiller et spørgsmål med store point og en af jer andre svare
hvis det ikke er snyd sÅÅÅÅÅ ved jeg ikke hvad der er snyd
Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 07-01-02 01:47

Til briani

Gør hvad du vil. Jeg er træt af disse sammenstød med dig hele tiden. Det er nu flere gange du har udtalt dig om min historik,--det er lidt trættende,-jeg tror faktist du nævnt den så mange gange i forskellige sammenhænge,-at mange Brugere på "kandu" kender til den. Er der mere du vil mig,---så kontakt lige min Sagføre -Ok:-=

Mvh Parkenss
Godnat.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-02 10:20

Hej Johnny

Prøv at finde Dells "Service TAG" nummer på maskinen -
sandsynligvis på en mærkat bagpå..
Hvis du indtaster nummeret på Dell's hjemmeside,
kan du se specifikationer, drivere mv på netop din maskine.

--
mvh
Tom Christensen

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 18-02-02 09:20

da der ikke var nogen der kunne svare på mit spørgsmål, tog jeg den dyre beslutning, jeg købte en 900 Mhz. celeron, og satte i.....
på trods af jeres advarsler.
og tro det eller ej, det kan sagtens lade sig gøre, den skiftede selv til en FSB på 100 mhz, og kører fortrinligt.

johnny

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 18-02-02 13:13

Hej Sonofsun

Hjertelig Tillykke med det ) Skønt at høre når tingene går godt.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 07-04-02 08:15

ja så mangler du jo bare at LUKKE spørgsmålet......